چگونگی برخورد با شخص مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته (بخش اول)

اختلال شخصیت خودشیفته یکی از اختلالات جدی شخصیت است که مشکلات بسیاری را برای اطرافیان فرد خودشیفته بوجود می آورد. در بسیاری از آن جا که شخص مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته از بستگان نزدیک محسوب می شود امکان قطع ارتباط با او وجود ندارد. در بخش اول این مقاله به برخی راهکارهای مفید در مورد نحوه مواجهه با چنین افرادی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 27 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونگی برخورد با شخص مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته (بخش اول)
فرد خود شیفته به احساسات و هیجانات طرف مقابل اهمیت نمی دهد. 
 
چکیده: اختلال شخصیت خودشیفته یکی از اختلالات جدی شخصیت است که مشکلات بسیاری را برای اطرافیان فرد خودشیفته بوجود می آورد. در بسیاری از آن جا که شخص مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته از بستگان نزدیک محسوب می شود امکان قطع ارتباط با او وجود ندارد. در بخش اول این مقاله به برخی راهکارهای مفید در مورد نحوه مواجهه با چنین افرادی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1000 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونگی برخورد با شخص مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته (بخش اول)
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

شخص مبتلا به شخصیت خودشیفته در نگاه اول فردی جذاب، برونگرا و دارای اعتماد به نفس فراوان، به نظر می رسد. اما با گذشت زمان و پس از مدتی که از ارتباط شما با این فرد جذاب بگذرد متوجه خواهید شد که او در حقیقت دچار خودشیفتگی است. باید بدانید که مواجهه و تعامل با یک فرد خودشیفته به شدت دشوار است. همچنین درمان موفق اختلال شخصیت خودشیفته برای روانشناسان و روانپزشکان بسیار مشکل خواهد بود. اگر یکی از اعضای خانواده، همکاران و یا هر شخص دیگری که با او در تعامل هستید، مبتلا به خودشیفتگی است، احتمالاً مایلید بدانید روش صحیح برخورد با چنین افرادی چگونه است. روش هایی وجود دارد که با کمک آن ها خواهید توانست خودتان را با این شرایط تطبیق دهید، اما در هر حال باید بدانید در مواجهه و تعامل با یک فرد مبتلا به شخصیت خودشیفته مسیری بسیار دشوار را در پیش روی خود خواهید داشت.
 

1. چگونگی تعامل با شخصیت خود شیفته

الف. اول مطمئن شوید تعامل با این فرد برایتان مهم است. یک شخصیت خودشیفته تمایل اندکی به شنیدن حرفهای شما داشته و به نیازهایتان اهمیتی نمی دهد. افراد خودشیفته گمان می کنند بیش از همه می دانند. بنابراین تصمیمات خود را تنها روش منطقی برای حل مشکلات می پندارند. شخصیت های خودشیفته از دیگران انتظار دارند که تصمیماتشان را پذیرفته و از آن ها پیروی کنند. با این توصیفات احتمالاً در ارتباط با این افراد مرتباً به مشکل بر خواهید خورد.
این گونه افراد برای روابطش هیچگونه سرمایه گذاری عاطفی به خرج نداده و اگر هر نوع انتقادی از آن ها شود، به شدت خشمگین می شوند. احتمالاً در سابقه زندگی آن ها می توان قطع ارتباطات فراوانی را به دلایل واهی یافت. اگر به هر دلیلی تصمیم دارید ارتباط خود با فردی خودشیفته را حفظ کنید، باید بدانید چگونه رفتار کرده تا از لحاظ عاطفی و هیجانی کمترین آسیب را ببینید.
قبل از هر چیز اطمینان یابید که راهی به جز ارتباط با این فرد وجود ندارد. مثلاً اگر فرد خودشیفته عضوی از خانواده شما نیست و به تازگی با او آشنا شده اید، می توانید ارتباطتان را با او قطع کنید.
 
