آدم های سمی که از آنها باید دوری کرد (بخش دوم)

همان‌قدر که سم‌زدایی از بدن با خودش افزایش بهره‌وری درنتیجه سلامت جسمانی را به همراه دارد، با بیرون کردن این افراد از زندگی‌تان آرامش خاطر هم نصیبتان خواهد کرد. خوشبختانه راه‌هایی برای مقابله با این افراد وجود دارد. هدف این مقاله آگاهی رساندن درباره شناسایی این افراد، چگونگی برخورد با آن‌ها و به حداقل رساندن آسیب آن‌ها است.
دوشنبه، 5 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آدم های سمی که از آنها باید دوری کرد (بخش دوم)
مغرورها زمان شمارا هدر می‌دهند، چون به هر کاری که شما انجام می‌دهید به چشم یک چالش شخصی نگاه می‌کنند.
 
چکیده : همان‌قدر که سم‌زدایی از بدن با خودش افزایش بهره‌وری درنتیجه سلامت جسمانی را به همراه دارد، با بیرون کردن این افراد از زندگی‌تان آرامش خاطر هم نصیبتان خواهد کرد. خوشبختانه راه‌هایی برای مقابله با این افراد وجود دارد. هدف این مقاله آگاهی رساندن درباره شناسایی این افراد، چگونگی برخورد با آن‌ها و به حداقل رساندن آسیب آن‌ها است.

تعداد کلمات 1208 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

آدم های سمی که از آنها باید دوری کرد (بخش دوم)

۷. دیوانه سازها (دمنتورها)

در سری کتاب‌های «هری پاتر» نوشته جِی.کِی. رولینگ، دمنتورها موجوداتی شیطانی هستند که روح افراد را از بدنشان مکیده و بیرون می‌کشند و از آن‌ها فقط پوسته‌های انسانی به‌جا می‌گذارند. هر زمان یک دمنتور وارد اتاق می‌شود، همه‌جا تاریک می‌شود، همه احساس سرما می‌کنند و بدترین خاطرات به یادشان می‌آید. به گفته رولینگ، او ایده دمنتورها را از افراد بسیار منفی گرفته است، افرادی که قادرند پا به اتاقی گذاشته و فوراً حیات را از آن بگیرند.
دمنتورها با تحمیل منفی بودن و بدبینی‌شان بر دیگران، زندگی را از آن‌ها می‌ستانند. آن‌ها همیشه نیمه‌خالی لیوان را می‌بینند و می‌توانند ترس و نگرانی را حتی به بی‌خطرترین موقعیت‌ها تزریق کنند. در تحقیقی از سوی دانشگاه نوتردام مشخص شد دانشجویانی که هم‌اتاقی‌های منفی نگر داشتند احتمال منفی نگر شدن و حتی افسرده شدن خودشان بسیار بیشتر بود.
 

۸. غیر عادی‌ها

افراد سمّیِ خاصی هستند که نیت‌های بد دارند و از درد و بدبختی دیگران لذت وافر می‌برند. هدفشان در زندگی این است که یا به شما آزار برسانند یا کاری کنند احساس بدی پیدا کنید یا چیزی از شما بگیرند، در غیر این صورت علاقه‌ای به شما ندارند. تنها چیز خوب درباره این نوع شخصیت این است که می‌توانید فوراً مقاصد آن‌ها را شناسایی کنید و این باعث می‌شود آن‌ها را به‌سرعت از زندگی‌تان بیرون کنید.
 

۹. عیب‌جوها

عیب‌جوها همیشه آماده‌اند به شما بگویند دقیقاً چه چیزی خوب و چه چیزی بد است. آن‌ها کاری می‌کنند که نسبت به بهترین چیز موردعلاقه‌تان، بدترین احساس را پیدا کنید. عیب‌جوها به‌جای درک و یادگیری از افرادی که با آن‌ها تفاوت دارند، آن‌ها را حقیر می‌شمارند. عیب‌جوها تمایل شما به پرشور بودن و ابراز آن را خفه می‌کنند، پس بهتر است رابطه‌تان را با آن‌ها قطع کرده و خودتان باشید.
 

