بد زبانی همسران

آفتی که برخی ها در زندگی مشترک با آن مواجه می‌شوند، بد زبانی طرف مقابل است. بد زبانی، زندگی ای را که قرار بود طعم عسل بگیرد را تبدیل به زهر مار می‌کند و هم خودش و هم همسرش را اذیت می‌کند.
شنبه، 11 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
بد زبانی همسران
هدف مان از ازدواج کردن این است که به موفقیت، آرامش، صمیمیت و آسایش دست پیدا کنیم. 
بد زبانی همسران

مقدمه 

در یک خانواده سرشار از عشق و علاقه، بین زن و شوهر صمیمیت و خوش زبانی وجود دارد. آن چیزی که ما با ازدواج کردن به دنبالش هستیم همین صمیمیت و زبان ملایم داشتن همسرمان است که با زبان نیکو شروع به تمجید و تعریف کردن واقعی از ما کند و با صحبت کردنش خستگی های روزانه از تن نا در برود نه اینکه با صحبت های او قلب ما آکنده از درد و رنج شود. ما عقد نامه را برای جنگ و دعوا امضا نکردیم همان کاری که امروزه بسیاری از زوجین انجامش می‌دهند وخانه ای که قرار بود پناهگاه باشد، تبدیل به میدان کارزار شده است و خبری از آرامش و صمیمیت نیست. 

هدف مان از ازدواج کردن این است که به موفقیت، آرامش، صمیمیت و آسایش دست پیدا کنیم. اما چه می‌شود که زوج ها از زندگی خودشان رضایت ندارند و احساس پوچی می‌کنند، صمیمیتی در زندگی آنها نمی‌بینیم؟ 
تو کودنی. من نمیدونم آدمی با تحصیلات تو چطور می تونه این قدر احمق باشه. تو احتمالا با حقه و کلک مدرکت رو گرفته ای. اگه من به اندازه تو کودن بودم فکر نمی کنم صبح ها از رختخواب بیرون می اومدم(1) 
بله، بد زبانی از طرف یک از زوجین می‌تواند زندگی را به آتش بکشد و عشق، علاقه و صمیمیت را با آتش خودش بسوزاند .
حرفه‌ای تحقیر کننده ای که از زبان خود جاری می‌سازیم همانند گلوله های است که بر قلب و جان طرف مقابل می‌خورد و به مرور زمان، او را از پای در خواهد آورد و او را دچار استرس، اضطراب و نگرانی می‌کند. 
اکثر ما گاهی اوقات از کوره در می‌رویم و کلمات تند و ناراحت کننده ای بر زبان می‌آوریم که بعدا از گفتنش پشیمان می شویم. اما حرف مان تاثیر خودش را بر روح طرف مقابل می‌گذارد. 
اما اگر قدرت این را داشته باشید که بعد از چند دقیقه از همسرتان بابت این رفتارها و صحبت های ناهنجارتان معذرت خواهی کنید و از دل او در بیاورید و با در مورد این موضوع صحبت کنید، قطعا او با این رفتار شما کنار خواهد آمد و به شما کمک می‌کند تا زمینه را برای برطرف کردن این عیب آماده سازد. افرادی که بد زبان هستند از هر اتفاقی می‌خواهند طرف مقابل خود را بمباران کلمات زشت کنند. 
اکثر افرادی که مدام بد زیانی می‌کنند از عزت نفس پایینی رنج می‌برند. آنها بر خلاف ظاهرشان به لحاظ عاطفی افراد قوی، صاحب اعتماد به نفس و اطمینان به خود نیستند. آنها در درون شان مانند کودکی هستند که نومیدانه سعی می‌کنند بزرگ باشند. (2) آنها سعی دارند با تحقیر و کوبیدن دیگران عزت نفس خودشان را بالا ببرند، در حالی که این ره به ترکستان است. 
 

بد زبانی مکرر چه اثری دارد

 عصبانیت و بد زبانی مکرر همان اثری را بر رابطه زناشویی دارند که بریدگی ها بر پوست دارند. عصبانیت و بد زبانی باعث زخم های عاطفی می‌شود که اثر آن با هر جراحت تازه زخیم تر می شود. بدزبانی مکرر، افراد را خشک و به شدت تدافعی می‌کند، و تاثیر آن در دراز مدت از دست رفتن همدلی و صمیمیت است. (3) بد زبانی می‌تواند پایه های زندگی را ویران سازد و زندگی را به بن بست بکشاند و طرفین نتوانند به ادامه ای زندگی خودشان امیدوار باشند. 
 

ملامت گرها

 
سرزنش شکل های مختلفی دارد. برچسب های کلی احتمالا مخرب ترین ملامت گرها هستند. در این نوع سرزنش، طرف مقابل را متهم به حماقت، بی عرضگی، بی توجهی، تنبل، احمق، خود خواه، نفهم و او را انسان شکست خورده معرفی می کنید. (4)
 

یادآوری به افراد بد زبان

آنهای که ازدواج شادمان  و موفقی دارند یکدیگر را دوست دارند. اگر یکدیگر را دوست نداشته باشند، ازدواج موفقی هم ندارند. مهر و محبت و تعریف و تحسین کردن یکدیگر، اگر مورد توجه قرار نگیرند، به نقطه مثبت نمی‌رسند. اگر جنبه مثبت همسرتان را به خودتان یادآور شوید، مانع از آن می‌گردد که ازدواجتان فرو بپاشد. ستایش کردن یکدیگر پادزهر تحقیر و اهانت و بی اعتنایی کردن است. اگر به همسرتان احترام بگذارید بعید است که با او بد رفتاری کنید. محبت کردن به یکدیگر و تعریف بجا و درست کردن از یکدیگر، پادزهری است که تاثیرات نامطلوب ناشی از تاخت و تاز زبان را از میان می‌برد. (5)
 

تذکر به بد زبان

آن عزیزی که کلمات زشت را بر زبان جاری می‌سازد، می خواهم بدانم آیا خودت دوست داری که این کلمات را برای شما استفاده کنند؟ و شما را با آن صفت‌های زشت مورد خطاب قرار دهند؟ 
قطعا جواب شما خیر است، چون کسی وجود ندارد که از شنیدن کلمات زشت خوشش بیاید. پس سعی کنید زندگی خودتان را با کلمات محبت آمیز سرشار کنید و زود از کوره در نروید. 
سجاد رستمی چورتی
پی نوشت
[1] گری چاپمن، مترجم سیمین، موحد، راه حل های عاشقانه چگونه بر موانع زندگی زناشویی تان غلبه کنید. تهران: ویدا 1385 صفحه 58
[2] همان. صفحه 161
[3] دکتر متیو مک کی، پاتریک فانینگ،، مترجم، محمد گذر آبادی، مهارت های زناشویی، تهران: رسا، چاپ اول، 1387،صفحه 171
[4] همان. صفحه 179
[5] دکتر جان گاتمن و نان سیلوا، مترجم مهدی غراچه داغی، هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج، تهران: آسیم، 1388 صفحه 72 و 73

بیشتر بخوانید :
تأثیر سوء بدزبانی در تربیت فرزندان
بد زبانی، یعنی زندگی تلخ
خوش زبانی، مقدمه ی خوش دلی زوجین
بد اخلاقی همسران نسبت به هم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.