نیاز زن به ارزشمندی و امنیت خواهی

زنان شیفته امنیت هستند، اما این امنیت جه نوع امنیتی است که مرد باید برای او تامین کند. زنان نه شیفته بلکه نیازمند این امنیت هستند، امنیت عاطفی و احساسی که این حس را به او بدهد که همسرش او را دوست دارد و تنها زن زندی اوست. با ما همراه باشید تا در مورد نیاز زن به ارزشمنده و امنیت خواهی بیشتر بدانید.
يکشنبه، 8 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نیاز زن به ارزشمندی و امنیت خواهی
زنان عاشق روابط مستحکم و درازمدت و وفاداری مهرورزانه همسرانشان هستند. 
 
چکیده: زنان شیفته امنیت هستند، اما این امنیت جه نوع امنیتی است که مرد باید برای او تامین کند. زنان نه شیفته بلکه نیازمند این امنیت هستند، امنیت عاطفی و احساسی که این حس را به او بدهد که همسرش او را دوست دارد و تنها زن زندی اوست. با ما همراه باشید تا در مورد نیاز زن به ارزشمنده و امنیت خواهی بیشتر بدانید. 

تعداد کلمات 851 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
نیاز زن به ارزشمندی و امنیت خواهی

نیاز به ارزشمندی و امنیت خواهی

 زنان، عاشق روابط مستحکم و درازمدت و وفاداری مهرورزانه همسرانشان هستند و رابطه جنسی اتفاقی و غیر مسئولانه نزد آنها، خیلی زود جذابیت خود را از دست می دهد. اساسا یکی از نیازهای مهم زنان، احساس امنیت است و در صورت تأمین این نیاز، به آرامش لازم می رسند. در واقع پایه و اساس آرامش، داشتن امنیت روانی است. امنیت مورد نظر زن، امنیت احساسی و عاطفی است. زن می خواهد از استحکام پیوند و رابطه صمیمانه با همسرش مطمئن شود و از عشق و علاقه همسرش به خود اطمینان داشته باشد؛ از این رو دست به اقدام ها یا حساسیت های انحصارطلبانه و تکتازانه می زند و می خواهد تنها زنی باشد که در زندگی شوهرش هست و در سودای این است که دل شوهرش را تسخیر کند.

احساس ارزشمندی برای همسر

زن نشانه های این امر را در احساس ارزشمندی و ابراز نیاز شوهرش به او می جوید. گاه مراقبت هایی افراطی اعمال می کند تا شوهرش دست به خطا نزند و با دیگری رابطه برقرار نکند. به همین منظور، رفت و آمدها و حرکات و سکنات شوهرش را زیر ذره بین می گذارد و پیوسته او را زیر نظر دارد؛ رفتارهایی که به شدت مردان را کلافه و عصبانی می کند.
خیانت جنسی برای مردان، و خیانت احساسی (بی وفایی های عشقی) برای زنان تحمل ناپذیر است؛ بدین مفهوم که برای یک مرد، حتی تصور خیانت جنسی همسرش می تواند واکنش شدیدی در وی ایجاد کند؛ اما زنان، بیشتر از این موضوع هراس دارند که نکند همسرشان آنها را رها کند و عاشق زن دیگری شود؛ از این رو همواره به دنبال امنیت جویی اند.زن نشانه های این امر را در احساس ارزشمندی و ابراز نیاز شوهرش به او می جوید. گاه مراقبت هایی افراطی اعمال می کند تا شوهرش دست به خطا نزند و با دیگری رابطه برقرار نکند.
نگاه زن به دنیا، با ظرف ذهنی و احساسی خودش است. به عبارت دیگر، زن با عینک خاصی که به چشم دارد، متفاوت تر از مرد به دنیا می نگرد. ساختار زیستی و روانی زن به گونه ای آفریده شده است که وقتی به مردی دل می بندد، دیگر فایل های ذهنی خود را می بندد؛ همه گذرگاه های دلش را مسدود می کند و به مرد دیگری نمی اندیشد. او این کار را خیانت بزرگی می داند و در صورت چنین احساسی به مرد دیگر، دچار عذاب وجدان می شود. زن این انحصارگرایی خویشتن را در همسر خود نیز باز می جوید و از او انتظار دارد که شوهرش نیز مثل خودش فکر کند؛ شبیه خودش احساس کند و مانند خودش رفتار کند. غافل از اینکه فکر، احساس و رفتار او با خودش متفاوت است. این قانون خلقت است که زن به گونه ای آفریده شود که بتواند ستون مستحکمی برای خیمه گاه خانواده اش باشد. این ظرفیت، برای زن ارزش مهمی شمرده می شود که خدا افزون بر نقش مهم مادری، جایگاه استحکام بخشی به خانواده را نیز به او داده است.

