با خواستگاری و انواع آن آشنا شوید

خواستگاری کردن یک امر شیرین به همراه استرس و اضطراب است که در آن موضوع زندگی و آینده دختر و پسر صحبت می‌شود، ما در اینجا به انواع خواستگاری و حسن و قبح آن رسیدگی کردیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 15 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
با خواستگاری و انواع آن آشنا شوید
فلسفه خواستگاری این است که در این مراسم پسر و دختر بیشتر با همدیگر آشنا شوند خانواده ها با همدیگر آشنا شوند که آیا به درد همدیگر می‌خورند یا نه!
 
چکیده : خواستگاری کردن یک امر شیرین به همراه استرس و اضطراب است که در آن موضوع زندگی و آینده دختر و پسر صحبت می‌شود، ما در اینجا به انواع خواستگاری و حسن و قبح آن رسیدگی کردیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1168 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
با خواستگاری و انواع آن آشنا شوید
سجاد رستمی چورتی

مقدمه

با ازدواج، یکی از با ارزش ترین نهادهای جامعه یعنی خانواده شکل می‌گیرد و نیازهای جسمی، روحی و روانی انسان بوسیله ای ازدواج تامین می‌گردد به گونه ای که در تمام ادیان و جوامع بر ضرورت و تقدس آن تاکید شده و (قرآن کریم هم می‌فرماید؛ یکی از آیات الهی آن است که برای شما از جنس خودتان، جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس می گیرد و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود)[1] قبل از اینکه ازدواج صورت بگیرد یک مراسمی برقرار می‌شود که نام او خواستگاری است. 
خواستگاری به همراه خودش استرس و بسیار حس لذت بخشی دارد امیدوارم که همه شما جوان‌ها به زودی انجامش بدهید. 
 

فلسفه خواستگاری

فلسفه خواستگاری این است که در این مراسم پسر و دختر بیشتر با همدیگر آشنا شوند خانواده ها با همدیگر آشنا شوند که آیا به درد همدیگر می‌خورند یا نه. 
 

خواستگاری از طرف پسر

تقریبا می‌توان با اطمینان این نکته را گفت که خواستگاری همیشه از طرف مرد بوده است و خیلی کم پیش اومده که خانم از پسر خواستگاری کند، برای تائید این گفته، داستان خواستگاری حضرت آدم و حوا را بیان می کنم. 
 

خواستگاری حضرت آدم و حوا

(امام صادق فرمودند؛ وقتی خداوند حضرت آدم را آفرید و بعد هم حوا را بوجود آورد، آدم عرض کرد؛ خداوندا، این موجود زیبا چیست که من او را دوست دارم و علاقمندم؟ خداوند فرمود؛ ای آدم، این موجود زیبا، حوا نام دارد. آیا دوست داری که همیشه با تو باشد تا مونس تو باشد و برایت حرف بزند و تابع تو باشد؟ آدم عرض کرد؛ بله، خداوندا، من بخاطر این لطفت مادامی که زنده هستم تو را شکر و سپاس می‌گویم. پس خداوند فرمودند ؛ او را از من خواستگاری کن، آدم عرض کرد؛ خداوندا من حوا را از شما خواستگاری میکنم و بعد از پیشنهاد ازدواج، آدم به حوا گفت به طرف من بیا و به من رو کن و حوا گفت تو به سوی من بیا. 
خداوند فرمود؛ آدم، تو برخیز و به طرف حوا برو.) [2]
 

علت اینکه مرد به خواستگاری دختر می‌رود

اینکه مرد به عنوان خواستگار، پیش قدم می‌شود بخاطر طبیعت اوست، چون طبیعت مرد مظهر عشق و طلب کردن است و زن هم مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن است، از( این رو در قرآن بطور مستقیم به مردان دستور داده برای همسر گزینی) [3]
(البته اگر خانواده ای دختر بخواهند پسری را به عنوان داماد انتخاب کنند اشکالی ندارد همانگونه که حضرت شعیب برای دختر خودش، حضرت موسی را در نظر گرفت، یا اینکه ابراز تمایل حضرت خدیجه برای ازدواج با پیامبر اکرم) [4]
نکته؛ اگر گفته شده مرد به عنوان خواستگار باشد بخاطر غلبه عرفی است. 
 

تعریف خواستگاری

خواستگاری، مرحله ای قبل از ازدواج است که پسر، دختر مورد نظرش را پیدا می‌کند و پس از آن در مورد خانواده دختر و پسر تحقیق می‌کنند و بعد از این مرحله، خانواده ها تصمیم می‌گیرند تا با ریش سفید ها دور هم جمع شوند و در مورد آینده دختر و پسر تصمیم بگیرند. 
 

