راهکارهای داشتن خانواده‌ سالم-خوشحال (بخش اول)

شاید گاهی به‌ هم ریختگی خانه، شیطنت و دردسرهای بچه‌ها، مشاجره با همسر، وظیفه‌ی مراقبت از والدین و مواردی از این دست چنان دست‌ به‌ دست هم می‌دهند که برای ادامه دادن به زندگی بی انگیزه شوید اما اوضاع همیشه این‌طور نیست قطعا لحظات شادی و کامیابی هم رهاورد تشکیل خانواده و زندگی مشترک است. با ما همراه باشید با بیان راهکارهای تشکیل خانواده خوشحال.
پنجشنبه، 4 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای داشتن خانواده‌ سالم-خوشحال (بخش اول)
صحبت‌ در مورد اصل‌ ونسب و تاریخچه‌ی خانواده باعث می‌شود بچه‌ها احساس کنند به خانواده‌ای بزرگتر از خانواده‌ی خودشان تعلق دارند.
 
چکیده : شاید گاهی به‌هم ریختگی خانه، شیطنت و دردسرهای بچه‌ها، مشاجره با همسر، وظیفه‌ی مراقبت از والدین و مواردی از این دست  چنان دست‌به‌دست هم می‌دهند که برای ادامه دادن به زندگی بی انگیزه شوید اما اوضاع همیشه این‌طور نیست قطعا لحظات شادی و کامیابی هم رهاورد تشکیل خانواده و زندگی مشترک است. با ما همراه باشید با بیان راهکارهای تشکیل خانواده خوشحال.

تعداد کلمات 1019 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

راهکارهای داشتن خانواده‌ سالم-خوشحال (بخش اول)

۱. غذا، بازی، عشق

با این راه‌های ساده، ارتباط صمیمی‌تری با خانواده‌ی خود داشته باشید و خانه را سرشار از انرژی مثبت کنید.
 

صرف غذا با خانواده را به تفریح تبدیل کنید

دور هم جمع شدن اعضای خانواده برای صرف غذا، علاوه بر آنکه در رشد عاطفی فرزندان مؤثر است، بدغذایی در دختران را کاهش می‌دهد و نرخ ابتلا به افسردگی را هم در دختران و هم در پسران پایین می‌آورد. اما منظور این نیست که صرف غذا باید جدی و رسمی باشد. گاهی کارهای ساده‌ای که سر میز غذا خنده به لب دیگران می‌آورد همیشه به یاد بچه‌ها می‌ماند. مثلا می توان هر ماه، یک روز را روز «غذای برعکس» در نظر گرفت و خوراکی‌های صبحانه را وقت شام خورد. یا همه‌ی اعضای خانواده می‌توانند صبح روزهای جمعه، هنگام صبحانه با هم کارتون تماشا کنند. به گفته‌ی میشل باربا  نویسنده‌ی «کتاب بزرگ راه‌حل‌های والدین»  این‌ راه‌های ساده و کم‌خرج می‌توانند اعضای خانواده‌ را به هم نزدیک‌تر کنند.
 

در خانه بمانید و با هم وقت بگذرانید

روی تکه کاغذی بنویسید «نه» و آن را روی تلفن بچسبانید تا یادتان باشد وقتی خانه هستید، به‌خصوص در تعطیلات، با خانواده‌تان وقت بگذرانید. برای مثال اگر قرار است برای جشنواره‌ی غذای مدرسه‌ کیک درست کنید، این کار را با مشارکت خود بچه ها انجام دهید. برای آنها کتاب بخوانید یا همگی به تماشای یک فیلم بنشینید. شادی انجام چنین فعالیت‌هایی از جشن‌ و مهمانی‌ نیز بیشتر است. باربا معتقد است «به‌خصوص کتاب خواندن با صدای بلند باعث می‌شود بین اعضای خانواده گفتگو شکل گیرد.»
 

پدر و مادری خوش‌مشرب باشید

یکی از کارهای هوشمندانه‌ای که می‌توانید انجام دهید، ایجاد فضایی خوشایند برای فرزندان‌‌تان و دوستان‌شان است؛ می‌توانید سبد بسکتبال نصب کنید، بازی‌های ویدیویی و خوراکی‌های خوشمزه برایشان فراهم کنید. باربا معتقد است «به تدریج که بچه‌ها بزرگتر می‌شوند بیشتر می‌خواهند با دوستانی دارای علائق و روحیات مشابه با خودشان معاشرت کنند. با شناخت دوستان‌شان می‌توانید فرزند خود را بهتر بشناسید.»
 

خط قرمز‌ها را مشخص کنید و در این مورد سخت‌گیر باشید

دکتر اسکات هالتزمن  نویسنده‌ی کتاب «اسرار خانواده‌های شاد» ، معتقد است خانواده‌هایی که حد و مرزها و انتظارات خود از فرزندان را به‌طور شفاف مشخص می‌کنند، شادتر هستند. او می‌نویسد «شاید بچه‌ها به شما بگویند آزادی بیشتری می‌خواهند اما این موضوع در عمل برای آنها ترسناک است.» مطمئن شوید بچه‌ها قوانین خانواده را می‌دانند و به درستی درک کرده‌اند.
 

به دنبال ماجراجویی بروید

تعطیلات شیوه‌ی معمول زندگی را تغییر می‌دهد. به گفته‌ی دکتر هالتزمن بودن در مکانی جدید میزان ترشح دوپامین (ماده‌ی شیمیایی که باعث ایجاد احساس خوب در انسان می‌شود) را در مغز افزایش می‌دهد و باعث افزایش صمیمیت می‌شود. بر اساس تحقیقات، افرادی که زمان یا پول خود را صرف انجام کارهای خیریه و عام‌المنفعه می‌کنند افراد شادتری هستند. دکتر هالتزمن می‌گوید «کودکان باید یاد بگیرند که مرکز جهان نیستند و می‌توانند بر دنیای اطراف خود اثر بگذارند.» انجام کارهای داوطلبانه خیریه برای آنان مفید است. حتی اگر با محدودیت زمانی مواجه هستید، آنها را تشویق کنید بخشی از پول توجیبی خود را به سازمان‌های خیریه‌ای که خود انتخاب کرده‌اند، هدیه دهند و خودتان هم در این کار مشارکت کنید.
 

درباره‌ی تاریخچه‌ی خانوادگی‌تان با بچه‌ها گفتگو کنید

دکتر دیوید نیون  نویسنده‌ی کتاب «صد راز ساده برای داشتن خانواده‌ای شاد» می‌گوید، صحبت‌ در مورد اصل‌ونسب و تاریخچه‌ی خانواده باعث می‌شود بچه‌ها احساس کنند به خانواده‌ای بزرگتر از خانواده‌ی خودشان تعلق دارند. اگر این امکان وجود ندارد که بچه‌ها در این مورد با پدربزرگ و مادربزرگ‌شان صحبت کنند با هم سری به آلبوم عکس‌های قدیمی بزنید و ماجراها و خاطرات گذشته را برای آنها تعریف کنید.
 

پیامک بفرستید

با وجود تمام انتقاداتی که به تکنولوژی‌های امروزی وارد است (یا علی‌رغم این فکر که این ابزارها ممکن است مانع نزدیکی اعضای خانواده به هم شوند)، شما می‌توانید از امکانات خوب آنها برای برقراری ارتباط بهتر با اعضای خانواده‌ کمک بگیرید. باربا می‌گوید «استفاده از تکنولوژی یکی از بهترین راه‌های ورود به زندگی بچه‌هاست. یک جمله‌ی ساده و کوتاه مثل حالت چطوره؟ شما را در یاد بچه‌ها نگه می‌دارد. در ضمن خیلی وقت‌ها نوشتن دوستت دارم از گفتن آن ساده‌تر است. پیامک شکل امروزی یادداشت‌های کوچکی است که پیش‌تر برای بچه‌ها می‌نوشتیم و در ظرف ناهارشان می‌گذاشتیم. شاید فرزندتان این پیام‌ها را به دوستانش نشان ندهد اما استفاده از این امکان، رابطه‌ی اعضای خانواده را نزدیک‌تر می‌کند.
 

۲. صلح بر سر مسائل مالی

همسران بیش از هر چیز بر سر مسائل مالی با هم دعوا می‌کنند. لینیت خلفانی کوکس  کارشناس بهداشت مالی راه‌ کارهایی نشان‌ می‌دهد تا در این مورد با هم به صلح و آشتی برسید.

پنهان‌کاری ممنوع

وقتی پای مسائل مالی به میان می‌آید این سه کلمه را فراموش نکنید: آشکارسازی، گفتگو و تصمیم‌گیری. اول هدفی مالی (پس‌انداز برای خرید خانه، تسویه‌ بدهی‌ها یا شروع کسب‌‌و‌کار جدید) تعیین کنید. سپس وام‌ها، بدهی‌ها و هزینه‌های مربوط به آن را برآورد کنید، و با هم حرف بزنید تا ببینید تا چه اندازه می‌توان این رقم را کوچک کرد. درباره‌ی میزان مخارج و راه‌های پس‌انداز گفتگو کنید و تصمیم بگیرید که همه‌ی خانواده با توجه به این هدف مالی پیش بروید. خلفانی کوکس می‌گوید «اگر همه از وضعیت مالی آگاه باشند و هیچ رازی در این مورد وجود نداشته باشد، مشاجره بر سر پول پایان می‌یابد.»
 

شکار فرصت‌ها

وقتی تصمیم می‌گیرید میزان بدهی‌تان را کاهش دهید یا مقداری پول پس‌انداز کنید، گوش‌به‌زنگ حراج‌ها و فروش‌های ویژه باشید. قیمت‌های فروشگاه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. با استفاده از اینترنت می‌توانید از تخفیف‌های بسیاری بهره‌مند شوید.

ادامه دارد...

منبع :
سایت چطور

بیشتر بخوانید :
چگونه خانواده تان را خوشحال کنید؟
ویژگی‌های خانواده سالم
خانواده خوشبخت رویایی دست یافتنی
۱۳ نکته برای شادی و سلامت بیشتر خانواده
ویژگی های خانواده سالم از دیدگاه بیورز
رفتارهای آرام بخش در کانون گرم خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.