کاربرد ویتامین های گروه ب برای بدن

به صورت کلی ویتامین‌ها جزء مواد مورد نیاز و ضروری برای بدن ما هستند. یکی از ویتامین‌ها , ویتامین‌ B است که دارای فوایدی است از جمله این ویتامین‌ها به بدن کمک می‌کنند تا مانند یک ماشین تازه نفس، بدون خستگی، کار کند.
يکشنبه، 29 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربرد ویتامین های گروه ب برای بدن
اگر می‌خواهید ناخن و موهایی سالم داشته باشید، ویتامین ۷B مصرف کنید.
 
چکیده : به صورت کلی ویتامین‌ها جزء مواد مورد نیاز و ضروری برای بدن ما هستند. یکی از ویتامین‌ها , ویتامین‌ B  است که دارای فوایدی است از جمله این ویتامین‌ها به بدن کمک می‌کنند تا مانند یک ماشین تازه نفس، بدون خستگی، کار کند.

تعداد کلمات 925 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

آشنایی با کارایی ویتامین ب برای بدن
مقدمه

ویتامین B کمپلکس به مجموعه ای از ویتامین‌های B گفته می‌شود که شامل موارد زیر هستند:
B۱, B۲, B۳, B۵, ۶B, B۷, B۹ , B۱۲
این ویتامین‌ها به بدن کمک می‌کنند تا مانند یک ماشین تازه نفس، بدون خستگی، کار کند. در واقع، فایده اصلی مجموعه ویتامین‌هایB برای بدن این است که غذاها را به سوخت تبدیل کرده و ما را در طول روز پر انرژی نگه می‌دارد. البته هرکدام از ویتامین‌های B خواص ویژه ای دارند. برای مثال، برخی برای پوست، برخی برای حافظه و برخی برای میگرن مفید هستند.
اما آیا باید در بدن خود مقدار بسیار زیادی از ویتامین B ذخیره داشته باشیم؟ لزوما خیر. با این که این ویتامین فواید بسیاری دارد، اما این به آن معنا نیست که ما بدن خود را از این ویتامین انباشته کنیم!
متخصصان تغذیه می‌گویند عملکرد این ویتامین در تولید انرژی مانند کافئین‌ها نیست. آن‌ها بر این عقیده اند که ویتامین B کمپلکس می‌تواند هم انرژی زا باشد هم چربی سوز!


خواص هریک از انواع ویتامین‌های B

ویتامین ۱B

ویتامین ۱B به بدن شما کمک می‌کند تا سلول‌های سالم و جدید بسازد. این ویتامین به ضد استرس بودن هم معروف است. علاوه بر این، به هضم کربوهیدرات‌های ساده هم کمک بسیاری می‌کند.
 غلات سبوس دار، بادام زمینی، لوبیا، اسفناج، کلم پیچ، لوبیا و جوانه گندم از جمله مواد غذایی ای هستند که حاوی ویتامین ۱B هستند.
 

ویتامین ۲B

ویتامین ۲B به عنوان یک آنتی اکسیدان مسئول مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن است. مبارزه با رادیکال‌های آزاد، به جوان ماندن پوست و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک خواهد کرد. یکی از وظایف مهم ویتامین ۲B تولید گلبول‌های قرمز خون است که وظیفه اکسیژن رسانی به سراسر بدن را دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین برای درمان میگرن نیز مفید است؛ اما هنوز تحقیقات در این مورد ۱۰۰ درصد کامل نشده است. جالب است بدانید نور خورشید با این که فواید بسیاری دارد اما می‌تواند باعث  از بین رفتن این ویتامین در بدن شود. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم بیشتر از شیر استفاده کنید؛ چرا که شیر از شکسته شدن این ویتامین و از بین رفتن آن در بدن جلوگیری می‌کند.
منابع ویتامین ۲B عبارت اند از: بادام، برنج، شیر، ماست، تخم مرغ، اسفناج، سویا و کلم بروکلی.
 