نگاه روان شناسان به زن

به اعتقاد روان شناسان، تمام زنها نیاز دارند که احساس کنند وجودشان مؤثر و مورد نیاز است.[1] برخی زنان در پاسخ به پرسش درباره انگیزه خود از رابطه جنسی، این جمله را می گویند: «نیاز به مورد نیاز واقع شدن».[2] ابراز نیاز مرد به زن، در واقع بخشی از حس ارزشمندی و انحصارطلبی او را تأمین می کند و او را به امنیت روانی لازم نزدیک می سازد. زن مردی را دوست می دارد که ارزش او را درک کرده و دوستی خود را قبلا اعلام نموده باشد. مرد می خواهد شخص زن را تصاحب کند و در اختیار بگیرد و زن میخواهد دل مرد را مسخر خود گرداند و از راه دل بر او مسلط شود.[3] پس در هر صورت، تسلط خواهی است؛ اما شکل آنها متفاوت است. شاید بتوان گفت تسلط جویی مرد در ظاهر و با هیاهوست؛ اما تسلط جویی زن در باطن و زیرکانه است. مرد می خواهد از بالای سر زن بر او مسلط شود و زن می خواهد از درون قلب مرد در او نفوذ کند.[4]
زن، احترام، عزت، حمایت و پشتیبانی مرد را گرانبهاترین چیز برای خود می شمارد. در صورتی که زن مورد احترام و حمایت قرار نگیرد، روابط جنسی او از طریق عدم تمکین مختل می شود. در شرایطی که زن احساس ناامنی و نالایقی می کند و در نتیجه رفتاری سلطه گرایانه و پرمدعا دارد و شوهرش را در روابط جنسی پس می زند، مرد نیز نمی تواند این وضعیت را تحمل کند.[5] بنابراین نیاز درونی و واقعی یک زن، داشتن آرامش و تکیه گاه و حامی است. زنان زمانی احساس آرامش می کنند که دریابند همسرشان مورد اعتماد و پرتوان است و می توان به او تکیه کرد تا خودشان را تسلیم وی کنند. همچنین احساس رضایت در زنان، زمانی حاصل می شود که مورد تائید و تصدیق قرار گیرند. آنها زمانی پر از شور و شعف می شوند که به ویژه در روابط جنسی طلبیده شوند و او ناز کند.

[1] . مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج۱۹ (نظام حقوق زن در اسلام)، ص ۱۸۰.
[2] . جانت شیبلی هاید، روان شناسی زنان، ترجمة اکرم خمسه ای، ص۳۹۷.
[3] . إن الله خلق حواء من آدم فهمه النساء الرجال؛ «همانا خداوند حوا را از آدم آفرید. پس همت (قصد دربرگیری و تسخیر) زنان، مردان است». (محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج ۵، ص3۳۷).
[4] . مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج۱۹ (نظام حقوق زن در اسلام)، ص 179.
[5] . جان گری، زنها ونوسی و مردها مریخی اند: زن، مرد، ارتباط، ترجمه مهدی قراچه داغی، ص49.
 

منبع: کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران» (رویکردی اسلامی و روان شناختی)
نویسنده: مسعود نورعلیزاده میانجی

 

بیشتر بخوانید : 
تفاوت درک شخصیت زن و مرد(1)
تفاوت درک شخصیت زن و مرد(2)
شناخت تفاوتهای زنان و مردان
ارتباط زن و مرد و تأثیر آن در نهاد خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما