اقدام به بارداری با رژیم غذایی مناسب (بخش اول)

مواد غذایی مصرفی بر تمام بدن شامل خون، سلول و هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر تصمیم دارید باردار شوید، بهتر است نسبت به رفع عادت‌های غذایی خود و بهبود آن سریع‌تر اقدام کنید. در این مطلب می‌توانید با مواد غذایی مناسب برای بارداری آشنا شوید.
دوشنبه، 20 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اقدام به بارداری با رژیم غذایی مناسب (بخش اول)
پیش از باردار شدن، ذخیرۀ آهن بدن خود را به حداکثر برسانید، به ویژه اگر خونریزی دوره‌های عادت ماهانۀ شما زیاد بوده است.
اقدام به بارداری با رژیم غذایی مناسب (بخش اول)

مصرف سبزیجات و میوه‌ها

سبزیجات و میوه‌‌ها، مولتی‌ویتامین‌های طبیعی هستند که نه تنها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بلکه منبعی غنی از مواد ضد رادیکال آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هستند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های خطرناکی هستند که ممکن است از راه‌های مختلف، از نور خورشید گرفته تا دود اتومبیل‌ها وارد بدن شود و موجب آسیب به تخمدان‌، اسپرم و اندام‌های تولیدمثل شود. مصرف سبزیجات و میوه‌های دارای رنگ روشن مانند فلفل قرمز و کلم‌پیچ منابع مقرون به صرفه‌ای از مواد مغذی هستند. هرچه رنگ آنها پرنشاط‌ تر باشد، مواد مغذی موجود در آن بیشتر است. تلاش کنید هر روز مقدار کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید.
 

مصرف ماهی

اگر گزارش‌های مربوط به میزان بالای جیوه باعث شده است ماهی مصرف نکنید، اکنون زمان بازنگری است. ماهی دارای یک اسید چرب ضروری به نام امگا ۳ است که بدن شما برای داشتن قدرت باروری مناسب به آن نیاز دارد و منابع غذایی دریایی بهترین منبع آن محسوب می‌شود. امگا ۳ نه تنها برای رشد مغز و چشم‌های کودک ضروری است، بلکه مزایای دیگری برای بارداری دارد از جمله کاهش خطر زایمان زودرس، کاهش خطر پره‌اکلامپسی و بهبود افسردگی. به این علت که بدن شما امگا ۳ تولید نمی‌کند، مصرف مواد غذایی حاوی آن ضروری است. امگا ۳ در طیف گسترده‌ای از مواد غذایی دریایی وجود دارد اما به خاطر داشته باشید که امگا ۳ غیرگیاهی حاوی اسیدهای چرب زنجیرۀ بلند است که در امگا ۳ گیاهی مانند گردو و تخم کتان وجود ندارد.

با این وجود باز هم حذف نگرانی در مورد آلوده بودن مواد غذایی دریایی به جیوه کار سختی است. جیوه برای رشد جنین سمی است و می‌تواند تا بیش از یک سال در جریان خون زنان باقی بماند ولی خبر خوب این است که تمام ماهی‌ها حاوی مقدار یکسانی جیوه نیستند. زنانی که قصد باردار شدن دارند، می‌توانند هفته‌ای دو وعده از غذاهای دریایی با جیوۀ پایین مانند میگو یا ماهی‌های آب سرد یا رودخانه‌ای یا ماهی‌های پرورشی مثل ماهی سفید، قزل‌آلا، ساردین و سالمون استفاده کنند. توجه کنید که هرچه اندازۀ ماهی کوچک باشد، شانس این که میزان جیوۀ کمتری دریافت کرده باشد نیز بیشتر است. اگر تمایلی به مصرف ماهی ندارید، می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید اما برای اطلاع از این موضوع که چه میزانی باید مصرف کنید با پزشک خود مشاوره کنید.
 

افزایش مصرف آهن

پیش از باردار شدن، ذخیرۀ آهن بدن خود را به حداکثر برسانید، به ویژه اگر خونریزی دوره‌های عادت ماهانۀ شما زیاد بوده است. خونریزی ماهانه یک دلیل دائمی از دست رفتن آهن است. همین حالا مصرف آهن را آغاز کنید، زیرا زمانی که باردار می‌شوید و کودک شما شروع به جذب مواد معدنی از بدن تان می‌کند، بدن نمی‌تواند ذخیرۀ آهن خود را حفظ کند. موردی که موجب تشدید مشکل می‌شود این است که اگر در آغاز بارداری دارای ذخیرۀ آهن کمی باشید، در معرض خطر کم‌خونی پس از زایمان قرار می‌گیرید. این مشکل برای بیشتر زنانی که به تازگی مادر شده‌اند پیش می‌آید و باعث می‌شود که سطح گلبول‌های قرمز به کمتر از مقدار طبیعی کاهش یابد که موجب بی‌حالی در فرد می‌شود. اگر به اندازۀ کافی گوشت قرمز مصرف نمی‌کنید یا گیاه‌خوار هستید، مولتی‌ویتامین حاوی آهن مصرف کنید و جهت اطمینان بیشتر از پزشک خود بخواهید که به ‌عنوان بخشی از آزمایش‌های پیش از بارداری، کم‌خونی را در شما بررسی کند. مصرف مکمل‌های آهن به همراه ویتامین c که در آب پرتقال موجود است، می‌تواند در جذب خوب آن مؤثر باشد.
 

دریافت پروتئین کافی و مناسب

پروتئین بخش بسیار ضروری رژیم غذایی است. اما بسیاری از افراد برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدنشان به گوشت گاو و مرغ وابستگی دارند. متخصصان بر این عقیده‌اند که مصرف روزانۀ گوشت به همراه پروتئین‌های گیاهی یا لبنیات مانند انواع لوبیا، نخودفرنگی، دانۀ سویا یا پنیر آن و آجیل می‌تواند قدرت باروری را افزایش دهد. این انتخاب‌ها معمولاً نسبت به خوراک گوشت یا مرغ، چربی و کالری پایین‌تری دارند و به حفظ وزن مناسب نیز کمک می‌کنند.
 

جبران کمبود ویتامین‌ها

دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود باروری به تنهایی از مواد غذایی کار بسیار سختی است. می‌توانید با مصرف ویتامین‌های پیش از بارداری یا مصرف منظم مولتی‌ویتامین‌ها این کار را انجام دهید. هرچند ویتامین‌های پیش از بارداری، مواد مغذی مهم و مورد نیاز را فراهم می‌کند اما ممکن است گران‌تر باشد و همچنین به این دلیل که نسبت به مولتی‌ویتامین‌هایی که به صورت منظم مصرف می‌شود شامل میزان بیشتری از مواد مغذی است، معدۀ شما برای جذب آنها کمی اذیت می‌شود. برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که ویتامین‌های پیش از بارداری را درست پیش از خواب مصرف کنید تا معدۀ شما کمتر اذیت شود. در هر صورت برای مصرف قرص‌های ویتامین و مولتی‌ویتامین‌های بارداری، با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید که میزان مورد نیاز شما را تجویز کند.

ادامه دارد...

منبع :
سایت مادرشو 

بیشتر بخوانید :
اهمیت تغذیه در ایّام بارداری
بهترین تغذیه در ماه اول بارداری​​​​​​​
تغذیه دوران بارداری​​​​​​​
7 قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری
تغذیه زمان بارداری در آداب اسلامی​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما