موفقیت و راهکار بدست آوردن موفقیت

با یک برنامه منظم و مدیریت درست می‌توان به قله موفقیت رسید. در این مقاله به راهکارهای موفقیت اشاره کردیم، با بکار بستن آن به همراه توکل بر خداوند می توانید به اوج موفقیت برسید. با ما همراه باشید.
جمعه، 28 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
موفقیت و راهکار بدست آوردن موفقیت
افراد موفق به داشته های زندگی خود راضی  هستند و برای رسیدن به درجات بالاتر تلاش می‌کنند.
 
چکیده: با یک برنامه منظم و مدیریت درست می‌توان به قله موفقیت رسید. در این مقاله به راهکارهای موفقیت اشاره کردیم، با بکار بستن آن به همراه توکل بر خداوند می توانید به اوج موفقیت برسید. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1045 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

موفقیت و راهکار بدست آوردن موفقیت

سجاد رستمی چورتی

مقدمه

رسیدن به موفقیت و اوج قله اقتدار، به آسانی بدست نمی آید. نیازمند برنامه ریزی هدفمند است و نیازمند دانش به همراه عمل است. مثال؛ اگر می‌خواهیم یک ساختمان بلند و چند طبقه بسازیم، قبل از آغاز کار حتما باید در ابتدای کار هدف معین داشته باشیم و با دقت در طرح و برنامه، یک پی ریزی و زیر سازی قوی ایجاد کنیم. 
هرچند کار مشکل و طاقت فرسای است اما در نهایت یک ساختمان زیبا تحویل می‌گیرند. برنامه ریزی کردن و طبق آن عمل کردن، شاید خسته کننده به نظر برسد اما به خاطر داشته باشید که (تحمل این سختی ها سبب می‌شود که گام های بزرگی به سمت موفقیت بر داریم. وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى. و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست . [1] 
نکته: بدانیم که رسیدن به موفقیت مستلزم، فدا کردن بعضی از لذایذ و خوشیها مقطعی است اما به یاد داشته باشیم که سختی های امروز، خوشی های فردا را به دنبال خودش دارد. 

راه های رسیدن به موفقیت 

1. ارتباط با خداوند

انسان ها خلق شدند برای پیشرفت کردن و برای اینکه انسان بخواهد در مسیری پیشرفت کند، نیازمند گام‌های استوار است که لغزشی به همراه نداشته باشد(خداوند می‌فرماید؛ اگر مرا یاری کنید، شما را یاری می کنم و قدم های شما را استوار می‌گردانم. یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ) (7سوره محمد) 
هر چه ارتباط با خداوند بیشتر باشد، آرامش، نشاط و موفقیت بیشتری را در خود تجربه می کنید و هر چه ارتباط کمتر باشد ترس و اضطراب بیشتری بر شما چیره می‌شود) (2)
توجه: همه ای ما به یک هوش و ذکاوت درونی مجهز هستیم، زمانی که آن را درک کردیم و اعتماد به خداوند داشتیم، زندگی ما سرشار از موفقیت می‌شود. (به خداوند و خودمان اعتماد و حسن ظن داشته باشیم) 
 

2. سخت نگرفتن زندگی

برای هر انسانی با توجه به داشته های مادی و ذهنی، یک سقف آرزو وجود دارد که سعی می‌کنند به آن برسند و بعضی ها تلاش و تقلای بی مورد و اضافی می‌کنند و زندگی را برای خودشان سخت می‌کنند. در مقابل، گروهی هستند که دقیقا همان کاری را که دوست دارند با زندگی خودشان انجام می‌دهند بدون اینکه زندگی را برای خودشان سخت کنند. 
همین، یعنی موفقیت. افراد موفق به داشته های زندگی خود راضی  هستند و برای رسیدن به درجات بالاتر تلاش می‌کنند اما نه اینکه تمام زندگی خود را وقف کنند و از خانواده و زندگی خود دور شوند. 
 

3. فرصت آفرینی کنید

(فرصت آفرینی کنید و بخت و اقبال خودتان را مقدر سازید. یاد می گیرید که چگونه در زمان مناسب و در مکان مناسبی قرار بگیرید. موضوع، تنها سر بخت و اقبال نیست. مهم این است که وقتی فرصت مناسب دست می‌دهد آمادگی لازم را برای بهره برداری از آن داشته باشید. با شما از تقاطعی حرف می زنم که راهکار و فرصت مناسب به هم می‌رسند و شما را به مکانی می‌برند که بتوانید بخت و اقبال را بیافرینید) [3] 
پس لازم است که خودمان را به دانش مسلح کنیم و آماده باشیم. به قول(جان وودی، اسطوره ای بسکتبال. وقتی فرصت از راه می‌رسد، برای آماده شدن خیلی دیر است.) 
 