قدمت خواستگاری

خواستگاری از ابتدای خلقت مرسوم بوده و رسمی دیرینه مطابق با فطرت بشر است که به شکل های گوناگونی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف برگزار می‌شود. 
 

خواستگاری در ایران باستان

خواستگاری رسمی رایج  و وظیفه پدر و ریش سفیدان خانواده پسر بود و زنان حق خواستگاری کردن نداشتند، رسم های قبیله ها و استان های ایران هم مختلف است. 

انواع خواستگاری

1 . خواستگاری اینترنتی

از جدیدترین نوع از خواستگاری که امروزه در جامعه ما دیده می‌شود، خواستگاری چتی، اینترنتی یا مجازی است. دختر و پسر از طریق فضای مجازی و سایت های همسریابی، از طریق چت کردن با هم آشنا می‌شوند و از همدیگر خواستگاری می‌کنند. 
دوتا سوال  از کسانی که از طریق فضای مجازی با همدیگر آشنا می شوند دارم. 
یک؛ چگونه می توانید به فردی که با شما چت می‌کند، اعتماد کنید که فقط با شما ارتباط دارد و با کسی دیگر نیست؟ 
دوم؛ چگونه می توانید همدیگر را بشناسید، در حالی که از طریق مجازی می‌توان هویت های جعلی برای خود بوجود آورد؟ 
 

2 .خواستگاری خیابانی

امروزه با گسترش صنعت و علم، خانم ها بیشتر از گذشته در جامعه حضور دارند و افزایش چشمگیری داشته حضورشان در جامعه. و در دید و حضور بودن آنها باعث شده که پسران با نگاه کردن به آنها، ابراز تمایل کنند به آنها و حس عاشق شدن پیدا کنند و به خواستگاری آنها می‌روند. در خواستگاری نوع «1» شخصیت زن به عنوان یک زن نادیده گرفته می‌شود و جایگاه زن حفظ نمی‌شود و به نگاه ابزاری می‌شود، غلبه عشق بر عقل باعث نادیده گرفتن حقایق می‌شود، زیبای زن باعث می‌شود تا اشکالات دختر یا پسر را نادیده بگیریم و همین اشکالات در زندگی ما اختلال های بوجود می‌آورد. 
 

3 .خواستگاری واسطه ای

افرادی از فامیل یا دوستان و آشنایان با شناختی که از خانواده دو طرف دارند، سعی در برقراری ارتباط بین آنها می‌کنند و سبب خیر می‌شوند، این نوع از خواستگاری خوب است. 
 

4 .خواستگاری سنتی

این سبک در گذشته مرسوم بوده و امروزه هم در بعضی از نقاط کشور برقرار است. اما با پیشرفته شون دنیا و رو به مدرنیته رفتن آن و بالا رفتن سطح علمی، این سبک خواستگاری کمتر شده. 
خواستگاری سنتی نوعی تحمیل کردن و عدم توجه به علایق و سلیقه های زوجین در انتخاب همسر است. 
 

5 . خواستگاری منطقی

در این سبک و روش، شما یعنی دختر خانم و آقا پسر عزیز، در همان ابتدای امر همه چیز را با خانواده ای خود در نظر می‌گذارید و رابطه را برای آنها تبیین می کنید و از انحراف یعنی گفتگوی پنهانی، تلفنی، اینترنتی اجتناب کنید و در همه ای مراحل از هدایت و نظارت خانواده استفاده کنید تا بتوانید در این مدت با همدیگر به بهترین شکل، آشنا شوید، این روش حسنش این است که شما بدون استرس و ترس و بدون احساس گناه، برای آینده خودتون تصمیم می گیرید.

پاورقی
[1] وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. آیه 21 سوره روم. 
[2] کلیات حدیث قدسی = ترجمه کتاب جواهر السنیه/ مولف محمد حسین حرعاملی؛ مترجم زین‌العابدین کاظمی خلخالی ، تهران: دهقان، صفحه 27
[3] وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَىٰ فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا، آیه 3 سوره نساء
[4]گزارش های تاریخی(ابن اسحاق، صفحه 81_82،ابن سعد جلد 1 صفحه 131)

منبع
قرآن کریم، سوره روم _ سوره نساء
کلیات حدیث قدسی = ترجمه کتاب جواهر السنیه/ مولف محمد حسین حرعاملی؛ مترجم زین‌العابدین کاظمی خلخالی ، تهران: دهقان
گزارش های تاریخی(ابن اسحاق، ابن سعد جلد 1)

بیشتر بخوانید:
مهمترین نکاتی که باید درباره خواستگاری بدانید
گفتگوی خواستگاری را چگونه آغاز کنیم؟
راز خواستگاری مرد از زن
احکام و آداب خواستگاری در نگاه معصومین (علیهم السّلام)​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.