افسردگی پس از وضع و راه درمان آن (بخش اول)

افسردگی پس از زایمان از جمله اختلالات شایعی است که تعداد قابل توجهی از زنان پس از وضع حمل به آن دچار می‌شوند. در این نوشتار به بیان کوتاه سخنی در موضوع افسردگی پس از وضع می پردازیم.
چهارشنبه، 7 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
افسردگی پس از وضع و راه درمان آن (بخش اول)
افسردگی را شایع‌ترین علت مراجعه به روان پزشک‌ها دانست.
 
چکیده: افسردگی پس از زایمان از جمله اختلالات شایعی است که تعداد قابل توجهی از زنان پس از وضع حمل به آن دچار می‌شوند. در این نوشتار به بیان کوتاه سخنی در موضوع افسردگی پس از وضع می پردازیم.

تعداد کلمات 666 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 
افسردگی پس از وضع و راه درمان آن

افسردگی پس از وضع حمل

افسردگی پس از وضع حمل وضعیت ناراحت‌کننده‌ای است که حداقل از هر ده زن یک نفر آن را پس از وضع حمل تجربه می‌کند. نمونه‌های زیادی از افکار و احساسات زنانی که تجربه افسردگی بعد از زایمان را می‌گذرانند وجود دارد.
افسردگی پس از وضع حمل -که به‌اختصار به آن PND می‌گویند به‌نوعی- افسردگی است که پس از تولد نوزاد رخ می‌دهد. این افسردگی ممکن است در طول دوره حاملگی شروع شود، ولی اگر بعد از زایمان هم ادامه یابد به آن افسردگی پس از وضع حمل می‌گویند.
عوارض افسردگی پس از وضع حمل مانند هر نوع افسردگی دیگر است. این عوارض شامل حس اندوه و بی‌حوصلگی نسبت به چیزهایی است که معمولاً قابل‌قبول‌اند. تنها تفاوت در این است که این احساسات معمولاً سه ماه پس از تولد نوزاد و یا دیرتر شروع می‌شوند. این احتمال وجود دارد که افسردگی پس از وضع حمل دیرتر از سه ماه بعد از زایمان هم شروع شود ولی اگر این افسردگی یک سال بعد از این‌که زنی وضع حمل کرد شروع شود دیگر بعید است به آن افسردگی پس از وضع حمل بگویند.
ازآنجاکه افسردگی پس از وضع حمل مشابه نوع «عادی» افسردگی است در آن صورت ممکن است شما کتاب‌های دیگر را هم با عناوین افسردگی، یک راهنمایی برای «خودیاری» و «افسردگی»، یک جزوه اطلاعاتی مفید بدانید. دراین‌باره لطفاً از روانکاو یا دکتر خانوادگی‌تان بپرسید.
مایه خوشبختی است که مانند سایر اشکال افسردگی، افسردگی پس از وضع حمل از طریق درمان قابل‌رفع است و بسیاری از زنان به‌طور کامل سلامتی خود را به دست می‌آورند.
دو وضعیت عاطفی ناراحت‌کننده پس از وضع حمل وجود دارد که زنان برخی اوقات بعد از وضع حمل آن‌ها را تجربه می‌کنند.
 

افسردگی بعد از زایمان

نوع اول این دو وضعیت که بسیار معمول است موسوم به افسردگی بعد از زایمان است. این وضعیت نوع خفیف افسردگی است و از هر ده مادر، در هشت نفر از آن‌ها طی چند روز پس از تولد نوزادشان رخ می‌دهد. وقتی‌که مادری از این وضعیت رنج ببرد معمولاً بسیار عاطفی است و بدون هیچ دلیل خاصی زیر گریه می‌زند. مادران تازه، اغلب حس اضطراب، تنش و فرسودگی دارند و برای خوابیدن با مشکل مواجه هستند.
دکترها فکر می‌کنند تغییرات سریعی که در سطح هورمون‌ها نزدیک وضع حمل رخ می‌دهد این وضعیت را باعث می‌شود. ولی ممکن است عوامل دیگری هم وجود داشته باشند، مانند تشنج عاطفی دوره وضع حمل و یا تغییرات جدی که تولد نوزاد با خود به وجود می‌آورد. این دوره، زمانی است که شما احتیاج دارید مقدار زیادی استراحت کنید، ولی احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید استراحت کنید.
 

روان‌پریشی پس زایمانی

مشکل دومی که زنان برخی اوقات بعد از وضع حمل تجربه می‌کنند، به آن روان‌پریشی پس زایمانی می‌گویند. این وضعیت برای یک مادر از هر هزار زن رخ می‌دهد و این وضعیت سخت‌تر از افسردگی پس از وضع حمل است. این وضعیت معمولاً دریکی دو هفته بعد از وضع حمل یک‌مرتبه رخ می‌دهد و همراه با تغییرات رفتاری و روحی بسیار متشنج است. زنانی که از این وضعت رنج می‌برند بسیار آشفته هستند و اغلب باورهای غیرعادی و ناراحت‌کننده درباره خود و یا نوزادشان دارند.
چنین افرادی به کمک ویژه از طرف یک روان کاو احتیاج دارند و برای دریافت کمک باید فوراً با دکترشان تماس بگیرند. درمان رایج برای این وضعیت استفاده از دارو و یک دوره کوتاه بستری شدن در بخش مخصوص مادران و نوزادان در بیمارستان است. مهم است در نظر داشته باشیم که هرچند روان‌پریشی پس زایمانی ممکن است برای خانواده زنی که به‌تازگی مادر شده بسیار ترسناک و ناراحت‌کننده باشد ولی درمان این وضعیت بسیار مؤثر است و تقریباً همه‌کسانی که این وضعت را تجربه می‌کنند به‌طور کامل درمان می‌شوند.
 
ادامه دارد...

منبع: کتاب «دایره المعارف جنسی خانم‌ها»
نویسنده: محمدرضا جعفری نیا

بیشتر بخوانید :
افسردگی پس از وضع و راه درمان آن (بخش دوم)
افسردگی پس از زایمان
تشخیص و درمان افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان و درمان آن
با افسردگی پس از زایمان چه‌کار کنیم؟
افسردگی پس از زایمان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.