ویتامین ۳B

یکی از فواید مهم ویتامین ۳B این است که کلسترول مفید برای بدن را افزایش داده و در عین حال کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهد. در کشورهای توسعه یافته اکثر مردم میزان کافی از ویتامین ۳B را دریافت می‌کنند. البته مصرف الکل می‌تواند منجر به کاهش جذب این ویتامین شود. گفته می‌شود استفاده از این ویتامین به صورت موضعی می‌تواند آکنه را درمان کند.
منابع ویتامین ۳B عبارت اند از: مخمر، گوشت قرمز، شیر، تخم مرغ، لوبیا و سبزیجات.
 

ویتامین ۵B

تقریبا تمام مواد غذایی مقدار بسیار کمی‌از ویتامین ۵B را دارند. نام دیگر این ویتامین به زبان یونانی پانتوتنیک است. این ویتامین می‌تواند چربی و کربوهیدرات‌ها را بشکند. یکی از خواص ویتامین ۵B تولید هورمون‌های جنسی حاوی تستستروناست. از دیگر فواید ویتامین ۵B  محافظت از پوست و کاهش علائم پیری در آن است.
آواکادو، تخم مرغ، گوشت، ماست و حبوبات از منابع ویتامین ۵B می‌باشند.
 

ویتامین ۶B

ویتامین ۶B به تنظیم کردن اسیدهای آمینه کمک می‌کند. منظور ما اسیدهای آمینه نوع هموسیستئین هستند که به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. این ویتامین به تنظیم الگوی خواب و بهبود خلق و خوی شما کمک بسیاری خواهد کرد؛ زیرا هورمون‌های سترونین، ملاتونین و نور اپی نفرینتولید می‌کند. یکی از فواید دیگر این ویتامین کاهش ورم و التهاب مفاصل است.
منابع ویتامین ۶B عبارت اند از : مرغ، بوقلمون، ماهی تن، مای قزل آلا، عدس، دانه آفتاب گردان، پنیر، برنج قهوه ای، هویج.
 

ویتامین ۷B

اگر می‌خواهید ناخن و موهایی سالم داشته باشید، ویتامین ۷B مصرف کنید. به ویتامین ۷B، ویتامین زیبایی هم گفته می‌شود. یکی از ویتامین‌های ضروری دوران بارداری که به رشد نوزاد کمک بسیاری می‌کند، ویتامین ۷Bاست. هم چنین این ویتامین در کنترل قند خون و دیابت نیز موثر است.
منابع ویتامین ۷B عبارت اند از: جگر، جو، سیب زمینی، گل کلم، زرده تخم مرغ، آجیل و ماهی.
 

ویتامین ۹B

ویتامین ۹B را بیشتر مردم با نام فولیک اسید می‌شناسند. این ویتامین برای افسردگی و بهبود حافظه بسیار مفید است. ۹Bبرای زنان باردار بسیار ضروری است؛ چرا که از افسردگی‌های بعد از زایمان جلوگیری کرده و برای رشد نوزاد بسیار مفید است.
منابع ویتامین ۹B عبارت اند از: سبزیجات دارای برگ تیره، شیر، لوبیا، مارچوبه، ریشه سبزیجات و بلغور.
 

ویتامین ۱۲B

ویتامین ۱۲B یکی از بازیکنان اصلی و مهم در تیم B کمپلکس است! برای مثال، این ویتامین هنگامی‌که با ۹B  ترکیب می‌شود گلبول‌های قرمز تولید می‌کند. اگر گلبول‌های قرمز به اندازه کافی تولید شوند، آهن نیز وظایف خود را به درستی انجام خواهد داد. یکی از وظایف اصلی آهن، حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن با استفاده از پروتئین هموگولوبین است.
این ویتامین تنها در محصولات حیوانی یافت می‌شود؛ به همین دلیل کسانی که گیاه خوار هستند با کمبود این ویتامین مواجه می‌شوند. برای جبران کمبود این ویتامین  بهتر است از مکمل‌های غذایی استفاده شود.
منابع ویتامین ۱۲B شامل ماهی، تخم مرغ، لبنیات، گوشت گاو و سخت پوستان می‌باشد.

منبع : kivimag.com

بیشتر بخوانید :
همه چیز در مورد ویتامین B
کمبود ویتامین ب کمپلکس
نقش ویتامین B در زندگی حرفه ای ورزشکاران



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.