کمال­ گرایان و چگونگی بهبود روابط اجتماعی خود

همیشه به یاد داشته باشید که شما کامل نیستید و دیگران نیز کامل نیستند؛ بنابراین از همین الان تصمیم بگیرید که با استفاده از راهکارهای مقاله زیر، در جهت بهبود روابط خود با دیگران قدم بردارید.
دوشنبه، 12 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کمال­ گرایان و چگونگی بهبود روابط اجتماعی خود
نیاز کمال­ گرایان به کنترل دیگران، از اضطراب و آشفتگی درونی‌شان ناشی می‌شود.
 
چکیده : همیشه به یاد داشته باشید که شما کامل نیستید و دیگران نیز کامل نیستند؛ بنابراین از همین الان تصمیم بگیرید که با استفاده از راهکارهای مقاله زیر، در جهت بهبود روابط خود با دیگران قدم بردارید.

تعداد کلمات 930 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

کمال­ گرایان و چگونگی بهبود روابط اجتماعی خود

روابط خود را بهبود دهید

اگر کمال‌گرایی شما روی روابط‌ تان تأثیر منفی داشته است و اکنون تصمیم گرفته‌اید تغییری را در آن آغاز کنید. به خود اجازه رهایی از رفتارهای کنترل‌گرانه‌تان را بدهید. تغییرات کوچک می‌توانند به سرعت تفاوت‌ها و تأثیرات بی‌شمار را بسازند.

 - به همراه خویش و افرادی که برای شما مهم هستند گوش دهید. آیا آن‌ها عقیده دارند که شما فردی کنترل کننده و انتقادگر هستید و در خصوص جزییات وسواس دارید؟ آیا اغلب به دیگران تذکر می‌دهید که امور چگونه باید باشد؟ اگر این‌گونه هستید باید مسئولیت تأثیری که رفتار شما بر دیگران می‌گذارد را بپذیرید. به یاد داشته باشید که این نیاز برای کنترل درباره شماست و نیاز شما به کنترل از اضطراب و آشفتگی درونی‌تان ناشی می‌شود؛ بنابراین دیگران را به بی‌مسئولیتی و انجام ندادن کارها در طریق درست متهم نکنید، کمی تأمل نمایید و به صدای اطرافیان تان گوش فرا دهید.

 - شادی‌های اطراف تان را دریابید. کسی که مدام انتقاد و کنترل می‌کند نمی‌تواند شریک خوبی باشد. تلاش نکنید خود را خیلی جدی بگیرید زندگی برای زندگی کردن است پس به دنبال لحظات روشن باشید و بیشتر بخندید. بسیاری از افراد کمال‌گرا با در دست داشتن امکانات فراوان برای شادی، خوش نمی‌گذرانند. ممکن است برای سفر بهترین مکان و بهترین امکانات را انتخاب کنند، اما همیشه درگیر روابط نامناسب با اطرافیان شان هستند. کمال‌گرایان برای دیگران راه مشخص می‌کنند، از سبک پوشش و ظاهر همراهشان انتقاد می‌کنند و در یک کلام همیشه چیزی کم دارند و هرگز راضی نمی‌شوند. کمی به اطرافتان نگاه کنید، شادی‌های زندگی تان را با همه نقص‌هایش بپذیرید.

بیشتر بخوانید: کمال گرایان؛ در جستجوی شادی


- قبل از انتقاد، فکر کنید. در صورتی که با موضوعی موافق نیستید، بسیار مهم است که قبل از بیان کردنش خوب بیندیشید، البته اگر حفظ روابط خوب برایتان اهمیت دارد. شاید انتقادتان به‌جا نباشد یا ظالمانه باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از همسرتان در خصوص روابط جنسی‌تان انتقاد کنید، عادلانه نیست که ویژگی‌های جسمی او را که غیرقابل تغییر است مورد انتقاد قرار دهید. در صورتی که به موضوع اندیشیدید و انتقادتان را عادلانه برآورد کردید، لطفاً بهترین زمان، بهترین مکان و شیوه بیان مناسبی را انتخاب نمایید.

- خود را جای دیگران بگذارید. گاهی دنیا را از دریچه دید دیگران ببینید. خود را جای آن‌ها بگذارید و صادقانه به خودتان بنگرید. آیا شما واقع‌بین و منطقی هستید؟ زبان بدن تان چه می‌گوید؟ آیا با نزدیکان تان مهربانید؟ در رفتارتان تمایل به مشارکت با دیگران دیده می‌شود یا تصور می‌کنید هر چه شما می‌گویید صحیح است؟ به خاطر داشته باشید همیشه بیشتر از یک‌راه برای انجام کارها وجود دارد و هر کس به شیوه خود دنیا را می‌بیند.
 
- روی خصوصیات منفی شریک تان متمرکز نباشید
. به یاد داشته باشید که در همه ما صفات مثبت و منفی در کنار یکدیگر وجود دارند و اگر بخواهیم در پرداختن به صفات منفی یکدیگر اغراق کرده و صفات مثبت مان را نادیده بگیریم، چیزی جز آشفتگی در روابط نصیب مان نمی‌شود؛ بنابراین چند لحظه ویژگی‌های مثبت اطرافیان تان را به یادآورید و به خودتان و آن‌ها یادآوری کنید که چه نقاط مثبتی دارند. گاهی آنقدر بر ویژگی‌های منفی طرف مقابل مان متمرکز می‌شویم، گویی هیچ نکته مثبتی در این فرد وجود ندارد. اطراف یان تان را به خاطر ویژگی‌های مثبتی که دارند تحسین کنید، در این صورت آن‌ها نیز شما را بهتر و بیشتر خواهند دید. امام صادق (ع) به زیبایی فرموده‌اند: سامان یافتن همزیستی و معاشرت، به پیمانه‌ای پر می‌ماند که دو سومش هوشمندی و یک سومش نادیده گرفتن عیوب دیگران است.

- مراقب فرزندان تان باشید. اگر شما یک فرد کمال‌گرا هستید احتمالاً از فرزندتان انتظار دارید همواره به آنچه شما می‌گویید گوش فرا دهد و کارها را از روشی که شما می‌خواهید انجام دهد. اگر به راهی که می‌روید ادامه دهید قطعاً در آینده فرزندانی نخواهید داشت که رفتاری قاطعانه داشته باشند، خلاقیت شان را شکوفا سازند و از آرامش و سلامت روان برخوردار باشند. مراقب باشید با این دلیل که صلاح فرزندتان را می‌خواهید بال پروازش را قطع نکنید.

- از زحمات دیگران قدردانی کنید. احتمالاً به عنوان یک کمال‌گرا تلاش می‌کنید وظایفی را که برای خودتان تعریف کرده‌اید در قبال دیگران انجام دهید و از دیگران هم انتظار دارید وظایفشان را به‌درستی انجام دهند. اگر پدر هستید در تلاشید تا رفاه خانواده‌تان را فراهم کنید و اگر مادر هستید مسولیت هایتان را بی‌کم‌وکاست انجام می‌دهید اما به یاد داشته باشید زندگی چیزی فراتر از انجام صرف مسئولیت هاست. ما انسان‌ها به محبت و نوازش یکدیگر نیاز داریم تا ریشه درخت انسانیت مان را بارور سازیم. تصور نکنید که دیگران وظیفه‌شان را انجام می‌دهند در قبال انجام هر مسئولیتی قدردان اطرافیان تان باشید.

-با دیگران همدلی نمایید. اگر برای همسرتان، فرزندتان یا هر دوست دیگری مشکلی پیش‌آمده است، پیش از هر چیزی به او بگویید که احساسش را می‌فهمید گاهی تنها لازم است آغوشمان را برای دیگران بازکنیم و بگوییم می‌فهمم. گاهی تنها درک احساس دیگران بیش از ارایه هر راه‌حلی اثربخش است.

- اجازه ندهید کمال‌گرایی‌تان از ایجاد روابط با دیگران جلوگیری کند. گاهی کمال‌گرایان از ترس این که مبادا در رابطه‌ای موفق نشوند و یا نتوانند رفتار بی‌نقصی داشته باشند، روابط را پس می‌زنند. گاهی نیز هرگز فردی را درخور و مناسب خویش نمی‌یابند. تنها به یاد داشته باشیم ما کامل نیستیم و دیگران نیز کامل نیستند.
  
منبع: کتاب «کمال گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتر بخوانید:
کمال گرایان؛ تخریب گران روابط اجتماعی
چگونه از لحظات زندگی لذت ببریم؟
کمال‌گرایی موجب چه رفتارهایی می‌شود؟
تأثیر کمال‌گرایی بر زندگی ما چیست؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.