ویژگی اسباب بازی کودکان

اسباب بازی، در زندگی بچه ها نقش مهمی دارد. آن ها هنگام بازی با اسباب بازی ها در کنار یاد گیری مهارت های حرکتی و کلامی یاد می گیرند که چطور چیزهایی را که دارند با دیگران تقسیم کنند و چطور تصورات و ذهنیات شان را به تصویر بکشند.
يکشنبه، 19 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژگی اسباب بازی کودکان
اسباب بازی هایی که طناب یا بند بلندی دارند برای نوزادان و کودکان کم سن و سال خطرناک اند زیرا ممکن است به دور گردن آنها بپیچند و باعث خفگی شوند.
ویژگی اسباب بازی کودکان

هنگام خرید اسباب بازی

اسباب بازی ها را با دقت انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که سن، علاقه و میزان مهارت کودک در این مورد نقش مهمی دارد. توجه به کیفیت طراحی و ساختار اسباب بازی برای تمام سنین اهمیت خاصی دارد. مطمئن باشید که تمام ابعاد و وجوه اسباب بازی برای شما و در صورت لزوم کودک تان واضح باشد. پوشش پلاستیکی روی اسباب بازی ها قبل از آنکه از بین بروند، باید دور ریخته شوند. همیشه به برچسب روی اسباب بازی ها و نوشته های آن توجه کنید. مثلاً «برای کودکان زیر 3 سال توصیه نمی شود.» یا «مقاوم در برابر آتش سوزی» یا «قابل شستشو با شوینده ها».
 

هنگام انتخاب اسباب بازی

مرتبا اسباب بازی ها را از لحاظ شکستگی و خطرات بالقوه آنها کنترل نمایید. یک اسباب بازی خراب یا خطرناک باید تعمیر شده یا دور انداخته شود. لبه های اسباب بازی های چوبی که ممکن است تیز یا تراشه دار باشند، باید سمباده نرم زده شوند. هنگام رنگ کردن اسباب بازی ها و جعبه های آنها، از به کار بردن رنگ های کهنه پرهیز نمایید، مگر آنکه رنگ را اخیرا خریده باشید زیرا رنگ های کهنه محتوی سرب بیشتری هستند.
اسباب بازی های بیرون از خانه را مرتبا از لحاظ زنگ زدگی و یا اجزای کهنه آنها بررسی کنید زیرا خطرناک هستند.
 

هنگام نگهداری اسباب بازی

به کودکان خود بیاموزید پس از بازی کردن، اسباب بازی هایشان را با احتیاط در قفسه یا محل نگهداری اسباب بازی قرار دهند تا پایشان به آنها گیر نکند و بر زمین نیفتند.
جعبه های اسباب بازی نیز باید از لحاظ امنیت کنترل شوند. از جعبه هایی استفاده کنید که لبه دارند و می توانند در هر حالتی ثابت بایستند و روی بچه نیفتند. برای امنیت بیشتر، اطمینان حاصل کنید که جعبه ها منافذ تهویه برای هوای آزاد داشته باشند. مراقب لبه های تیز و لولاهای اسباب بازی ها باشید زیرا به کودک آسیب می رسانند. اسباب بازی های بیرون از خانه را پس از استفاده در جایی نگه دارید زیرا باران و رطوبت باعث زنگ زدگی انواعی از اسباب بازی می شوند که برای کودک ایجاد خطر می کند.
 

لبه های تیز اسباب بازی

اسباب بازی های جدیدی که برای کودکان زیر 8 سال خریداری می شوند، علی الاصول باید لبه های تیز و شیشه ای و فلزی نداشته باشند. البته ممکن است بر اثر استفاده اسباب بازی های قدیمی بشکنند و لبه های برنده ایجاد کنند.
 

اجزای کوچک اسباب بازی

اسباب بازی های قدیمی بر اثر شکستن، به اجزای کوچک تر تبدیل می شوند که ممکن است توسط کودکان بلعیده شوند یا در گوش، بینی و مجرای تنفسی آنها فرو رود. این اجزا شامل چشم و بینی پلاستیکی و عروسک ها و اسباب بازی های توپُر می باشد. بنابراین باید مراقب کودکان زیر 3 سال باشیم.
 

