معرفی نعناع و خواص درمانی آن (بخش اول)

نعناع گیاهی است باطبع گرم و خشک که دارای خواص فراوان دارویی از جمله درمان روماتیسم , درمان سرماخوردگی , تسکین دردهای قاعدگی و تسکین دردهای میگرن و ... است و مصرف آن به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دمکرده، پودر و... امکان پذیر است.
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی نعناع و خواص درمانی آن (بخش اول)
نعناع به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی ، ماده ای مناسب برای تمیز کردن پوست است.
 
چکیده : نعناع گیاهی است باطبع گرم و خشک که دارای خواص فراوان دارویی از جمله درمان روماتیسم , درمان سرماخوردگی , تسکین دردهای قاعدگی و تسکین دردهای میگرن و ... است و مصرف آن به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دمکرده، پودر و... امکان پذیر است.

تعداد کلمات 1283 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

معرفی نعناع و خواص درمانی آن (بخش اول)
تاریخچه گیاه نعناع

نعناع یا نعنا با نام علمی Mentha گیاهی است از رده دولپه‌ ای‌ های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و از سبزی‌ های خوراکی است. این گیاه تمام اسانس‌ ها و خواص پونه را دارد؛ ولی برگ‌هایش کرک کم‌تری دارند و بریدگی‌های کنار برگ‌های آن بیش‌ تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم‌تر است. نعناع گیاهی است علفی و پایا. ساقه‌های آن دونوع خزنده و زیر زمینی می‌باشند.از میان ریشه‌ ها، یک شاخه قائم و برگدار کوچک خارج می‌شود که برگ‌های آن متقابل، بیضوی، نوک تیز، دندانه دار و کمی پوشیده از کرک بوده و از تمامی قسمت‌های آن بوی معطر و مطبوعی استشمام می‌شود.
ساقهٔ این گیاه چهارگوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش یا مایل به ارغوانی است. گل‌ های آن در ماه‌های مرداد و شهریور ظاهر می‌گردند. رنگ گلی یا ارغوانی مایل به بنفش دارند و به تعداد زیاد در مجاور یکدیگر به نحوی مجتمع می‌رویند. نعنا گیاهی است با ریشه هوایی و ساقه های مستقیم و چهارگوش ، و برگ های آن به طول ۳ تا ۵ سانتی متر ، متقابل ، نیزه ای یا دوکی است ، حاشیه ی آن دارای بریدگی های عمیقی است ، بریدگی های کناره آن نوک تیز است. کرک برگ های نعنا کم است. نعنا سبز معمولادر سرتاسر جهان کشت می شود. این گیاه در نواحی شمال ایران و اطراف تهران به حالت وحشی و پرورشی می روید.
 

خواص نعناع در درمان روماتیسم

افرادی که رماتیسم دارند از دم کرده نعناع استفاده کنند.اگر از بیماری روماتیسم و آرتروز رنج می برید، از روغن نعناع استفاده کنید، به این صورت که ۲ قطره روغن نعناع را با یک قاشق سوپخوری روغن بادام مخلوط کرده و محل های دردناک را با آن ماساژ دهید.برای درمان درد سیاتیک از دم کرده استفاده نموده و نعناع تازه را به صورت ضماد در محل درد بگذارید.
 

نعناع برای درمان سرماخوردگی 

بوی نعناع می تواند گرفتگی بینی ، گلو و ریه ها را از بین برده و موجب تسکین اختلالات تنفسی ناشی از آسم و یا سرما خوردگی گردد. مصرف مداوم نعناع برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است.نعناع و عامل فعال اصلی آن به نام منتول در زمره احتقان زادهای موثر تلقی می شوند. از آنجا که منتول سبب شل شدن خلط می گردد، این ماده داروی خلط آور نیز هست. این ماده در تسکین و آرام شدن انواع گلودرد و سرفه خشک موثر است.برای ضد عفونی کردن بینی، با مخلوط کردن ۱ گرم اسانس نعناع و ۴۰ گرم روغن بادام شیرین، محلولی تهیه کنید و پنج قطره در هر سوراخ بینی بچکانید.کسانی که دچار سرماخوردگی شده‎اند و برونشیت مزمن دارند ۱۰ گرم نعناع در ۵۰۰ سی‎سی آب بجوشانند و صبح ناشتا ۲ استکان میل کنند.برای از بین بردن گلودرد، دم کرده نعناع غرغره کنید.
 

خواص نعناع در تسکین دردهای قاعدگی

نعناع مسکن،‌ آرام بخش و قاعده آور است. چون نعناع در آزاد و آرام کردن عضلات خیلی مؤثر است. لذا در درمان گرفتگی ها نیز کارساز است.برای درمان قاعدگی دردناک از چای نعناع استفاده کنید.
 

