راهکارهای داشتن خانواده‌ سالم-خوشحال (بخش دوم)

شاید در خانواده شما مشکلات وجود داشته باشد که به بحرانی تبدیل شده باشد که احساس کنید زندگی خانوادگی غول بزرگ مشکلات است اما باید با زندگی سالم را خودتان بسازید ف با ما همراه باشید تا بدانیم چطور می‌توانیم لحظات شاد یک خانواده سالم را بیشتر کنیم؟
پنجشنبه، 4 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای داشتن خانواده‌ سالم-خوشحال (بخش دوم)
رابطه‌ی بچه‌ها را با پدربزرگ و مادربزرگ‌ شان بیشتر کنید.
 
چکیده : شاید در خانواده شما مشکلات وجود داشته باشد که به بحرانی تبدیل شده باشد که احساس کنید زندگی خانوادگی غول بزرگ مشکلات است اما باید با زندگی سالم را خودتان بسازید ف با ما همراه باشید تا بدانیم چطور می‌توانیم لحظات شاد یک خانواده سالم را بیشتر کنیم؟

تعداد کلمات 1433 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
راهکارهای داشتن خانواده‌ سالم-خوشحال (بخش دوم)

پس‌انداز شخصی

هر چند پنهان‌کاری در مورد مسائل مالی پسندیده نیست اما ایرادی ندارد که هر یک از زوجین بخشی از درآمدشان را برای خود نگه دارند تا آنچه دلشان می‌خواهد بخرند. هریک از همسران می‌توانند هر ماه مبلغی برای خود نگه دارند، آن را پس‌انداز، یا برای خود خرج کنند.
 

کمک گرفتن از مشاورین مالی

اگر در مورد مدیریت پول، استعدادی ندارید، می‌توانید از کمک مشاورین مالی استفاده کنید. به این ترتیب فشار روانی کمتری متحمل می‌شوید.
 

۳. «خوشبختی» را در ازدواج‌تان نگه دارید

آمار بالای طلاق این‌روزها به یکی از اخبار ناخوشایند روز تبدیل شده‌است. امیدواریم با استفاده از این روش‌های ساده رابطه‌تان را حفظ کنید و از توفان‌ها بگذرید.
 

فرمول ریاضی سعادت در زندگی زناشویی

به عقیده‌ی جان گاتمن، پروفسور روان‌شناس در دانشگاه واشنگتن و مدیر اجرایی مؤسسه تحقیق بر روابط  برای دستیابی به ازدواجی موفق، فقط باید از نسبت پنج به یک آگاه باشید. در مقابل هر رفتار منفی، هر شکایت، دعوا یا قهر باید پنج رفتار مثبت صورت گیرد، رفتارهایی مثل تعریف و تمجید، لبخند، نوازش، آغوش، ابراز علاقه، تشکر، خرید هدیه و مواردی از این دست.

براساس اظهارات گاتمن، این لحظات خوش نشان می‌دهد همسران «سخت می‌کوشند تا به جای فرهنگ انتقاد، فرهنگ قدردانی را در خانواده رواج دهند.» با این مهربانی‌های کوچک، همسران به چیزی دست می‌یابند که گاتمن به آن «پس‌انداز عاطفی» می‌گوید. در روزهای سخت پس از کشمکش‌ و درگیری، وقتی نیاز دارند تا ارتباط‌ شان را ترمیم کنند می‌توانند از این پس‌انداز استفاده کنند. از نظر وی این روش حتی برای زوج‌هایی که با هم زیاد درگیر می‌شوند نیز مؤثر است. آنها نیز می‌توانند رابطه‌ای شاد و بلندمدت داشته باشند به این شرط که رفتارهای مثبت‌شان بیشتر از رفتارهای منفی باشد، رفتارهای مثبت مثل بوسه‌ی هنگام سلام و خداحافظی، تشکر از همدیگر حتی به خاطر کارهای عادی روزمره‌، نگاه کردن به یکدیگر با لبخند، وفاداری و سرکوب هوا و هوس‌ها و نادیده گفتن موضوعات کوچک و بی‌اهمیت بر دوام زندگی مشترک می‌افزاید.
 

مدیریت دردسرهای پدر و مادری

اول عشق می‌آید، بعد ازدواج و چند وقت بعد… آشفتگی. مطابق نظرات گاتمن و همسرش جولی گاتمن  نویسنده‌‌ی کتاب «با بچه شدیم سه تا» به نظر می‌رسد پدر و مادر شدن مرحله‌ی بعد از ازدواج است اما حقیقت شگفت‌انگیز این است که با آمدن بچه، ازدواج دچار چالش می‌شود. در بیش از ۶۹ درصد ازدواج‌ها میزان رضایت از ازدواج پس از بچه‌دار شدن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. استرس‌های جسمانی و مالی بخشی از دلیل این اتفاق است، بخش دیگر نیز تفاوت تجربه‌ی پدر و مادر شدن در زن و مرد است. پروفسور گاتمن برای مدیریت بهتر این هوای طوفانی، پیشنهاداتی برای پدر و مادرهای تازه‌کار ارائه کرده است:
برای پدرها: به دلیل تغییرات هورمونی، پس از مادر شدن شرایط جسمی‌ همسرتان تغییر می‌کند. او را درک کنید و برای اینکه دوباره شور و حرارت رابطه‌تان مانند گذشته شود به او فرصت بدهید.
برای مادرها: اجازه دهید پدرها کارها را به شیوه‌ی خودشان انجام دهند. به پدران اعتماد کنید و دائما آنها را به باد انتقاد نگیرید.
برای هر دو: برای باهم بودن برنامه‌ریزی داشته باشید. تمام زمان شما متعلق به بچه نیست، وجودتان را از یکدیگر دریغ نکنید.
 

دوباره عشق را به زندگی مشترک دعوت کنید

خوردن شامی معمولی کنار همسر و تماشای فیلمی خاطره‌انگیز شاید نتواند تصویر کاملی از زوجی رمانتیک و خوشبخت نشان دهد اما حداقل این مزیت را دارد که می‌توانید دوباره بدون جرو‌بحث و مشاجره در کنار هم باشید. اما اگر به دنبال احیای دوباره‌ی عشق در زندگی‌ هستید باید کمی بیشتر تلاش کنید و به دنبال تجربیات جدید دو نفره باشید.
بر اساس تحقیق پروفسور آرتور آرون استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه نیویورک، تجربیات جدید، جریان دو ماده‌ی دوپامین و نوراپی‌نفرین، مواد شیمیایی برانگیزاننده‌ی حس عشق، را در مغز زیاد می‌کند. همسران تنها با انجام کارهایی جدید مثل آزمودن غذایی تازه، شرکت در یک کلاس همراه یکدیگر یا بازدید از مکانی جدید می‌توانند بدن را وادارند مواد شیمیایی ایجادکننده‌ی حس عشق تازه را در مغز آزاد کند. وقتی هنگام ایجاد این احساسات، همسرتان در کنارتان باشد و در این تجربیات با شما شریک باشد انگار دوباره عاشق شده‌اید. در واقع مغز قادر نیست اختلاف بین عاشق نفر جدید شدن یا انجام کارهای تازه به همراه عشق قبلی‌ را تشخیص دهد.
 

۴. اجازه ندهید موارد پیش‌پا افتاده باعث نگرانی و استرس شما شود

در این قسمت برای رویارویی با موارد مزاحم زندگی شاد خانوادگی، ترفندهایی ارائه می‌‌کنیم.
 

تقسیم کارهای خانه

برای هریک از کارهای مربوط به خانه مثل نظافت حمام و سرویس بهداشتی، جارو و گردگیری اتاق‌ها، شستن ظرف‌ها، چیدن میز غذا و مواردی از این دست یک چرخ کارها درست کنید و وظیفه‌ی انجام هریک از این‌کارها را به یکی از اعضای خانواده محول کنید. هر روز این چرخ را بچرخانید و هر کجا ایستاد آن وظیفه را به یکی از اعضای خانواده بسپارید با این شیوه‌‌، دیگر فشار کار فقط روی یک نفر نخواهد بود.
 

بدقولی

می‌توانید زمان، مکان و محل ملاقات را برای اعضای خانواده پیامک کنید تا دیگر جایی برای اشتباه یا سهل‌انگاری باقی نماند.
 

پیشگیری از ریخت و پاش

برای آن‌که مجبور نباشید بعد از هر بار غذا خوردن بچه‌های کوچک‌ زمین را تمیز کنید، موقع غذا خوردن زیر دست‌وپایشان زیرانداز یا روزنامه پهن کنید. با این روش فقط باید زیرانداز را جمع کنید و از نظافت چندباره‌ی کف خانه خلاص می‌شوید.
 

