آشنایی با فواید دوچرخه سواری (بخش اول)

فواید دوچرخه سواری تقریبا به‌ فراوانی مسیرهایی است که می‌توانید با دوچرخه آن‌ها را طی کنید. اگر تردید دارید که دوچرخهٔ خود را از انباری بیرون بیاورید یا نه، ۱۵ مورد از فواید دوچرخه سواری را که برایتان گرد آورده‌ایم بخوانید تا مطمئن شوید که دوچرخه‌سواری بهترین کار دنیاست! با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید دوچرخه سواری (بخش اول)
دوچرخه‌ سواری ضربان قلب را بالا می‌برد؛ یعنی کمک می‌کند تا خون به تمام نقاط بدن برسد و کالری هم می‌سوزاند.
 

۱. سلامت روان را تقویت می‌کند

مطالعه‌ای در وای‌ام‌سی‌ای (YMCA) نشان داده افرادی که سبک زندگی فعالانه‌ای از نظر بدنی دارند، نسبت به کسانی که فعالیتی ندارند، از ۳۲ درصد سلامت بیشتری برخوردارند.
 ورزش با روش‌های گوناگونی حال شما را بهتر می‌کند؛ از جمله آدرنالین (adrenalin) و اندورفین (endorphins) آزاد می‌کند، و اعتماد به نفس ناشی از دستیابی به موفقیت‌های جدید را افزایش می‌دهد.
 دوچرخه‌سواری، فعالیت بدنی را با بیرون رفتن و تماشای مناظر جدید ترکیب می‌کند. می‌توانید تنهایی دوچرخه‌سواری کنید و به نگرانی‌ها و دغدغه‌های ذهنی خود برسید، یا گروهی دوچرخه‌سواری کرده و با افراد بیشتری معاشرت کنید.
 گریم اوبری (Graeme Obree) رکورددار سابق دوچرخه‌سواری یک ساعته، بیشتر عمرش دچار افسردگی بوده است. اوبری می‌گوید: «بیرون زدن و دوچرخه‌سواری، [به کسانی که دچار افسردگی هستند] کمک می‌کند… نمی‌دانم اگر دوچرخه‌سواری نبود، چه بلایی سرم می‌آمد.»
 

۲. به کاهش وزن کمک می‌کند

وقتی پای کاهش وزن به میان می‌آید، ساده‌ترین معادله این است: «مقدار کالری خروجی باید از مقدار کالری ورودی بیشتر باشد». یعنی برای وزن کم کردن، کالری‌ای که می‌سوزانید باید بیشتر از کالری‌ای باشد که مصرف می‌کنید. دوچرخه‌سواری بسته به شدت آن و وزن دوچرخه‌سوار، بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند.
 البته عوامل دیگری هم هستند؛ آرایش و نوع ترکیب کالری‌هایی که مصرف می‌کنید و کیفیت خواب‌تان، بر تعداد دفعات سوخت‌گیری شما تأثیر می‌گذارند؛ و البته زمانی را که صرف سوزاندن کالری می‌کنید، به لذتی بستگی دارد که از انجام آن فعالیت می‌برید.
 با فرض اینکه از دوچرخه‌سواری لذت می‌برید، کالری هم می‌سوزانید. و اگر تغذیهٔ خوبی هم داشته باشید، حتما وزن کم می‌کنید.
 

۳. عضله‌ها را می‌سازد

عنصر مقاومت در دوچرخه‌سواری، یعنی فقط چربی نمی‌سوزاند، بلکه عضله هم می‌سازد، به‌ویژه ماهیچهٔ سرینی بزرگ، ماهیچهٔ همسترینگ، ماهیچهٔ چهارسر ران و ماهیچه‌های پشت پا. کسانی که درصد عضلهٔ بالاتری دارند، حتی وقتی تحرکی ندارند هم کالری بیشتری می‌سوزانند.
 البته باید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید ماهیچه‌های چهارسر ران‌تان مثل دونده‌های سرعت بشود، دوچرخه‌سواری کافی نیست و باید حسابی وزنه بزنید.
 

۴. می‌توانید دو بار صبحانه بخورید

اگر می‌خواهید مسیر خانه تا محل کار را با دوچرخه طی کنید، می‌توانید میان‌وعده‌ای هم به برنامهٔ روزانهٔ خود اضافه کنید.
 نیم‌ساعت دوچرخه‌سواری تا محل کار، بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کالری می‌سوزاند؛ بنابراین اجازه دارید میان‌وعدهٔ سبکی پشت میزتان صرف کنید.
 اگر واقعاً به‌دنبال چربی‌سوزی هستید، می‌توانید ناشتا دوچرخه‌سواری کنید، البته این توصیه برای کسانی است که حسابی می‌خواهند لاغر کنند.
 

۵. سلامت ریه‌ها را تقویت می‌کند

 مطالعات اخیر نشان داده‌اند کسانی که دوچرخه‌سواری می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که با خودرو تردد می‌کنند، کمتر در معرض دودهای خطرناک هستند.
 در این مطالعه، رانندگان خودرو، کسانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند، کسانی که پیاده می‌روند، و دوچرخه‌سوارها، که همگی از مسیر شلوغی در مرکز لندن تردد می‌کردند، با نصب آشکارساز آلودگی هوا وضعیت‌شان آزمایش و بررسی شد.
 نتیجه این شد که راننده‌ها پنج برابر دوچرخه‌سوارها، سه‌ و نیم برابر پیاده‌روها، و دو و نیم برابر اتوبوس‌سوارها در معرض آلودگی قرار می‌گیرند؛ خلاصهٔ کلام اینکه، دوچرخه‌سوارها برنده شدند.
 

۶. خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد

دوچرخه‌ سواری ضربان قلب را بالا می‌برد؛ یعنی کمک می‌کند تا خون به تمام نقاط بدن برسد و کالری هم می‌سوزاند. در واقع، احتمال اضافه‌ وزن را کاهش می‌دهد. در نتیجه دوچرخه‌سواری جزو ورزش‌هایی است که معمولا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان توصیه می‌شوند.
 محققان دانشگاه گلاسگو (University of Glasgow) طی پنج سال روی بیش از ۲۶۰۰۰۰ نفر مطالعه کردند و متوجه شدند که دوچرخه‌سواری در مسیر خانه تا محل کار، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سرطان را به نصف می‌رساند.
 دکتر جیسن گیل (Jason Gill) از موسسهٔ بیماری‌های قلبی عروقی و علوم پزشکی (Institute of Cardiovascular and Medical Sciences) بریتانیا این‌طور توصیه می‌کند: «دوچرخه‌سواری در مسیر محل کار، رابطهٔ نزدیکی با کاهش خطر شرایط نامطلوب برای سلامت انسان دارد.»
 

۷. آسیب‌های کمتری دارد

بسیاری از فواید مطرح‌شده درباره دوچرخه‌سواری، در کل، فواید هر ورزشی هستند؛ پس راحت‌تر نیست فقط بدویم؟
 هنگام دویدن، وزن بدن باعث فشاری می‌شود و بنابراین امکان آسیب دیدن بیشتر است. برخلاف دویدن، هنگام دوچرخه‌سواری لازم نیست وزنی را تحمل کرد.
 دانشمندان دونده‌های دو استقامت را با دوچرخه‌سوارها مقایسه کردند. آن‌ها متوجه شدند دونده‌ها ۱۳۳ تا ۱۴۴ درصد بیشتر دچار آسیب‌ عضلانی، ۲۵۶ درصد بیشتر دچار تورم و ۸۷ درصد بیشتر دچار درد عضلانی تأخیریافته (DOMS) می‌شوند.
 درحالی‌که احتمال کمتری دارد که دوچرخه‌سواری باعث آسیب ناشی از استفادهٔ زیاد شود؛ البته چنین امکانی وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود دوچرخهٔ حرفه‌ای تهیه کنید. مضایقه از چنین خرجی اشتباه است، چون ممکن است منجر به خرج دارو و درمان بیشتری شود.
 تحمل وزن کمتر به این معنا هم هست که دوچرخه‌سواری به اندازهٔ سایر ورزش‌ها تراکم استخوان را افزایش نمی‌دهد؛ بنابراین می‌توانید کمی تمرین‌های قدرتی هم به برنامهٔ خود اضافه کنید.
 

۸. باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود

این سه تجربه را با هم مقایسه کنید:
 سوار خودرو شدن، گیر کردن در ترافیک، تقلا برای یافتن جای پارک، پارک کردن، هزینهٔ پارک خودرو، و بالاخره رسیدن به مقصد
طی مسیر تا رسیدن به ایستگاه اتوبوس، انتظار برای اتوبوس، سوار شدن، پرداخت کرایه، توقف در تک‌تک ایستگاه‌ها و بالاخره رسیدن به مقصد
سوار دوچرخه شدن، رد کردن ترافیک، قفل کردن دوچرخه، رسیدن به مقصد
کوتاه کردن مسیر رفت‌وآمد سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کند. دوچرخه‌سواری کنید تا در هزینهٔ بنزین، کرایه و همین‌طور وقت خود صرفه‌جویی کرده باشید.

ادامه دارد...

منبع : سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.