راز موفقیت

همه ما در زندگی خود اهداف بزرگ و کوچکی داریم و برای رسیدن به آن ها تلاش می کنیم، اما با این حال برخی افراد را موفق تر از خود می یابیم. برای رسیدن به موفقیت لازم است به برخی نکات مهم توجه نموده و با به کار بستن دقیق آن ها، قدم هایی محکم بردارید. در این مقاله به چند نکته کوتاه اما اساسی برای موفقیت در دستیابی به اهداف اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 6 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
راز موفقیت
برای رسیدن به موفقیت هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. 
 
چکیده: همه ما در زندگی خود اهداف بزرگ و کوچکی داریم و برای رسیدن به آن ها تلاش می کنیم، اما با این حال برخی افراد را موفق تر از خود می یابیم. برای رسیدن به موفقیت لازم است به برخی نکات مهم توجه نموده و با به کار بستن دقیق آن ها، قدم هایی محکم بردارید. در این مقاله به چند نکته کوتاه اما اساسی برای موفقیت در دستیابی به اهداف اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1000 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
راز موفقیت
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

اگر بخواهیم راز موفقیت را در یک عبارت کوتاه خلاصه کنیم، باید بگوییم راز موفقیت ترکیبی است از عادات هوشمندانه، روحی قوی و مقدار زیادی شانس! اندکی تغییر آگاهانه در رفتار و نگرش می تواند نتایج درخشانی را برای شما به همراه داشته باشد. بسیاری از ما فکر می کنیم افراد موفق انسان های عجیب و غریب و بسیار باهوشی هستند که برای رسیدن به موفقیت تلاش های خارق العاده ای انجام داده اند، این در حالی است که رمز موفقیت این افراد در رعایت نکات ساده ای است که بیشتر ما آن ها را رعایت نمی کنیم.
 

1. طرز تفکرات اشتباه را کنار بگذارید.

الف. کارها را به عقب نیاندازید. ترک بخش های ناخوشایند یک کار هیچ چیزی را حل نمی کند. برای حل این مشکل سعی کنید کارهایی را که به نظرتان دشوار و یا غیرجذاب می رسند، به بخش های کوچک تر و قابل مدیریت تقسیم کرده و سپس هر بخش را در کنار کاری که برایتان جذاب است، انجام دهید. اگر قرار باشد بعد از انجام یک کار لذت بخش، کاری را انجام دهید که برایتان خوش آیند نیست، مزه تلخ آن فعالیت غیر جذاب و تلخ در دهانتان باقی خواهد ماند.
اگر بتوانید کاری را که برایتان لذت بخش است را در آخر انجام داده و کارهای تلخ و ناخوشایند را اول انجام دهید، بهره وری تان به شدت افزایش یافته و از سویی استرستان نیز کاهش خواهد یافت.

ب. ناامید نشوید. باید این موضوع را درک کنید که جاده موفقیت، جاده ای هموار و بدون مشکل نخواهد بود. لازم است این نکته را همیشه در ذهن خود داشته باشید که برای رسیدن به اهدافتان با مشکلات، دشواری ها و موانع بسیاری روبرو خواهد شد. گاهی اوقات موانعی در مسیرتان خواهید یافت و این موانع موجب می شوند که در درستی و یا نادرستی مسیری که در پیش گرفته اید شک کنید. مهم این است که ناامید نشوید و با تلاش و کوشش مجدد به بررسی عملکرد خود پرداخته و در برخی موارد به اصلاح اشتباهات احتمالی خود بپردازید و اگر مسیری که انتخاب کرده اید مسیر درستی  است، با برداشتن موانع و یا رد شدن هوشمندانه از کنار آن ها، با قدرت به مسیر خود ادامه داده و هرگز ناامید نشوید.

ج. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. با مقایسه نمودن خود با دیگران نه تنها چیزی نصیبتان نخواهد شد، بلکه احساسات بدی همچون حسادت، حقارت و ناتوانی را تجربه خواهید کرد. هر چند رقابت برای پیشرفت نمودن مفید است اما، تمرکز زیاد بر دیگران موجب تقویت و درونی سازی نگرش های منفی نسبت به خودتان خواهد شد.
علاوه بر این سعی کنید همکاران، همسالان و همکلاسی هایتان را بابت موفقیت هایشان تحسین کنید. تحسین نمودن دیگران به رشد آن ها و شما کمک خواهد کرد.
 
