ارتباط دختر و پسر، نقش خانواده، جامعه و فضای مجازی

خانواده در تشکیل شخصیت فرزند، نقش بی نظیری دارد و اگر این نقش را به خوبی ایفا نکند، فرزند برای جبران آن کمبود ها روی به رابطه با جنس مخالف می‌آورد. ما در این مقاله به نقش جامعه و فضای مجازی و خانواده در ایجاد این رابطه ها اشاره کردیم.
چهارشنبه، 19 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
ارتباط دختر و پسر، نقش خانواده، جامعه و فضای مجازی
دختران بدانند که، پسران از این رابطه ای که بین آنها برقرار است یک هدف اصلی دارند و آن غریزه ی جنسی است. 
 
چکیده: خانواده در تشکیل شخصیت فرزند، نقش بی نظیری دارد و اگر این نقش را به خوبی ایفا نکند، فرزند برای جبران آن کمبود ها روی به رابطه با جنس مخالف می‌آورد. ما در این مقاله به نقش جامعه و فضای مجازی و خانواده در ایجاد این رابطه ها اشاره کردیم.

تعداد کلمات 1347 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

ارتباط دختر و پسر، نقش خانواده، جامعه و فضای مجازی

سجاد رستمی چورتی

مقدمه

در دنیای زندگی می‌کنیم که بوسیله ای ابزارهای شیطانی، محاصره شده و ما هم به خاطر نداشتن ایمان کافی، پیرو این ابزار ها شدیم و در بند این ابزارها  گرفتار شدیم[1] 
فیلمی که از (پسر سیرجانی و دختر تهرانی) این روزها در فضای مجازی پخش می‌شود و سبب آزردگی و ناراحتی بسیاری از خانواده ها شده و قلب های بسیاری از خانواده ها را پر درد کرده است. 
 خطر روزافزون ارتباط‌های ناسالم بین دختر و پسر و نقش خانواده در ایجاد این مصیبت ها و نقش فضای مجازی در ایجاد تنش، من را بر این داشته تا قلمی برای روشن کردن اذهان که خواب غفلت آن را گرفته است بزنم. 
 

نقش خانواده

خانواده ها نقش حیاتی در شکل دادن تربیت فرزندان خود دارند و وظیفه ای آنها این است که الگو های صحیح رفتاری را به فرزندان خود ارائه دهند و هویت سالم و پویا به آنها ببخشند. 
والدین باید نیازهای عاطفی و روحی فرزندان و شیوه ی صحیح پاسخگویی به این نیازها را واقف باشند. 
زمانی که خانواده و جامعه نقش اساسی خود را جهت یاری دادن به نسل جوان برای یافتن هویت سالم، مثبت، پویا و سازنده به خوبی ایفا نکنند، نسل جوان با آشفتگی هویت و خلاء وجودی مواجه می شود و برای کاهش اضطراب و رهایی از بحران هویت و سرگشتگی، به این دوستی ها تن می دهد. جوان در تصور و توهم خویش، از طریق دوستی با جنس مخالف، می خواهد به آرامش برسد. او لذت این دوستی را عامل تسکین برای بحران بی هویتی خویش می داند، احساس می‌کند خلاء عاطفی آنها در حال برطرف شدن است اما غافل از اینکه این رفتارها تسکین موقت است از راه نامتعارف و عواقبی که بعد از آن است بسیار خطرناک است. 
وظیفه والدین این است که با روش های صحیح با دختر و پسر خود برخورد کنند و با آنها رفیق باشند و به رفت و آمد های آنها توجه داشته باشند(در داستان همین دختر خانم تهرانی(اصالتا سیرجانی) شاهد هستیم که مادر، دختر خودش را به تنهای راهی می‌کندبرود دنبال کارش بدون اینکه سوالی بپرسد که کجا می رود) تا ما شاهد همچین اتفاقات ناگواری نباشیم که دختر ایرانی،را کتک بزنند و نگاه ابزاری به آنها شود (همانند زنان غربی). 
 

رابطه ای دختر و پسر

روابط دختر و پسر و آزادى هاى بى قید و بند، توام با آلودگی، نکبت، انحطاط و . .سرابی بیش نیست که بسیاری آن را تصور می کنند و نتیجه آن انحراف بزرگ از مسیر خوشبختی و تکامل انسانی و گرفتار شدن در بیراهه ها و پرتگاه ها و تنزل به مقام حیوانیت است[2] و بنیان خانواده ها را تحریف و سرچشمه جنایات ، ناهنجارى ها ، انواع بیمارى هاى جنسى و آمیزشى و ناراحتى هاى روانى و ..را ایجاد می کند.
داشتن روابطی مثل چت در فضای مجازی،  تماس های تلفنی و روابط مخفیانه[3] و... عواقب روانى و اجتماعى بسیار خطرناکی در پی دارد که متأسفانه بیشترین آسیب، نصیب دختران مى‌شود.
اشتباه دختران این است که، فکر می‌کنند پسران هم مانند آنها تفکر می‌کنند. 

نکته: دختران بدانند که، پسران از این رابطه ای که بین آنها برقرار است یک هدف اصلی دارند و آن غریزه ی جنسی است. 
(پسران در روابط دوستی به غریزه جنسی خود بیشتر بها می‌دهند. آن‌ها در تمامی ملاقات‌های بعدی دنبال فرصتی برای تأمین این نیاز هستند و تا زمانی که طرفشان پاسخگوی این نیاز باشد به این رابطه ادامه می‌دهند.
اما هر زمان که طرفشان از ادامه رابطه جنسی خودداری کند، اخلاق و رفتار پسر تغییر می‌کند و آن رابطه را به هم می‌زند. این رابطه‌های نسنجیده سرانجام به جایی می‌رسد که شاهد وقوع پرونده‌های تجاوز، اخاذی و حتی گاهی اوقات وقوع جنایت می‌شویم.
وابستگی‌های احساسی گاهی اوقات چشم تعقل را برای دختران کور کرده و در نهایت خودشان زمینه روابط سیاه را فراهم می‌کنند. سراب دوستی این روز‌ها با فراگیر شدن فضای مجازی بیشتر و پیچیده‌ تر شده است. رها کردن نوجوانان در این فضای بی‌سروته درنهایت چنین دوستی‌های کاذب را فراهم می‌کند)[4]
 

نگاه قرآن به رابطه ای دختر و پسر

در آیه‌ی 5 از سوره‌ی مائده ابتدا می‌فرماید «أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبات»، یعنی آن چه پاک، طاهر، نیکو و مفید است را بر شما حلال نمودم. سپس به برخی از نیازهای ضروری مانند «خوردن» اشاره نموده و پس از بیان حکم آنها، به نیاز «مرد و زن» به یک‌ دیگر پرداخته است و پس از بیان ضرورت برقراری روابط و انحصار نیکو و حلال بودن آن به شکل ازدواج (نکاح)، ‌تأکید می‌فرماید: «غَیْرَ مُسافِحینَ وَ لا مُتَّخِذی أَخْدان»، یعنی این رابطه نباید به شکل رفیق‌گیری [همان دوست دختر و پسر] و زناکاری باشد[5]
 

وظیفه ای مسئولی برای فراهم کردن زمینه های ازدواج

زن و مرد، مکمل نیازهای روحی و روانی یکدیگرند و هر یک بدون دیگری احساس فقر و نیاز می نماید. زن به دنبال تقدیس از جانب مرد و در آرزوی این است که تنها ملکه کاخ عشق و محبتش باشد[6]  و مرد نیازمند کسی است که قلبش برای او بتپد و با گرمی نگاه و کلام پرمهرش، او را در مواجهه با ناملایمات زندگی امید بخشد و خلاصه اینکه "هر یک از ما، در جدایی(مجردی) فقط نیمه ای از انسان است و همیشه نگران آن نیم دیگراست" تا زمانی که دختر و پسر جوان این نیاز فطری را از راه ازدواج تأمین نکرده و به آرامش روانی نرسیده باشند در معرض خطر هستند وظیفه مسئولین این است که زمینه را برای ازدواج جوان ها فراهم سازند تا مشکلات اجتماعی، کمتر شود. لذا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: آن کس که ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده است.
 

فضای مجازی

نقشی که فضای مجازی در زندگی ایرانی ها ایجاد می‌کند، همانند موریانه ای است که روز به روز پایه ها و ستون های اصلی خانواده ها را نابود می‌کند و خانواده ها را به انحطاط می‌کشد. 
فضای که در آن از طرف خانواده ها هیچ نظارتی نباشد و فرزند خود را در این اقیانوس فحشا و منکرات رها می‌کنند و جوانی که نه قدرت شناخت حق و باطل را دارد و نه قدرتی که بتوانند در برابر خواسته های نامشروع طرف مقابل مقاومت کنند. خانواده ها باید فرزندان خود را در این فضا مراقبت کنند. 

پاورقی 
[1]  یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ وَمَنْ یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ۚ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَىٰ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(آیه 21 سوره نور) 
[2]  أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿۱۷۹ سوره انعام) 
[3 پیامبر اسلام درباره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:« ایاک و محادثة النساء فانه لا یخلوا رجل بامراة لیس لها محرم الا هم بها؛ از گفتگو و اختلاط با زنان بپرهیز. به راستی هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی گوید مگر اینکه در دل او نسبت به وی رغبت پیدا می کند.»
 اسدالله محمدی‌نیا، ناشر: سبط اکبربهشت جوانان، 1397، ص 472. مرآت النساء: ص 141
[4]سرهنگ اکرم حسین‌زاده رئیس امور رسانه معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز، خبرگزاری فارس 
[5]ألْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ حِلٌّ لَّکُمْ وَ طَعَامُکُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالُْمحْصَنَتُ مِنَ الْمُؤْمِنَتِ وَالُْمحْصَنَتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکَتِبَ مِن قَبْلِکُمْ إِذَآ ءَاتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَفِحِینَ وَلَا مُتَّخِذِى أَخْدَانٍ وَمَن یَکُفُرْ بِالْإِیمَنِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَسِرِینَ(سوره مائده آیه 5)
[6]شهید مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، تهران: صدرا، 1381، صفحه 141
[7]. ری‌شهری، محمد محمدی‌، ترجمه حمیدرضا شیخی، جلد 4 ، قم: موسسه علمی‌فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر، 1386 ص 272، حدیث. 7807

منبع
قرآن کریم سوره نور - سوره انعام - سوره مائده
شهید مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، تهران: صدرا، 1381
ری‌شهری، محمد محمدی‌، ترجمه حمیدرضا شیخی، جلد 4 ، قم: موسسه علمی‌فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر، 1386
 اسدالله محمدی‌نیا، ناشر: سبط اکبربهشت جوانان، 1397

بیشتر بخوانید :
رابطه دختر و پسر! آری یا خیر؟
روابط دختر و پسر و نگاه منفی به آن
دیدگاه اسلام درباره رابطه های دوستانه میان دختر و پسر​​​​​​​
روابط دختر و پسر​​​​​​​



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.