ماجرای جوراب‌ها

برای اینکه جوراب‌ها گم یا جابه‌جا نشوند، بعد از شستشو، آنها را در سبدی بیندازید، هر کدام از اعضای خانواده خود باید بیاید و جوراب‌هایش را در این سبد پیدا کند.
 

ماجرای «امروز چی بپزم؟»

در پایان هر هفته برای هفته‌ی بعد یک برنامه‌ی غذایی تنظیم کنید تا از بلاتکلیفی در مورد اینکه چه بپزید خلاص شوید. با این روش ضمن اینکه تنوع وعده‌های غذایی‌ را حفظ می کنید می‌توانید خرید مواد غذایی لازم را در لیست خرید هفتگی‌ بگنجانید و فقط یک‌بار برای خرید مایحتاج وقت صرف کنید.
 

۵. حفظ تعادل میان کار‌های خانه و شغل

امروزه شرایط اجتماعی و اقتصادی سبب شده است که حدود ۴۴ درصد از بزرگسالان (که حدود ۷۵ درصد از آنها را زنان تشکیل می‌دهد) هم در داخل خانه و هم در خارج از خانه فعالیت داشته باشند. با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید مدیریت امور را بهتر انجام دهید، در نتیجه حال بهتری داشته باشید.
 

از دیگران کمک بگیرید

استاد، رییس، مربی، همکار یا هر فردی را که به نظرتان لازم است از وضعیت زندگی‌تان آگاه باشد از شرایط خود مطلع کنید و توضیح دهید این شرایط چطور بر کارها و فعالیت‌های شما تأثیر می‌گذارد. اگر والدین سالمندی دارید که نیاز به پرستاری و مراقبت دارند، بهتر است با یک مشاور یا متخصص در مورد نگه‌داری از آنها صحبت کنید تا بتوانید به سهولت از پس انجام آن بربیایید.
 

کمال‌گرا نباشید

انجام همه‌‌ی کارها به تنهایی و به کامل‌ترین شکل ممکن دشوار است. پس واقع‌بین باشید و از وسواس نسبت به انجام دقیق کارها دست بردارید. لازم نیست همیشه خانه‌ در نهایت تمیزی باشد یا شام رأس ساعت مشخصی حاضر شود. به اندازه‌ی انرژی و توانایی‌تان برای انجام کارها مایه بگذارید تا در کنار دیگر افراد خانواده از زندگی بیشتر لذت ببرید.
 

رابطه‌ی بچه‌ها را با پدربزرگ و مادربزرگ‌شان بیشتر کنید

هر آنچه لازم است بچه‌ها در مورد مراقبت از پدربزرگ و مادربزرگ‌شان و نیازهای خاص آنان بدانند به‌ آنها بگویید و شیوه‌ی رفتار صحیح را نیز به آنها بیاموزید. در این موقعیت است که بچه‌ها احترام به ارزش‌ها را یاد می‌گیرند و می‌آموزند چطور باید با سالمندان برخورد کنند. به علاوه وقت گذراندن با پدربزرگ و مادربزرگ‌ و انجام کارهای عادی روزمره در کنار آنها حس مسئولیت‌پذیری را در فرزندان تقویت می‌کند.
 

استرس‌ را کم کنید و به خودتان انرژی بدهید

برای مراقبت بیشتر از خودتان، خوب است در مورد گرفتاری‌های تان با دوستی صمیمی یا یک مشاور صحبت کنید. شاید از نظر شما گله و شکایت در مورد گرفتاری‌ها، حوصله‌ی دیگران را سرببرد ولی صحبت کردن، باعث کمتر شدن استرس‌های روحی‌ می‌شود. اگر در روز تنها ۳۰ دقیقه را به انجام کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید، بهتر می توانید استرس و فشار روحی خود را مدیریت کنید و زندگی شادتری داشته باشید. 

منبع : سایت چطور

بیشتر بخوانید :
راهکارهای داشتن خانواده‌ سالم-خوشحال (بخش اول)
چگونه خانواده تان را خوشحال کنید؟
ویژگی‌های خانواده سالم
خانواده خوشبخت رویایی دست یافتنی
۱۳ نکته برای شادی و سلامت بیشتر خانواده
ویژگی های خانواده سالم از دیدگاه بیورز
رفتارهای آرام بخش در کانون گرم خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.