عوامل موثر در تعارض های زناشویی

در زندگی مشترک ممکن است برای زن و شوهر مشکلات عدیده‌ای به وجود آید. برخی از این موضوعات محل بحث در تعارض های زناشویی هستند و تأثیرگذاری و موضوعیت بیشتری در بحث‌های خانوادگی و حتی طلاق دارد. در این مقاله قصد داریم موضوعاتی که در تعارض های زناشویی نقش بیشتری ایفا می‌کنند را کمی باز کنیم. چرا که تعارض های زناشویی در واقع همان مسائل و مشکلاتی است که توسط زوجین در جلسات مشاوره خانواده مطرح می‌شوند. با ما همراه باشید.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل موثر در تعارض های زناشویی
وابستگی شدید زن و شوهر به خویشاوندان و دوستان یکی از عوامل مهم در کاهش رضایت در زندگی مشترک و زناشویی است.
 

عوامل عمده تأثیرگذار در تعارض های زناشویی

1. نقش مسائل مالی در تعارض های زناشویی
یکی از موضوعات اصلی در اختلافات زن و شوهر، مسائل مربوط به دخل و خرج و هزینه‌هاست. چرا که وضعیت نامناسب مالی در رضایت مندی آنها از زندگی مشترک تاثیر سوء می‌گذارد. وقتی بحث مسائل مالی مطرح می‌شود اغلب با انواع مشغله‌های ذهنی در خصوص انصاف، کنترل در رقابت و سایر معانی سمبلیک که به زندگی مشترک لطمه می‌زند، مواجه می‌شویم.

بسیاری از زوج‌ها بر سر چگونگی پرداخت مخارج با هم اختلاف دارند. مشکل زمانی بروز می‌کند که زن یا شوهر و معمولا کسی که بیشترین بخش در آمد خانواده را تامین می‌کند در صدد کنترل مخارج و طبقه بندی اولویت‌ها بر می‌آید. و طرف مقابل به عنوان یک عمل تلافی جویانه پول بیشتری خرج می‌کند.
 
2. نقش فرزندان در تعارض های زناشویی
توافق زوجین در مورد فرزند دارشدن، تعداد و تربیت فرزند از عوامل موثر بر رضایت و عدم رضایت از زندگی زناشویی است. جلسات مشاوره زناشویی نشان می‌دهد که در میان زوج‌های فاقد فرزند احتمال انحلال زندگی زناشویی بالاست. همسران صاحب فرزند کودکان خود را عوامل محدودکننده در ارتباط زناشویی می‌پندارند.

روانشناسان معتقدند تعداد فرزندان نیز بر روابط والدین تاثیر می گذارد. هرچه تعداد فرزندان بیشتر باشد فشار بیشتری بر روابط زناشویی وارد می‌شود. در این حالت وقت محدود شده و منابع دیگر خانواده باید به اجزای کوچکتری تقسیم شود. این وضعیت موجب می‌شود روابط زناشویی تضعیف شود.
 
3. نقش خانواده و دوستان در تعارض های زناشویی
وابستگی شدید زن و شوهر به خویشاوندان و دوستان یکی از عوامل مهم در کاهش رضایت در زندگی مشترک و زناشویی است. این نوع وابستگی حتی ممکن است موجب طلاق و جدایی زوجین شود. تجربه ما در جلسات مشاوره زندگی مشترک نشان می‌دهد که بیشترین موضوع مشاجرات زن و شوهرهای ایرانی به دخالت‌های خانواده‌ها مربوط می‌شود.

مشکل عمده اعمال نفوذ یا دخالت خانواده‌ها در رابطه زناشویی، فرزندان خود، تصاحب و تربیت فرزندان و نوادگان شان است. که این مساله میتواند یکی از زیر بناهای جدی تعارض های زناشویی از شروع تا پایان هر ازدواجی باشد.
 
4. نقش مسائل مذهبی در تعارض های زناشویی
ازدواج با افراد ناهمسان از لحاظ مذهبی را می توان نشانه ضعف در کنترل‌های اجتماعی دانست. عدم تناسب در اعتقادات دینی و مذهبی موجب می‌شود تا در هر موضوع کوچ یا بزرگی شاهد تعارض‌های زناشویی باشیم. روابط زناشویی میان زوجینی که مذاهب مختلف دارند به دشواری‌های شخصی و خانوادگی می‌افزاید. تنها با اراده استوار و ایجاد تعامل سازنده بین خانواده‌ها و زوجین می توان از بروز تعارض های زناشویی جلوگیری کرد.

 
5. نقش مسائل جنسی در تعارض های زناشویی
رابطه جنسی زن و شوهر مهمترین عامل تعیین کننده در زندگی زناشویی است. داشتن رابطه‌ی جنسی مناسب می تواند علاوه بر افزایش آرامش روحی و روانی، عشق و علاقه‌ی زوج‌ها را نسبت به یکدیگر بیشتر کند. جلسات مشاوره جنسی حاکی از آن است که بیشترین گرفتاری‌های مربوط به روابط جنسی حول محور تعداد برقراری روابط جنسی، زمان ارضاء و کیفیت آن می‌چرخد. احساس صمیمیت، مورد پذیرش قرار گرفتن و لذت متقابل غریزه جنسی را تقویت می‌کند. و کاهش احساس عشق و صمیمیت آن را تضعیف می‌کند.
 
6. نقش تقسیم کار در تعارض های زناشویی
بسیاری از زوج ها بر سر تقسیم وظایف و اینکه زن و شوهر هرکدام موظف به انجام چه مسئولیت‌هایی هستند اختلاف دارند. با از بین رفتن تدریجی نقش‌های سنتی زن و مرد، تعیین مسئولیت‌های زوجین در قبال هم دشوار شده‌است.

با توجه به تحولات تدریجی و موقعیتی که امروزه به‌وجود آمده زنها اغلب مسئولیت دوگانه‌ای پیدا کرده‌اند. با این حال اگر زوجین در تأمین درآمد و انجام وظایف خانه‌داری با هم مشارکت داشته باشند، پیوندهای زندگی زناشویی تحکیم خواهد شد. نوع رفتار زوجین در تقسیم کارها می تواند بر تعارض های زناشویی دامن بزند:
- عدم تعیین نقش‌ها و درهم شدن وظایف
- گم کردن اهداف مشترک در زندگی مشترک
- ایجاد بحث و اختلاف به خاطر سخت‌گیری بیش از حد در انجام وظایف
- عدم ایثار و از خودگذشتگی در انجام کارها
 
7. نقش اوغات فراغت در تعارض های زناشویی
جلسات مشاوره خانواده نشان می‌دهد که خیلی از زوج‌ها از وقت نگذاشتن برای یکدیگر شاکی هستند. با این حال باید بدانید که مشکل اصلی مدت با هم بودن نیست، بلکه کیفیت با هم بودن است. این که فرصت باهم بودن را چگونه بگذرانیم. زوج‌ها - به خصوص زوج‌های جوان - باید بدانند که مصاحبت و با هم بودن یکی از سرمایه‌های از دواج موفق است. که با یک برنامه‌ریزی ساده می توان آن را محقق نمود.
 

یک پیشنهاد عالی برای حل مشکل

اگر شما هم با همسرتان دچار تعارض‌های متعدد می‌شوید با همسرتان زندگی پر از تنشی را سپری می ‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از آن‌ که مشکل شما بیش از حد جدی شود با یک مشاور خانواده خوب مشورت کنید. 

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.