مراحل رشد قد و وزن در کودکان (بخش اول)

بسیاری از والدین نگران این موضوع هستند که آیا کودک شیرخوارشان نسبت به سنش بزرگ‌ تر است یا کوچک‌تر. در این مطلب نیز می‌توانید با این میانگین جهانی قد و وزن کودکان شیرخوار از بدو تولد تا هشت سالگی آشنا شوید.
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراحل رشد قد و وزن در کودکان (بخش اول)
بیشتر کودکان اغلب تا شش ماهگی وزن شان به دو برابر وزن هنگام تولد رسیده است.
 

مقدمه

قد و وزن کودکان از بدو تولد تا نوجوانی همواره یکی از دغدغه های مادران بوده و آن را پیوسته پیگیری می کنند. اما مادران باید بدانند که هر کودک سیستم و استخوان بندی خاص خود را دارد و نمی توان عدد دقیقی را اشاره کرد و همه کودکان این عدد ذکر شده باشد. شما قد و وزن کودک خود را باید از روی نمودارهای رشد و کودکان کوچکتر از روی کارت رشد سنجیده می شود که در آنصورت عدد دقیقی به شما گفته نمی شود و تنها محدوده قد و وزن طبیعی، کمبود وزن، اضافه وزن و چاقی مشخص می شود. توجه کنید که کودکان در سنین نوجوانی ممکن است در یک مقطع افزایش  یا کاهش وزن داشته باشد که کاملا طبیعی است. در نوزادان نیز این قد و وزن معمولا براساس قد و وزن هنگام تولد و سایر شرایط سنجیده می شود.
 

زمان تولد

قد و وزن نوزادان دختر و پسر در زمان تولدشان معمولاً با هم یکی نیست و ممکن است روند وزن‌گیری و قد آنها شامل موارد زیر باشد:
دخترها: وزن دخترها به طور میانگین در زمان تولدشان بین ۲ کیلو و ۹۴۰ گرم تا ۳ کیلو و ۵۳۰ گرم خواهد بود. قد آنها نیز در حدود ۴۸ تا ۵۰ سانتی‌متر و ۲ میلی‌متر است.
پسرها: پسرها بین ۳ تا ۳ کیلو و ۶۷۰ گرم وزن دارند و قد آنها در حدود ۴۸ سانتی‌متر و نیم تا ۵۱ سانتی‌متر است.
 

سه ماهگی

وزن کودکان شیرخوار دختر و پسر در سه ماهگی بعد از تولد می‌تواند به شکل زیر باشد:
دخترها: وزن دخترها در سه ماهگی به طور میانگین بین ۵ کیلو و ۳۵۰ گرم تا ۶ کیلو و ۳۵۰ گرم است و قد آنها در حدود ۵۸ سانتی‌متر و ۴ میلی‌متر تا ۶۱ سانتی‌متر و ۲ میلی‌متر خواهد بود.
پسرها: وزن کودکان پسر در سه ماهگی بین ۵ کیلو و ۸۹۰ گرم تا ۶ کیلو و ۸۹۰ گرم است. قدشان نیز در حدود ۵۹ سانتی‌متر و ۹ میلی‌متر تا ۶۲ سانتی‌متر و ۷ میلی‌متر خواهد بود.
 

شش ماهگی

بیشتر کودکان اغلب تا شش ماهگی وزن شان به دو برابر وزن هنگام تولد رسیده است که برای کودکان دختر و پسر به ترتیب زیر است:
دخترها: وزن کودکان شش ماهه معمولاً بین ۶ کیلو و ۷۱۰ گرم تا ۷ کیلو و ۹۳۰ گرم است. قد تقریبی آنها نیز در حدود ۶۴ سانتی‌متر و ۲۶ میلی‌متر تا ۶۷ سانتی‌متر و ۳۱ میلی‌متر است.
پسرها: وزن کودکان پسر در شش ماهگی‌‌شان بین ۷ کیلو و ۳۴۰ گرم تا ۸ کیلو و ۵۲۰ گرم خواهد بود و قد آنها در حدود ۶۶ سانتی‌متر و ۲۹ میلی‌متر تا ۶۹ سانتی‌متر و ۸ میلی‌متر است.
 

۹ ماهگی

کودکان دختر و پسر در ۹ ماهگی ممکن است وزن و قدی طبق میانگین‌های زیر داشته باشند:
دخترها: وزن دخترها در ۹ ماهگی بین ۷ کیلو و ۵۷۰ گرم تا ۸ کیلو و ۹۳۰ گرم است. قد آنها نیز در حدود ۶۸ سانتی‌متر و ۵۸ میلی‌متر تا ۷۱ سانتی‌متر و ۸۲ میلی‌متر است.
پسرها: وزن کودکان پسر ۹ ماهه بین ۸ کیلو و ۲۵۰ گرم تا ۹ کیلو و ۵۷ گرم است. قد آنها نیز در حدود ۷۰ سانتی‌متر و ۳۵ میلی‌متر تا ۷۳ سانتی‌متر و ۴۰ میلی‌متر است.
 

۱۵ ماهگی

کودک نوپای شما در ۱۵ ماهگی خود معمولاً دارای قد و وزنی به شرح زیر خواهد بود:
دخترها: وزن کودکان دختر در سن ۱۵ ماهگی تقریباً ۸ کیلو و ۸۰۰ گرم تا ۱۰ کیلو و ۴۰۰ گرم است و قد آنها در حدود ۷۵ سانتی‌متر و ۹ میلی‌متر تا ۷۹ سانتی‌متر و ۲ میلی‌متر است.
پسرها: وزن کودکان پسر در ۱۵ ماهگی بین ۹ کیلو و ۶۰۰ گرم تا ۱۱ کیلو و ۱۰۰ گرم خواهد بود و آنها همچنین قدی در حدود ۷۷ سانتی‌متر و نیم تا ۸۰ سانتی‌متر و ۸ میلی‌متر دارند.
 

۱۸ ماهگی

وقتی فرزند شما به ۱۸ ماهگی خود می‌رسد، اغلب وزن و قدی به شکل زیر دارد:
دخترها: در ۱۸ ماهگی کودک شما بین ۹ کیلو و ۴۰۰ گرم تا ۱۱ کیلو و ۱۰۰ گرم وزن و در حدود ۷۸ سانتی‌متر و ۷ میلی‌متر تا ۸۲ سانتی‌متر و ۶ میلی‌متر قد خواهد داشت.
پسرها: کودکان پسر نیز در این سن بین ۱۰ کیلو و ۲۰۰ گرم تا ۱۱ کیلو و ۸۰۰ گرم وزن و در حدود ۸۰ سانتی‌متر و نیم تا ۸۴ سانتی‌متر و یک میلی‌متر قد دارند.
 

۲۱ ماهگی

وزن و قد کودکان در سن ۲۱ ماهگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
دخترها: کودکان دختر شما در این سن وزنی بین ۱۰ کیلو تا ۱۱ کیلو و ۸۰۰ گرم و قدی در حدود ۸۱ سانتی‌متر و نیم تا ۸۵ سانتی‌متر و ۹ میلی‌متر خواهند داشت.
پسرها: کودکان پسر نیز وزنی بین ۱۰ کیلو و ۷۰۰ گرم تا ۱۲ کیلو و ۵۰۰ گرم با قدی در حدود ۸۳ سانتی‌متر و یک میلی‌متر تا ۸۷ سانتی‌متر و یک میلی‌متر خواهند داشت.
 
ادامه دارد...

منبع: سایت مادرشو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.