۱۰. مغرورها

مغرورها زمان شمارا هدر می‌دهند، چون به هر کاری که شما انجام می‌دهید به چشم یک چالش شخصی نگاه می‌کنند. غرور، اعتمادبه‌نفس کاذب است و همیشه ناامنی‌های زیادی ایجاد می‌کنددر یک مطالعه از سوی دانشگاه میکرون دریافتند که غرور با انبوهی از مشکلات در محل کار مرتبط است. افراد مغرور معمولاً عملکردی ضعیف دارند، بیشتر ناسازگار هستند و بیش از افراد معمولی، دشواری‌های شناختی دارند.
 

11. قضاوت‌کننده‌ها

 این دسته از آدم های سمی کسانی هستند که همیشه در حال انتقاد از زمین و زمان‌اند. آنها از قضاوت‌کردن دیگران هم خسته نمی‌شوند. ممکن است شما مطلبی را با ریز و درشت جزئیات برای این افراد توضیح دهید، اما آنها مطالب شما را از یک گوش می‌شنوند و از گوش دیگر در می‌کنند.
 به‌خاطر خودتان و آنها، مطمئن شوید که نسبت به مشکلات این افراد، برخورد شخصی نداشته باشید. به هیچ‌وجه منفی‌نگری آنها را به خود نگیرید؛ چون این دقیقا همان چیزی است که این افراد به‌دنبالش هستند. آنها مثل سایه به‌‌دنبال شما می‌آیند و از کوچک‌ترین مسئله‌ای ایراد می‌گیرند. آنها سعی می‌کنند شما را مقصر جلوه دهند؛ چون تصور ذهنی‌شان این است که شما رازهایی را از آنها پنهان کرده‌اید.
 

12. بهانه‌گیرها

 گروه دیگر کسانی هستند که مدام بهانه‌تراشی می‌کنند و تقصیرها را گردن این و آن می‌اندازند. اینها یکی از مسموم‌ترین‌ افرادی‌اند که هیچ‌وقت مسئولیت کارهایشان را قبول نمی‌کنند و همیشه انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌گیرند. این کار در نهایت باعث واکنش زنجیره‌ای (اثر دومینو) نسبت به اشتباهات رخ‌داده در محل کار و شکل‌گیری جو نامطلوبی می‌شود. از این افراد به‌شدت دوری کنید و خود را از دردسرهایشان رها سازید.
 

13. خبرچین‌ها

 کسانی که مدام پشت سر بقیه حرف می‌زنند، شایعه درست می‌کنند و یا حتی درباره‌ی مسائل خصوصی دیگران صحبت می‌کنند، گونه‌ی دیگری از آدم های سمی هستند. آنها همیشه در حال کنجکاوی و جست‌وجوگری در زندگی همکاران‌شان‌اند تا مثل رادیویی سمی اطلاعات‌ گرا‌ن‌بهایی را بین همه پخش کنند. خبرچین‌ها به‌خاطر حس ناامنی‌ای که دارند، قادر به تشخیص واقعیت از خیال نیستند. ممکن است روزی حقیقت برملا شود و پرده‌های دروغین آنها بیفتد که همین باعث جریحه‌دار شدن احساسات و دشمنی‌های تازه‌ میان همکاران می‌شود. داشتن همکار خبرچین می‌تواند بسیار مخرب باشد.
 

14. دروغگوها

 بدترین کسانی که قادرند محیط کار شما را مسموم کنند، انسان‌های قلابی و دروغگوها هستند. اطمینان‌کردن به این افراد کار بسیار سختی به‌نظر می‌رسد، چون دانستن اینکه آنها در حال گفتن دروغ جدیدشان هستند و یا واقعا حقیقت را بازگو می‌کنند، هرگز میسر نیست. بلاتکلیفی در تشخیص رفتار راست یا دروغ آنها، به‌سرعت شما را خسته می‌کند و در طولانی‌مدت باعث کاهش انرژی کاری شما می‌شوند.
 

