آنچه از فواید ورزش کردن باید دانست (بخش دوم)

فهرست کوتاهی از بیماری‌ها مانند حمله‌ی قلبی، سکته، کلسترول، دیابت، سرطان و حتی شوره‌ی سر را می‌توان فقط با ورزش منظم از خود دور نگه داشت و کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند پر انرژی تر به نظر می‌رسند چون ورزش می‌تواند تحرک و انعطاف پذیری را افزایش بدهد. در این مطلب به فواید ورزش کردن به طور کلی پرداخته ایم.
دوشنبه، 25 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید ورزش کردن باید دانست (بخش دوم)
از آنجایی که ورزش منظم می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد پس در کل برای سلامت روان شما خوب است.
 

فواید ورزش کردن به طور کلی

در حالت کلی، فواید ورزش کردن رابطه‌ای مستقیم با سلامتی و طول عمر انسان دارند. هر نوع ورزشی فایده‌های خود را برای سلامتی‌ آدم‌ها دارد اما در ادامه توضیحاتی را می‌خوانید که به طور کلی می‌گوید چرا ورزش کردن کار حیاتی و بسیار ضروری است:
 
1. برای سلامت جسمی (فیزیکی) خوب است
ورزش راه حلی خوب برای حل مشکل اضافه وزن است. در عین حال، ورزش منظم به حفظ حالت بدن و همین طور بهبود سلامت استخوان‌ها و همچنین مفاصل و توده‌ی عضلانی کمک خواهد کرد. در نتیجه، کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند پر انرژی‌تر به نظر می‌رسند چون ورزش می‌تواند تحرک و انعطاف پذیری را افزایش بدهد.
 
2. برای سلامت روان خوب است
از آنجایی که ورزش منظم می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد پس در کل برای سلامت روان شما خوب است. در ضمن، ورزش می‌تواند استرس ناشی از عواملی مانند فشار کاری یا مشکلات شخصی را کاهش دهد. ورزش به رهایی از تنش و شل کردن عضله‌ها کمک می‌کند. بعد از ورزش احساس نیاز به استراحت و خواب خواهید داشت، و داشتن یک خواب شب راحت و خوب برای سلامت روان و همچنین سلامت عاطفی احساسی شما در صبح روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید خوب است و نتیجتا روحیه‌ای بهتر و ذهنی بازتر در طول روز خواهید داشت.
 
3. برای تمرکز کردن خوب است
زمانی که احساس می‌کنید نمی‌توانید حتی روی مسائل کوچک تمرکز کنید احتمالا وقت آن رسیده است که سری به باشگاه بزنید یا کمی از صبح را به دوچرخه سواری اختصاص بدهید، هر کدام که خودتان ترجیح می‌دهید را انتخاب کنید. این به خاطر آن است که ورزش یک عامل خوب برای پرت کردن حواس است در نتیجه هر وقت به تمرکز نیاز داشته باشید، توانایی این کار را خواهید داشت. در ضمن، تمرکز رابطه‌ی مستقیمی با وضعیت و شرایط مغز دارد. این فقط بدن نیست که ممکن است از خستگی رنج ببرد، مغز هم همین حالت را دارد. میزان اکسیژنی که مغز شما دریافت می‌کند نیز بر تمرکزتان تاثیر می‌گذارد چون مغز برای عملکرد بهینه به اکسیژن نیاز دارد.

4. روند گردش خون را بهتر می‌کند
ورزش کردن یکی از راه‌های حصول اطمینان از توزیع اکسیژن و اکسیژن رسانی کافی از طریق جریان خون به مغز است. به علاوه تنش عضلانی می‌تواند به استرس منجر شود و چون سخت کار می‌کنید، ورزش مثل یک راهکار سرگرم کننده برای شل کردن عضلات و در عین حال حل مشکل استرس به نحوی موثر کمک می‌کنند.
 
5. برای تقویت انرژی خوب است
آدم‌های بسیار زیادی وجود دارند که فکر می‌کنند ورزش صبحگاهی آن‌ها را خسته و ضعیف می‌کند در نتیجه انرژی کافی برای خوب انجام دادن کارها در باقی روز نخواهند داشت. خب، مادامی که بیش از حد لازم ورزش نکنید این مسئله صادق نیست و حتی اثر آن برعکس خواهد بود چون ورزش در اصل منبع تقویت انرژی است.
 
6. بنیه و استقامت را بهبود می‌بخشد
این درست همان دلیلی است که ورزش منظم، به هر نحوی که مایل به انجام آن هستید، به شدت توصیه می‌شود. وقتی عملکردهای سوخت و ساز بدن‌تان به صورت بهینه در می‌آیند، تمام مواد مغذی که از طریق خوراکی‌ها دریافت می‌کنید به صورت بهینه جذب خواهد شد و نهایتا میزان انرژی را که بدن‌تان نیاز دارد فراهم خواهد آورد.
 
7. برای مبارزه با بیماری‌ها خوب است
اگر نام انواع بیماری‌ها را بخواهید فهرست کنید یک عمر طول خواهد کشید. اما، با ورزش منظم می‌توان از هر یک از این بیماری‌ها پیشگیری کرد، حتی یک حرکت کششی ساده صبحگاهی نیز می‌تواند استقامت بدن‌تان را بالا ببرد و خطر آسیب دیدن را کاهش دهد.
 
8. پیشگیری از بیماری‌ّهای سخت و شدید
فهرست کوتاهی از بیماری‌ها مانند حمله‌ی قلبی، سکته، کلسترول، دیابت، سرطان و حتی شوره‌ی سر را می‌توان فقط با ورزش منظم از خود دور نگه داشت. از آنجایی که روند جریان خون سالم قادر است خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را کاهش دهد، تولید کلسترول بد را می‌تواند محدود کند و در عوض تولید کلسترول خوب را تقویت کند، ورزش منظم کلید جذب بهینه‌ی مواد مغذی و کاهش میزان اضافی قند خون و ریسک ابتلا به دیابت است، تکثیر سلول‌های سالم می‌تواند با رشد سلول‌های سرطانی ناشی از رادیکال‌ّای آزاد مبارزه کند.
 
9. حفظ سلامتی
چند نمونه از بیماری‌هایی را که ممکن است در طول روز به آن‌ها دچار شوید – مثلا سردرد – در نظر بگیرید. سردرد وقتی اتفاق می‌افتد که سر شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. با انجام ورزش اکسیژن بدون کم و کاست و به نحو موثری توزیع خواهد شد و سردرد برطرف می‌شود. تنش عضلانی بعد از یک روز کاری طولانی را فقط با انجام ورزش‌ ساده‌ای مثل حرکات کششی می‌توان درمان کرد.
 
۱0. برای زندگی و روابط اجتماعی خوب است
باور بکنید یا نکنید ورزش منظم در کل برای زندگی مفید است. اگر زندگی خوبی داشته باشید به دنبال آن زندگی اجتماعی خوبی نیز خواهید داشت چون از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار می‌شوید. هرچه معتمد به نفس‌تر باشید زندگی‌تان به سمت بهتر شدن خواهد رفت. چون ورزش کردن یک فعالیت منظم است با کسانی آشنا خواهید شد که به اندازه‌ی شما ورزش کردن را دوست دارند و بدون آنکه باخبر شوید دایره‌ی دوستان شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.