صدای بلند اسباب بازی

بعضی اسباب بازی ها نظیر تفنگ های صدادار که ایجاد سر و صدا می کنند، باید به طور محدود به کار روند. معمولاً برچسبی روی آنها وجود دارد که هشدار می دهد: «اسباب بازی ها را داخل خانه به کار نبرید.» زیرا ممکن است به گوش کودک و حس شنوایی او آسیب رساند.
 

طناب و بند اسباب بازی

اسباب بازی هایی که طناب یا بند بلندی دارند برای نوزادان و کودکان کم سن و سال خطرناک اند زیرا ممکن است به دور گردن آنها بپیچند و باعث خفگی شوند. هرگز اسباب بازی ها را با طناب یا بند بلند، حلقه یا روبان بالای تخت نوزاد یا بالای پارک بازی کودک جایی که به آن دسترسی دارد، نیاویزید زیرا کودک آنها را به سمت خود می کشد و با آنها درگیر می شود.
 

نقاط تیز اسباب بازی

اسباب بازی هایی که می شکنند ممکن است اجزای خطرناکی داشته باشند. اسباب بازی های پُرشده درون شان سیم هایی دارند که اگر در دسترس کودک قرار گیرند او را زخمی می کنند. بنابراین کودکان زیر 8 سال باید مراقب این گونه وسایل باشند.
 

کودکان مناسب نیستند

اسباب بازی هایی را که برای کودکان بزرگسال طراحی شده اند، از دسترس کودکان کم سن و سال دور نگه دارید. برچسبی را که روی اسباب بازی در مورد سن کودک وجود دارد پیدا کنید و بخوانید. بعضی اسباب بازی ها به دلیل خطرات شان، برای کودکان بزرگ تر پیشنهاد می شوند. به این کودکان بیاموزید تا اسباب بازی هایشان را از دسترس خواهران و برادران بزرگ ترشان دور نگه دارند. بادکنک هنگامی که می ترکد، اگر توسط کودکان بلعیده شود، باعث خفگی آنها می گردد. بیشتر کودکان از خوردن تکه های بادکنک ترکیده بیشتر دچار خفگی می شوند تا از خوردن تکه های ریز اسباب بازی.
 

اسباب بازی های برقی

اسباب بازی های برقی که به طرز نامناسبی ساخته، سیم پیچی یا استفاده می شوند، باعث برق گرفتگی یا سوختگی می شوند. این نوع اسباب بازی ها باید از لحاظ ساختار برقی، درجه حرارت سطحی و برچسب هشداردهنده روی آنها بررسی شوند. اسباب بازی های برقی که اِلِمنت حرارتی دارند، فقط برای استفاده کودکان بالای 8 سال توصیه می شوند. باید به کودکان آموخته شود که از این اسباب بازی ها با دقت و زیر نظر بزرگسالان استفاده نمایند.
 

اسباب بازی های نوزادان

اسباب بازی هایی نظیر جغجغه، اسباب بازی های پرشده و دندان گیر، باید به اندازه ای بزرگ باشند که در گلوی کودک گیر نکنند.
 

مسئولیت شما به عنوان پدر و مادر

مراقبت از کودکان در مقابل اسباب بازی های خطرناک وظیفه همگان است. انتخاب دقیق اسباب بازی و نظارت بر کودکان در هنگام بازی، همیشه بهترین روش مراقبت از کودکان در مقابل صدمات ناشی از اسباب بازی به شمار می رود.

منبع: WWW.Familyfun.Com

بیشتر بخوانید :
9 نکته درباره انتخـاب اسباب ‌بازی مناسب برای کودکان
انتخاب اسباب بازی برای کودکان
اسباب بازی مناسب سنین یک تا سه سال
اسباب‌بازی‌های خوب و بد
اسباب بازی و شخصیت کودکان
نقش اسباب بازی در تربیت کودک
بازی و شخصیت کودک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.