مواد غذایی مفید و مضر برای تروئید

غده تیروئید یا به تعبیر فرهنگستان زبان فارسی سپردیس ٬ غده ای شبیه به پروانه است که در جلو گلو و در قسمت عرضی حنجره قرار دارد . در این مطلب سعی داریم تا شما عزیزان را با خوراکی هایی که برای تیروئید شما هم مفید و هم مضر هستند ٬ آشنا سازیم .
يکشنبه، 12 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی مفید و مضر برای تروئید
اسفناج، کاهو، و دیگر سبزیجات برگ دار منابع عالی منیزیم هستند، ماده معدنی بسیار عالی که نقش بزرگی در فرآیندهای بدن شما ایفا می کند.
مواد غذایی مفید و مضر برای تیروئید

خوراکی هایی که به تیروئید شما کمک می کنند و یا به آن صدمه می زنند

نمک

تیروئید شما برای اینکه به خوبی کار کند به ید نیاز دارد. اکثر مردم در ایران به راحتی به اندازه کافی این عنصر را از رژیم غذایی خود، معمولا از طریق ماهی و محصولات لبنی دریافت می کنند. مطمئنا شما از نمک یددار در طبخ غذاهای خود استفاده می کنید. با نگاه کردن به برچسب نمک مصرفی می توانید متوجه شوید که نمک یددار است یا خیر. نمک دریایی و نمک مورد استفاده در غذاهای فراوری شده و بسته بندی شده معمولا یددار نیستند.
 

سبزیجات

اسفناج، کاهو، و دیگر سبزیجات برگ دار منابع عالی منیزیم هستند، ماده معدنی بسیار عالی که نقش بزرگی در فرآیندهای بدن شما ایفا می کند. خستگی، گرفتگی عضلات ، و تغییرات در ضربان قلب شما می تواند جزو نشانه هایی باشند که نشان میدهند شما به اندازه کافی سبزیجات دریافت نمی کنید.
 

آجیل

بادام زمینی، بادام درختی و دانه کدو تنبل منابع بسیار خوبی از آهن هستند. آجیل به دو روش به تیروئید شما کمک می کنند. آنها نه تنها منبع خوبی از آهن هستند، بلکه غنی از سلنیوم نیز هستند، سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی است که تیروئید را پشتیبانی می کند. هر روز مقداری از سلنیوم مورد نیاز بدن را دریافت کنید.
 

غذای دریایی

ماهی، میگو، و جلبک دریایی منابع بزرگی از ید هستند. شما برای داشتن تیروئید سالم به ید نیاز دارید، اما در صورتی که مشکل تیروئید دارید از مصرف زیاد جلبک دریایی پرهیز کنید. جلبک دریایی سرشار از ید است و ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.
 

کلم پیچ

آیا کلم پیچ، که ستاره ای در میان سبزیجات محسوب می شود، در واقع آنقدرها هم عالی نیست؟ کلم پیچ عامل خفیفی در ایجاد گواتر است- در موارد نادر کلم پیچ مانع دریافت ید کافی توسط تیروئید می شود. اما کلم پیچ نباید مشکلی برای شما باشد مگر اینکه شما ید بسیار کمی در رژیم غذایی خود داشته باشید و در عین حال مقادیر زیادی کلم مصرف کنید. این مسئله در مورد کلم، کلم بروکلی، گل کلم و جوانه بروکسل نیز صدق می کند.
 

سویا

در موارد نادر، برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات سویا مانند شیر سویا می توانند به توانایی تیروئید برای ساخت هورمون ها آسیب بزنند، اما تنها در صورتی که شما به اندازه کافی ید دریافت نکنید و در عین حال مقدار زیادی از محصولات سویا را مصرف کنید. درست مانند کلم پیچ، اگر سطح ید شما خوب باشد، احتمالا لازم نیست که در مورد مصرف سویا نگران باشید.
 

گوشت امعا و احشای حیوانات

اگر عادت به خوردن گوشت هایی مانند کلیه ها، قلب یا کبد دارید، ممکن است لیپوئیک اسید بسیار زیادی دریافت کرده باشید، که اسید چربی است که در این نوع گوشت ها و سایر غذاها یافت می شود. شما همچنین می توانید آن را به عنوان یک مکمل خریداری کنید. اما اگر بیش از حد از این نوع گوشت ها مصرف می کنید، ممکن است در کار تیروئید شماخلل ایجاد شود. افزون بر این ٬ لیپوئیک اسید نیز می تواند اثری روی هر گونه داروی تیروئید که مصرف می کنید داشته باشد.
 

رابطه گلوتن و تیروئید

گلوتن پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو است. گلوتن بر تیروئید شما تاثیر نمی گذارد، مگر اینکه شما مبتلا به بیماری سلیاک باشید. گلوتن می تواند به روده کوچک افراد مبتلا به بیماری سلیاک آسیب بزند. آسیبی که می تواند مشکلات جدی در پی داشته باشد و با افزایش خطر ابتلا به بیماری هاشیموتو (که منجر به کم کاری غده تیروئید می شود) و بیماری گریوز (که منجر به پر کاری تیروئید می شود) مرتبط است. اگر مبتلا به بیماری سلیاک هستید، داشتن رژیم غذایی فاقد گلوتن ممکن است به جلوگیری از این بیماری های تیروئید کمک کند.
 

داروهای تیروئید و غذاهای شما

غذاهایی که می خورید می توانند اثر دارو تیروئید شما را تحت تاثیر قرار دهند. آنها می توانند بر سرعت و چگونگی جذب دارو ها توسط بدن نیز تاثیرگذار باشند.
دارو را با معده خالی و ترجیحا در صبح مصرف کنید. برخی از ویتامین ها و آنتی اسیدها نیز می توانند از تاثیر دارو جلوگیری کنند. برای کسب اطلاعت بیشتر با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
رژیم غذایی مخصوص پر کاری تیروئید
تغذیه درکم کاری تیروئید
مواد غذایی مفید برای تیروئید
غذاهای ممنوع در کم کاری تیروئید را بشناسید
درمان اختلالات تیروئید با گیاهان دارویی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما