افسردگی پس از وضع و راه درمان آن (بخش دوم)

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که به فاصله کوتاهی پس از زایمان ممکن است ظاهر شود. این افسردگی در ۵ تا ۲۵ درصد از زنان دیده می‌شود. بی‌خوابی شدید، بی‌ثباتی خلق و احساس خستگی از علائم شایع آن است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
چهارشنبه، 7 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
افسردگی پس از وضع و راه درمان آن (بخش دوم)
تغییرات هورمونی پس از وضع حمل، شرایط محیطی، ژنتیک از علل افسردگی پس از وضع هستند.
 
چکیده:  افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که به فاصله کوتاهی پس از زایمان ممکن است ظاهر شود. این افسردگی در ۵ تا ۲۵ درصد از زنان دیده می‌شود. بی‌خوابی شدید، بی‌ثباتی خلق و احساس خستگی از علائم شایع آن است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

 تعداد کلمات 704 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

افسردگی پس از وضع و راه درمان آن
عوارض افسردگی پس از وضع حمل

این عوارض می‌توانند کام طاقت‌فرسا باشند به ویژه در شرایطی که یک نوزاد به تازگی متولد شده، نیازمند تمام توجه و مراقبت مادر است.
برخی از این‌ها عوارض یا علائمی هستند که شما ممکن است تجربه کنید: حس غمگینی، اضطراب، نومیدی، بیش از حد گریه کردن و بسیاری احساسات منفی و رنج‌آور دیگر روحی و جسمی اگر علائم بیشتری از افسردگی در دو هفته گذشته با بیشتر از آن داشته‌اید، احتمال دارد به نوعی افسردگی دچار شده‌اید.
اگر این چیزها طی چند هفته یا ماه پس از تولد نوزادتان رخ داده، در آن صورت احتمال زیاد دارد که شما از افسردگی پس از وضع حمل رنج می‌برید.
این وضعیت می‌تواند به آرامی شروع شود و مادران اغلب آن را به این حساب می‌گذراند که از پس مشکلات بر نمی‌آیند تا این‌که این را به رسمیت بشناسند که از افسردگی بعد از وضع حمل رنج می‌برند.
همین‌طور بسیاری از زنانی که افسردگی بعد از وضع حمل را تجربه می‌کنند احساس شرمندگی با خجالت می‌کنند و از این رو سعی می‌کنند عوارض آن را مخفی نگه دارند.
اگر هرچه زودتر این را به رسمیت بشناسید که از افسردگی بعد از وضع حمل رنج می‌برید بهتر است؛ زیرا درمان‌های بسیار موثری برای رفع آن وجود دارد و همین‌طور شما می‌توانید اقداماتی جهت کمک به خودتان انجام دهید.
هرکسی که نوزادی دارد ممکن است افسردگی بعد از وضع حمل را تجربه کند. ولی عوامل معینی وجود دارند که خطر احتمال وقوع این وضعیت را بالا می‌برند. که شامل این موارد می‌شود اگر شما قبلاً افسردگی داشته‌اید
اگر زایمان شما دشوار و آسیب‌زا بوده است.
اگر در رابطه با همسرتان مشکلاتی دارید.
اگر وقایع دشوار دیگری را همزمان تجربه می‌کنید.
اگر شما از نظر اجتماعی منزوی هستید و از خانواده و دوستانی که کمک شما هستند دوری کرده‌اید.
اگر برای کمک به شما، مادر‌تان در دسترس نیست.
البته این معنا ندارد که، هرکسی که این مشکلات را تجربه می‌کند لزوماً مبتلا به افسردگی بعد از وضع حمل خواهد شد.
 

چه چیز باعث افسردگی بعد از وضع حمل می‌شود؟

وضع حمل زمانی است که، یک تغییر بزرگ رخ می‌دهد. مادران جدید تغییرات زیستی، فیزیکی، عاطفی و اجتماعی تجربه می‌کنند؛ که احتمال دارد افسردگی بعد از وضع حمل در اثر ترکیبی از این موضوعات رخ دهد، سایر وقایع تنش‌زای زندگی نیز که همزمان با وضع حمل رخ می‌دهند ممکن است به وقوع این افسردگی کمک کنند
 

راه‌های از بین بردن افسردگی

در اولین قدم باید قبول کنید که مشکلی وجود دارد. با همسر خود و یا با یکی از دوستان و اعضای خانواده‌تان درباره آن‌چه احساس می‌کنید صحبت کنید. به یاد داشته باشید که وضع شما حتماً بهتر خواهد شد.
یا مددکار درمانی و یا دکترتان صحبت کنید و بعد از آن همان‌طور که دیدیم عوامل زیادی می‌تواند برای افسردگی بعد از وضع حمل وجود داشته باشد و به همین ترتیب درمان‌های متفاوتی می‌توانند مؤثر باشند.
 

درمان داروئی افسردگی

داروهای ضد افسردگی ممکن است بسیار مؤثر باشند هرچند شما ممکن است تا زمانی که به نوزاد خود شیر می‌دهید نتوانید از دارو استفاده کنید. اما با دکتر خود در این باره صحبت کنید. این داروها در صورتی که عوارض جسمی زیادی در اثر افسردگی تجربه می‌کنید مانند اشتهای کم، بی خوابی و خستگی، می‌توانند مؤثر به یاد داشته باشید اگر دکتر داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز کند حداقل دو هفته طول می‌کشد تا این‌که تأثیرشان را نشان دهند. چنین باور است که این نوع داروها معمولاً اعتیادآمیز نیستند هرچند که مانند هر داروی دیگری، استفاده از آن‌ها به یکباره نباید قطع شود. مهم است که این داروها را برای یک دوره کامل که معمولاً شش ماه است مصرف شود. دکتر درباره همه این موضوعات با شما صحبت خواهد کرد، اگر که به نظر برسد که تجویز دارو برای وضعیت شما مؤثر است.
 
 
منبع: کتاب «دائره المعارف جنسی خانم ها»
نویسنده: محمدرضا جعفری نیا
 

بیشتر بخوانید :
افسردگی پس از وضع و راه درمان آن (بخش اول)
افسردگی پس از زایمان
تشخیص و درمان افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان و درمان آن
با افسردگی پس از زایمان چه‌کار کنیم؟
افسردگی پس از زایمان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.