بهبود بیماری سندروم روده تحریک پذیر

بیماری سندرم روده تحریک پذیر (IBS)منجر به گرفتگی و انقباض عضلات روده، درد شکم، تجمع گاز، اسهال و یبوست می شود. این بیماری عارضه رایجی است که روده بزرگ یا کولون را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری منجر به گرفتگی و انقباض عضلات روده، درد شکم، تجمع گاز، اسهال و یبوست می شود. خوشبختانه سندرم روده تحریک پذیر موجب آسیب و التهاب دایمی و همچنین تغییر در بافت روده نشده و با خطر بدخیمی همراه نیست.افراد مبتلا به این سندرم اغلب با کنترل رژیم غذایی و کاهش استرس می توانند بیماری خود را مدیریت کنند. در مطالعات اخیر محققان استرالیایی مشخص شد که گیاه نعناع در تسکین و بهبود سندرم روده تحریک پذیر نقش مهمی دارد.نعناع از طریق مهار التهاب و فعال کردن واکنش های ضد درد در روده بزرگ به بهبود علایم سندرم روده تحریک پذیر کمک قابل ملاحظه ای می نماید.
 

مصرف نعناع در رفع خارش

اگر بدن شما خارش دارد مقدار ۲ گرم اسانس نعناع را در ۵۰ گرم وازلین ریخته، خوب با هم مخلوط کرده و در محل خارش بمالید.
 

مبارزه با ویروس ها

روغن نعناع دارای خواص رشد ویروسی قوی است که می تواند با ویروس های عامل آنفلونزا، گوشک، عفونت های مخمری، سینوزیت، گلودرد، التهاب ناشی از سرماخوردگی ها و التهاب های آلت تناسلی ناشی از تب خال مبارزه و آنها را از پای درآورد.
 

نعناع ، آرام بخش

اگر احساس عصبانیت یا فشار روانی می کنید، حالت آرام بخش دارد. به علت تأثیر زیاد نعناع بر روی اعمال فکری و هوشیاری، نعناع را بالابرنده ی توانایی انسان در درک و فهم عقاید به شمار می‌آورند. بنابراین هنگامی که می‌ خواهید آمادگی و هوشیاری ذهنی خود را حفظ کنید یا اگر می‌خواهید بعد از خوردن غذا خواب آلودگی عارض نشود یا اگر خواهان تمرکز ذهنی علی رغم خستگی ناشی از شرکت در جلسه یا سخنرانی هستید، مکیدن قرص نعناع (البته بدون قند) بسیار مفید است.
 

بسیار مفید برای پوست

نعناع به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی ، ماده ای مناسب برای تمیز کردن پوست است. آب نعناع موجب تسکین پوست ، درمان عفونت و خارش و درمان آکنه می شود.برگ های تازه نعناع را کاملا بکوبید تا له شوند. له شده برگ ها را به موضع به صورت خیلی آرام بمالید و پس از ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس با آب سرد بشویید. بررسی ها نشان می دهند تکرار این عمل ۲ بار در هفته تاثیر زیادی در زیبایی پوست دارد و قادر است تمام لک ها و جوش های صورت را نیز از بین ببرد.گفتنی است؛ مصرف مداوم گیاه نعناع نیز می تواند باعث درخشان شدن پوست و موشود و خشکی و زبری موها را نیز از بین ببرید. جویدن روزانه مقداری نعناع علاوه بر خوشبو شدن دهان می تواند در براقیت چشم ها نیز موثر یاشد.برای اگزما و خارش‎های جلدی و پوستی از دم کرده نعناع شستشو و نوشیده شود ۱۰ گرم در یک لیتر آب روزی سه فنجان میل شود.
 

نعناع ، تسکین دردهای میگرن

نعناع به طور طبیعی گیاهی تسکین دهنده است و ماساژ سر و بینی با روغن نعناع موجب درمان سردرد ، تب و التهاب می شود.تحقیقات نشان داده است که توانایی روغن نعناع در آزاد ساختن عضلات و تسکین درد، این گیاه را به صورت عامل ویژه و مؤثری در قبال عذاب سردرد تبدیل کرده است. چندین مطالعه تحقیقی اثبات کرده است که مالیدن تنتور روغن نعناع روی پیشانی می تواند به اندازه مصرف دو قرص استامینوفن کارساز باشد. نقطه مورد نظر را با لایه نازکی بپوشانید به طوری که تنتور مصرفی فرصت و امکان تبخیر داشته باشد.
همچنین برای رفع سردردهای میگرنی می توانید با مخلوط کردن ۳ گرم اسانس نعناع -۲ گرم روغن زیتون – ۵ گرم لانولین پمادی تهیه کنید و در نقطه ای که درد می کند، بمالید. برای رفع سردرد از کمپرس نعناع استفاده کنید. به این ترتیب که ۱۰ قطره روغن نعناع را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و در یک کاسه بریزید. سپس یک پارچه که به اندازه پیشانی باشد در آن فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید و روی پیشانی و شقیقه ها قرار دهید تا سردرد برطرف شود. دم کرده نعناع برای افرادی که میگرندارند مفید می‎باشد.

ادامه دارد ...

منبع : www.amazing.ir

بیشتر بخوانید :
خواص نعناع در طب سنتی
یک گیاه و این همه خاصیت؟!
خواص نعناع
برگ نعناع 
نعناع
خواص نـعـنـاع



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.