15. کنترل‌گرها

 کنترل‌گرها یکی از وحشتناک‌ترین گونه‌‌ی آدم های سمی هستند. آنها هیچ‌وقت به حرف دیگران اهمیت نمی‌دهند، زیرا دچار این توهم‌اند که خودشان همه‌چیز را به‌درستی می‌دانند و برای هر مشکلی راه‌حل عالی دارند. وجود این کابوس‌های شبانه‌ در زندگی شخصی شما هم آزاردهنده خواهد بود؛ چه برسد به محیط کار که کلنجار رفتن با آنها را صد مرتبه سخت‌تر می‌کند.
 

چگونگی محافظت از خود در برابر افراد سمّی

افراد سمّی شمارا دیوانه می‌کنند، چون رفتار آن‌ها بسیار غیرمنطقی است. در این مورد هیچ اشتباهی نکنید. رفتار آن‌ها واقعاً خلاف منطق است، بنابراین چرا به خودتان اجازه دهید واکنش احساسی به آن‌ها نشان دهید و با آن‌ها قاطی شوید؟
هرقدر فردی غیرمنطقی‌تر و دیوانه‌تر باشد، فرار از تله‌اش باید برای شما راحت‌تر باشد. تلاش نکنید آن‌ها را در بازی خودشان شکست دهید. ازنظر احساسی از آن‌ها فاصله بگیرید و در صورت اجبار به تعامل، آن‌ها را یک پروژهٔ علمی در نظر بگیرید (یا شاید ترجیح بدهید مثل دکتر اعصاب آن‌ها باشید)؛ نیاز نیست به آشفتگی‌های احساسی واکنش نشان دهید، فقط حقایق را در نظر بگیرید.
حفظ فاصله احساسی مستلزم آگاهی است. نمی‌توانید جلوی مزاحمت کسی را بگیرید اگر تشخیص ندهید مزاحمتی در کار است. گاهی خودتان را در موقعیت‌هایی می‌یابید که احساس می‌کنید باید از نو گروه‌بندی کنید و بهترین راه پیشرو را انتخاب کنید. این خوب است و هراسی نداشته باشید که به خودتان وقت چنین کاری را بدهید.
اغلب مردم احساس می‌کنند چون با فردی کار یا زندگی می‌کنند، پس هیچ راهی برای کنترل آشفتگی ندارند. این کاملاً اشتباه است. زمانی که یک فرد سمّی را شناختید، رفتارهای او برایتان قابل پیش‌بینی‌تر و قابل‌درک‌تر می‌شود. این نکته به شما کمک می‌کند عاقلانه بیندیشید که چه زمان و تا کجا باید او را تحمل‌کنید یا از او فاصله بگیرید.
می‌توانید مرزهایی را معین کنید اما این کار را باید آگاهانه و مبتکرانه انجام دهید. اگر اجازه دهید اتفاقات به‌طور طبیعی رخ دهند، مسلماً خودتان را مدام در بحث‌وجدل‌های دشوار اسیر می‌کنید. اگر مرزی را مشخص کنید و تصمیم بگیرید کی و کجا با یک فرد مشکل‌ساز درگیر شوید، می‌توانید بخش بزرگی از آشفتگی‌ها را کنترل کنید. تنها رمز این است که سر حرف خود بمانید و وقتی فردی قصد عبور از مرز شمارا دارد، بر خط قرمزهای خود پافشاری کنید

منبع : وب سایت عصر ایران - سایت چطور

بیشتر بخوانید :
آدم های سمی که از آنها باید دوری کرد (بخش اول)
آدم های سمی، روابط سمی
افراد منفی نگر و بدبین چگونه می اندیشند؟
ویژگی های شخصیت منفی گرا 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.