اقدام به بارداری با رژیم غذایی مناسب (بخش دوم)

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند در باروری شما و همسرتان مؤثر باشد و باعث شود که بارداری آرام و راحتی را پشت سر بگذارید. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 20 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اقدام به بارداری با رژیم غذایی مناسب (بخش دوم)
رژیم غذایی مناسب برای بهبودی باروری شامل حال مردان نیز می‌شود.
اقدام به بارداری با رژیم غذایی مناسب (بخش دوم)

محدود کردن مصرف کافئین

نتایج مختلفی در مورد تأثیر کافئین در باروری وجود دارد. اغلب کارشناسان در این مورد اتفاق نظر دارند که مصرف پایین کافئین یعنی کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز یا حدود دو فنجان قهوه در باردار شدن تأثیری نخواهد داشت. اما اگر برای باردار شدن با مشکلاتی مواجه هستید یا در جریان انجام لقاح خارج از رحم یا ivf هستید، شاید بهتر باشد مصرف کافئین را قطع کنید. تا زمانی که علم با قطعیت بیان نکرده است که مصرف کافئین در بارداری شما تأثیری نخواهد گذاشت، بهتر است شما نیز خطر نکنید. همچنین مصرف چای، قهوه و نوشابه می‌تواند در قدرت جذب آهن و کلسیم جنین شما تأثیر منفی بگذارد، در نتیجه بهتر است از مصرف آن در طول بارداری خودداری کنید. 
در نظر داشته باشید که قطع مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای و نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند موجب سردردهای شدیدی ‌شود. بنابراین اگر تصمیم گرفته‌اید که نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف نکنید، بهتر است این کار به ‌صورت تدریجی صورت گیرد؛ به این صورت که هر روز مقداری از میزان مصرفی خود را کم کنید. زمانی که به زندگی بدون کافئین عادت کردید، ممکن است یک لیوان شیر داغ جایگزین مناسبی برای قهوه یا چای محسوب شود و کلسیم موجود در شیر نیز برای شما مفید خواهد بود.
 

پرهیز از مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

کربوهیدرات‌ها ممکن است برای شما مضر نباشد، اما به این معنا نیست که می‌توانید آنها را بی‌رویه مصرف کنید. اکثر کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده مانند نان سفیدی که از آرد سفید و بدون سبوس تهیه شده است، پاستا و برنج سفید، به شکل مستقیم موجب کاهش احتمال باردار شدن شما نمی‌شود اما موجب ایجاد کمبودهایی در بدن شما خواهد شد. فرایند تصفیه موجب از بین رفتن مواد مغذی کلیدی موجود در غلات می‌شود. در میان مواد غذایی حذف‌شده، مواردی وجود دارد که موجب افزایش احتمال بارورری می‌شود مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های b و آهن. زنانی که قصد باردار شدن دارند باید تا حد امکان مواد مغذی موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهند. مصرف غلات کامل گزینۀ مناسبی است.

اگر مبتلا به سندرم پلی‌کیستیک تخمدان (pcos) هستید که رایج‌ترین دلیل ناباروری زنان است، توجه بیشتری به مصرف غلات کامل داشته باشید. سندرم پلی‌کیستیک تخمدان، یک نوع عدم تعادل هورمونی است که با افزایش سطح انسولین خون می‌تواند بدتر شود و مهم‌ترین علت افزایش انسولین خون، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند برنج سفید است که در ایران نیز به عنوان اصلی‌ترین منبع غذایی شناخته شده است. زمانی که شخص مبتلا به سندرم پلی‌کیستیک تخمدان، مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه‌شده مصرف می‌کند، مقادیر زیاد انسولین وارد خون او و سپس وارد تخمدان‌ها می‌شود که می‌تواند منجر به عادت ماهانۀ نامنظم شود. اگر قصد باردار شدن دارید یا مشکل باروری ناشی از تنبلی تخمدان یا سندرم پلی‌کیستیک دارید، بهتر است برنج و سایر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را از رژیم غذایی روزانۀ خود حذف کنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید.
 

پیشگیری از ابتلا به باکتری لیستریا

لیستریا باکتری خطرناکی است که در مواد غذایی گوشتی آمادۀ مصرف و لبنیات پاستوریزه‌ نشده وجود دارد. احتمال بیمار شدن زنان باردار در اثر مصرف مواد غذایی آلوده به لیستریا ۲۰ برابر بیشتر از سایر بزرگسالان سالم است. زنانی که قصد باردار شدن دارند باید بسیار مراقب باشند، زیرا این عفونت می‌تواند باعث سقط جنین در سه ‌ماهه اول شود. برای از بین بردن لیستریا باید مواد غذایی پرخطر را تا زمان رسیدن به نقطۀ جوش حرارت بدهید. برای کاهش میزان رشد باکتری‌های باقی‌مانده، دمای یخچال را در ۴/۴ درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر قرار دهید و مواد غذایی که بیش از دو ساعت در دمای اتاق قرار داشته‌اند را دور بریزید. مواد غذایی که باید کاملاً از آنها پرهیز کنید شامل سوشی خام، سوسیس و کالباس و محصولات لبنی غیرپاستوریزه است.
 

رژیم غذایی مناسب برای باروری مردان

رژیم غذایی مناسب برای بهبودی باروری شامل حال مردان نیز می‌شود. توصیه می‌شود مردانی که قصد پدر شدن دارند نیز حداقل سه ماه پیش از باردار شدن همسرشان، روزانه مولتی‌ویتامین‌های روی و سلنیوم مصرف کنند. مطالعات نشان داده‌اند که این مواد به تولید اسپرم سالم کمک می‌کند. مدت زیادی نزدیک به سه ماه طول می‌کشد تا تأثیر این مواد در اسپرم‌ها مشاهده شود. اسپرم‌هایی که امروز از بدن همسر شما خارج می‌شود، در حقیقت ۹۰ روز قبل تولید شده است. آماده‌سازی ژنتیکی در طول فرایند تولید اسپرم صورت می‌گیرد. بنابراین مصرف مولتی‌ویتامین در پیش از اقدام به بارداری می‌تواند مؤثر باشد. سعی کنید حداقل سه ماه زودتر از اقدام برای باردار شدن، رژیم غذایی مناسب همسرتان را شروع کنید.

منبع : سایت مادرشو 

بیشتر بخوانید :
اهمیت تغذیه در ایّام بارداری
بهترین تغذیه در ماه اول بارداری
تغذیه دوران بارداری​​​​​​​
7 قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری
تغذیه زمان بارداری در آداب اسلامی​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.