آشنایی با خال‌ و نشانه های مادرزادی در کودکان (بخش دوم)

منظور از نشانه‌های مادرزادی قسمت‌هایی از پوست است که رنگ متفاوتی دارد و هنگام تولد یا چند ماه پس از تولد در بدن کودک ظاهر می‌شود. بیش از ۸۰ درصد از نوزادان نوعی نشانه مادرزادی دارند که برخی از آنها تا پایان عمر باقی می‌ماند و برخی به مرور زمان محو می‌شود. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 12 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خال‌ و نشانه های مادرزادی در کودکان (بخش دوم)
خال‌های مادرزادی در ستون فقرات تحتانی ممکن است به زیر پوست گسترش یابد و اعصاب و جریان خون نخاع را تحت تأثیر قرار دهد.
آشنایی با خال‌ و نشانه های مادرزادی در کودکان (بخش دوم)

مشکلات خال‌های مادرزادی

بیشتر خال‌های مادرزادی بی‌ضرر است و بسیاری از آنها در چند سال اول خود به‌ خود از بین می‌رود. اما چند استثنا وجود دارد. بنابراین ضروری است که پزشک کودک، همۀ خال‌های مادرزادی او را ببیند. مشکلات احتمالی خال‌ها شامل موارد زیر است:
  • خال‌های شرابی در نزدیکی چشم و گونه‌ها، گاهی با مشکلات بینایی مثل آب سیاه یا با تأخیر در رشد همراه است. این وضعیت به عنوان سندرم استورج‌ وبر شناخته می‌شود.
  • همانژیوم‌های بزرگ با توجه به محل آنها، می‌تواند با خوردن، دیدن یا تنفس تداخل داشته باشد. همانژیوم‌ها گاهی در داخل بدن رشد می‌کند و در نتیجه سلامت یک عضو را تهدید می‌کند. دیگر همانژیوم‌ها می‌تواند از لحاظ زیبایی، مشکل‌ساز باشد.
  • خال‌های مادرزادی در ستون فقرات تحتانی ممکن است به زیر پوست گسترش یابد و اعصاب و جریان خون نخاع را تحت تأثیر قرار دهد.
  • گروه‌های شش‌ تایی یا بیشتر از لکه‌های شیرقهوه‌ای ممکن است نشانۀ یک اختلال ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز نوع یک باشد. کودکان مبتلا به نوروفیبروماتوز نوع یک، معمولاً این خال‌ها را هنگام تولد یا تا دو سالگی تجربه می‌کنند، هرچند تعداد خال‌ها می‌تواند در دوران کودکی و گاهی در دوره‌های بعدی زندگی افزایش یابد.
  • در برخی موارد نیز، خال‌های گوشتی بزرگ هنگام تولد، احتمال بیشتری برای سرطانی شدن در سال‌های بعدی زندگی افراد دارد.


برداشتن و درمان خال‌های مادرزادی

برخی از خال‌های مادرزادی ذکرشده در بالا مانند همانژیومی که بر چشم فشار می‌آورد، ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد. برای دیگر خال‌ها، این تصمیم جای بحث دارد. از آنجا که بسیاری از خال‌های مادرزادی خود‌به‌خود و بدون ایجاد هر گونه مشکل جسمی محو می‌شود، اگر یک خال مادرزادی بدشکل نیست یا باعث مشکلات فیزیکی نمی‌شود، پزشک فرزندتان ممکن است به جای درمان، صبر کردن را توصیه کند.

هرچند استدلال برخی از کارشناسان این است که مداخلۀ زودهنگام برای درمان برخی خال‌های مادرزادی می‌تواند مفید باشد، زیرا تعدادی از آنها خود‌ به‌ خود از بین نمی‌رود. بنابراین اگر فرزند شما یک خال مادرزادی خاص دارد، می‌توانید با یک پزشک متخصص در مورد گزینه‌ های درمانی صحبت کنید و درمان را به او بسپارید. با توجه به نوع خال‌ مادرزادی، گزینه‌ های درمان شامل جراحی، لیزردرمانی و در مورد برخی همانژیوم‌ها، استروئید موضعی، دهانی و تزریقی یا مسدود کننده‌های بتای موضعی یا خوراکی است که در برخی موارد نیز آثاری روی پوست باقی می‌ماند.
 

کنار آمدن کودک با ظاهر یک خال مادرزادی

بهترین راه برای مواجهه با غریبه‌ها یا خانواده و دوستانی که ممکن است به فرزند شما خیره شوند یا اظهارات ‌بی‌ملاحظه‌ای در مورد خال مادرزادی او بکنند، این است که به طور مستقیم با آنها صحبت کنید، زیرا بیشتر مردم از روی عمد بی‌ ملاحظگی نمی‌کنند. اگر متوجه شده‌اید کسی به فرزند شما خیره شده است یا به او اشاره می‌کند، می‌توانید به شکلی دوستانه به او نزدیک شوید و توضیح دهید که فرزند شما فقط یک خال مادرزادی دارد.
وقتی کودک تان به قدر کافی بزرگ شد تا این موضوع را بفهمد نیز، به او توضیح دهید که خال مادرزادی او چیست، چرا دیگران به آن توجه می‌کنند و او چگونه می‌تواند با نظرات آنها کنار بیاید. به او کمک کنید آنچه می‌خواهد به آنها بگوید را تمرین کند. شاید گفتن این جمله که «این یک خال مادرزادی است که من با آن متولد شده‌ام.» برای خیلی‌ها کفایت کند تا از خیره شدن به دیگران دست بردارند. اگر او به مهد کودک یا مدرسه می‌رود، از قبل با کارکنان آنجا صحبت کنید و به آنها اطلاعاتی در مورد خال مادرزادی و احساسات فرزندتان نسبت به ظاهر خود بدهید.

پذیرفتن و کنار آمدن با خال مادرزادی فرزندتان، به ‌ویژه آنهایی که بزرگ یا بدشکل است، می‌تواند کار سختی باشد. بهتر است اطلاعات زیادی را در مورد نوع خال مادرزادی فرزندتان پیدا کنید، تا بتوانید با پزشک کودک تان بهتر مشورت کنید. همچنین مراجعه به مشاوران روان‌شناس و انجام تکنیک‌ها و توصیه‌های آنها در مورد کودکتان، می‌تواند به شما کمک کند تا او بهتر با این موضوع کنار بیاید و خدشه‌ای به اعتماد به نفسش وارد نشود و احیاناً از دیگر کودکان کناره‌گیری یا احساس شرمساری نکند. همچنین ممکن است صحبت کردن با والدین دیگری که همین مشکل را دارند برای شما مفید باشد.

امروزه بسیاری از کارخانه‌های اسباب‌بازی، خال‌هایی را روی صورت عروسک‌ها می‌گذارند تا کودکان مبتلا به خال یا کک‌ ومک از کودکی با این مورد به عنوان یک فرایند طبیعی آشنا شوند و آن را بپذیرند تا این موراد را دلیلی برای دوری از دیگر کودکان ندانند.

منبع : سایت مادرشو

بیشتر بخوانید :
لک‌های مادرزادی بر روی پوست
دلیل به وجود آمدن خال پوستی در کودکان
با لکه‌های پوستی چه کنیم؟​​​​​​​
علت کبودی در نوزادان، مادرزادی است؟​​​​​​​
انواع لکه های صورت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.