د. شکست را در آغوش بگیرید. شکست همیشه درباره اهداف و روش هایی که برای رسیدن به آن ها در پیش گرفته اید، روشنگری می کند. پس شکست را با این دید نگاه کرده و از آن برای پیش برد اهدافتان بهره ببرید. گاهی اوقات تنها راه مقاوم شدن در برابر ناملایمات و قدرتمند شدن برای شکست مشکلات، تجربه های تلخ شکست و ناکامی است.
هنری فورد می گوید: "شکست فرصتی برای یک شروع هوشمندانه تر از قبل است".
شکست همیشه به این معنی نیست که هدفی را که برای خود انتخاب کرده اید اشتباه است بلکه ممکن است فقط نشان دهنده این باشد که مسیری که برای رسیدن به آن هدف برگزیده اید، مشکلاتی دارد. مثلاً وقتی در یک کار گروهی شکست می خورید لازم نیست کل شکست را به گردن خودتان بیاندازید و در پی تغییر رویه برآیید، چه بسا ممکن است هر کدام از اعضای تیم  اشتباهاتی داشته اند و مجموع خطاها و اشتباهات، چنین نتیجه ای را رقم زده است.

ه. استقامت کنید. وقتی یک کار، بیزینس و یا آموزش مهارتی را شروع می کنید، مهمترین هدفتان باید استقامت در مسیر باشد. در ابتدای کار خیلی بلند پروازی نکرده و برای خود اهداف عالی، متنوع و غیرواقع بینانه تعیین نکنید.
مثلاً فرض کنید خیریه ای تأسیس کرده اید تا به واسطه آن برخی احتیاجات افراد بی بضاعت و بی خانمان را برطرف کنید، در ابتدا نباید از خود انتظار داشته باشید که بتوانید تمام افراد فقیر کشور و یا حتی شهرتان را پوشش دهید. داشتن اهداف بلند مدت، ضروری است اما نباید توجه به اهداف بلند مدت مانعی باشد برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت.
 

2. عادات درست را جایگزین عادات نادرست کنید. 

الف. اهدافی را برای خود انتخاب کنید که برایتان معنا دار باشند. اهدافی را برگزینید که وقتی به آن ها دست یافتید به شما احساس غرور دهند، زیرا در این صورت انگیزه شما برای تلاش بیشتر و غلبه بر دشواری های مسیر به شدت افزایش خواهد یافت.
 
ب. کارها را اولویت بندی کنید. سعی کنید بر کارهایی تمرکز کنید که در دراز مدت بیشترین مزایا و منافع را برای شما به همراه داشته باشند. سعی کنید تفاوت میان کارهای پر ارزش (کارهایی که منافع دراز مدتشان زیاد است) و کارهای کم ارزش (کارهایی که ممکن است ساده تر باشند ولی منفعت کمتری دارند) را درک کنید.
 
ج. کارهای خود را نیمه کاره رها نکنید. هر کاری را شروع می کنید، سعی کنید تا به انتها ادامه دهید. اتمام یک پروژه علاوه بر اینکه به شما حس اعتماد به نفس و قدرت می دهد، انگیزه شما را برای پیگیری و تلاش در جهت اتمام پروژه های بعدی، افزایش خواهد داد. اما اگر کاری را نیمه کاره رها کنید، به صورت ناخودآگاه پیغام من نمی توانم را برای مغزتان ارسال خواهد کرد.
 
د. نو آوری را فراموش نکنید. همیشه افراد خلاق با نوآوری های خود تحسین دیگران را به خود جلب می کنند، شما نیزهیچ گاه از در پیش گرفتن روش های خلاقانه برای رسیدن به اهدافتان هراس نداشته باشید. چرا که اصولاً خلاقیت ارتباطی تنگاتنگ با موفقیت دارد.
 
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید :
 سه رکن اساسی برای رسیدن به موفقیت
قوانینی که برای موفقیت به آنها نیاز دارید
9 مورد که نشان دهنده حرکت شما در مسیر موفقیت است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.