4. یادگیری

یادگیری مداوم، حداقل شرط لازم برای موفقیت در هر زمینه ای است که در آن فعالیت می کنید، اگر دانش کمتر باشد، موفقیت هم کمتر است؛ پس هر روز چیز جدیدی بیاموزید و آنها را در زندگی خود اجرایی کنید. 
دانش و آموزه های خود را همراه با تقوا کنید تا موفقیت شما بیشتر شود( کنفوسیوس؛ زمانی که دانش یک مرد برای موفقیت کافی است، اما تقوای او کافی نباشد، هر چه را که او ممکن است به دست بیاورد، دوباره از دست خواهد داد.) 
 

5. اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، نقش حیاتی در پیشرفت انسانها دارد و هر اندازه رنگ اعتماد به نفس کمتر باشد، موفقیت هم کمتر است. خود اعتماد به نفس ضرورتا تضمین کننده موفقیت نیست، اما نبود آن به یقین سبب شکست می‌شود. پس، اعتماد به نفس خود را بالا نگه داشته باشید.
کارهای که مانع موفقیت می شود:(بخاطر داشته باشید که شما و تنها شما می‌توانید با استفاده از ذهنیت مثبت، محدودیت‌ها و کاستی های خود را برطرف سازید. این محدودیت‌ها عبارتند از:
1. ذهنیت منفی و بی توجهی به ذهنیت مثبت. 
2. بی اطلاعی از طرز نیروهای ذهنی. 
3. بی توجهی به اندیشیدن، مطالعه کردن و برنامه ریزی برای رسیدن به هدف های مطلوب. 
4. کوتاهی در اقدام به عمل، وقتی می دانید که چه کاری را چگونه باید انجام دهید. 
5. کوتاهی در فرار گرفتن و استفاده از اصول الهی [4] 
داشتن ذهنیت منفی سبب می‌شود تا انسان در جایگاه پایین باشد و هیچ راه پیشرفتی را برای خودش متصور نباشد و بخاطر همین، تلاش هم نمی کند تا جایگاه خود را تغییر دهد و به موفقیت برسد. 
بسیاری از تنبلی ها و گرفتاری های بشر، نشات گرفته از تفکرات منفی است که همیشه به انسان یاس و ناامیدی می‌دهد. 

نکته آخر: برای رسیدن به موفقیت، باید زندگی شادی داشته باشید و حرف های دیگران تاثیر زیادی روی شما نداشته باشد چون افرادی هستند که توانایی انجام کاری را ندارند و دوست ندارند که دیگران هم در آن کار موفق باشند، پس به حرف های منفی دیگران اهمیت آنچنانی ندهید و سعی کنید جاده های زندگی خود را برای خودتان هموار سازید تا دست انداز های کمتری در مسیر پیشرفت و موفقیت شما باشد. 

پاورقی
[1] قرآن کریم، سوره نجم، آیه ۳۹
[2] محمودی الیگودرز، امیر ملک، چگونه می‌توان فردی سرزنده، امیدوار و موفق بود؟، قم: منشور وحی، 1391، صفحه 11
[3] ریچ فتک، مترجم مهدی قراچه داغی، اوج موفقیت، تهران: آسیم، 1390، صفحه 11 و 12
[4] دکتر ناپلئون هیل، دکتر کلمنت استون، مترجم مهدی قراچه داغی، روانشناسی موفقیت، تهران: آسیم، 1389، صفحه 322

منبع
قرآن کریم، سوره نجم
محمودی الیگودرز، امیر ملک، چگونه می‌توان فردی سرزنده، امیدوار و موفق بود؟، قم: منشور وحی، 1391
ریچ فتک، مترجم مهدی قراچه داغی، اوج موفقیت، تهران: آسیم، 1390
دکتر ناپلئون هیل، دکتر کلمنت استون، مترجم مهدی قراچه داغی، روانشناسی موفقیت، تهران: آسیم، 1389

بیشتر بخوانید :
سه رکن اساسی برای رسیدن به موفقیت
رسیدن به موفقیت با گذشتن از ترس ها
سه راز از اسرار رسیدن به موفقیت​​​​​​​
گام برای رسیدن به موفقیت در زندگی​​​​​​​
برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت​​​​​​​



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.