ب. از بحث نمودن خودداری کنید. باید بدانید هیچ گاه موفق نخواهید شد فرد خودشیفته ای که اشتباه می کند را متقاعد کنید. پس وقت خود را با موضوعات مربوط به نوع رفتار این افراد هدر ندهید، زیرا تغییر رفتار شخص خودشیفته غیر ممکن است.
مثلاً فرض کنید شب گذشته با همسر خودشیفته تان به مهمانی رفته اید و در آن مهمانی او با بیان داستان های طولانی اجازه نداده هیچ فرد دیگری در جمع صحبت کند و در نتیجه این موضوع موجب خجالت شما شده است، در این مواقع برای اینکه نه خود و نه او اذیت شوید، سعی کنید جوری رفتار کنید که انگار نه انگار اتفاقی افتاده است. البته برای مهمانی بعدی باید روشی پیشگیرانه در پیش بگیرید. مثلاً به نحوی برنامه ریزی کنید که همسرتان کنار فردی آرام بنشیند که نه تنها از حرف های همسرتان اذیت نشود بلکه از پرحرفی هایش نیز لذت ببرد.
اگر در ارتباط با فرد خوشیفته تصمیمی گرفتید، لازم نیست با استدلال و توضیح، تصمیم خود را برای او بیان کنید، بلکه کاملاً مستقیم و آرام تصمیم خود را به او بگویید. مثلاً اگر برادری خودشیفته دارید و قرار است با هم به سفر برود. او شب گذشته را بیدار بوده و الان تصمیم دارد رانندگی کند، در این مورد تشخصیص می دهید به دلیل خطرات ناشی از خواب آلودگی صلاح نیست ایشان رانندگی کنند، پس خیلی آرام بگویید که من رانندگی می کنم و یا همراه تو نمی آیم. این نوع رفتارها تنش کمتری به دنبال داشته و حتی ممکن است مورد پذیرش فرد خودشیفته قرار گیرد.

ج. تعاملات خود را هدفمند کنید. افراد مبتلا به شخصیت خودشیفته تمایل دارند به موفقیت هایی دست یافته و سپس درباره موفقیت هایشان دست به غلو و لاف زدن نمایند. سعی کنید اهدافتان را به گونه ای تنظیم کنید که علاوه بر برطرف کردن نیازهای خودتان، منبعی برای افتخار فرد خودشیفته نیز محسوب گردد.
مثلاً فرض کنید قرار است بالکن و یا حیاط پشتی خانه تان را تمیز کنید و اگر در حالت عادی از شوهراتان بخواهید، این کار را برای شما انجام نخواهد داد. اما می توانید یه او بگویید که می خواهیم آخر هفته مهمانی دهیم و تو برایمان کباب درست کنی، در این صورت مطمئن باشید برای اینکه خود را در مهمانی آخر هفته نشان دهد، با کمال میل به نظافت بالکن و یا حیاط خواهد پرداخت. افراد خودشیفته خود را رهبران اجتماعی می دانند، بنابراین از انجام چنین کارهایی لذت می برند. حتماً از شوهر خودشیفته خود درباره نحوه مرتب کردن خانه و تهیه غذا و ... برای مهمانی آخر هفته نظر بخواهید، چرا که برای انجام کارها به او نیاز خواهید داشت. وقتی شوهرتان در انجام مقدمات مهمانی از خرید گرفته تا مرتب کردن خانه و آماده کردن غذا مشارکت کند، در روز مهمانی نیز احساس خوبی خواهد داشت.

د. بدانید چه چیزهایی برای شخص خودشیفته اهمیت دارد. باید همیشه به خاطر داشته باشید که احتمالاً یک شخصیت خودشیفته حالات هیجانی شما را نه درک کرده و نه به آن ها اهیمت می دهد. حتی ممکن است رفتار و واکنش آن ها نسبت به هیجانات شما بسیار سنگدلانه و آزار دهنده باشد.
سعی کنید در مورد علائق افراد خود شیفته ای که به نحوی با آن ها تعامل دارید اطلاعاتی به دست آورده و بفهمید چه چیزهایی برای آن ها اهمیت بیشتری دارد. سپس سعی کنید با وقت گذاشتن برای برآورده کردن علائقشان و یا خرید یک هدیه مورد پسندشان، به شکل عملی محبت صادقانه خود را به آن ها نشان دهید.
 
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید
ویژگی های اختلال شخصیت خودشیفته
اختلال شخصیت خود شیفته
8 نشانه شخصیت خودشیفته که باید آن را بدانید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما