بازی کودکان، نقش آن در رشد

نقش بازی در رشد کودک بسیار با اهمیت است. ورزش و بازی، سلامت جسمی انسان را تضمین می کند. انجام فعالیت های ورزشی باعث ایجاد نظم و هماهنگی حرکات بدن می شود. عضلات بدن تقویت می شود و خستگی دیرتر بروز می کند. خستگی روحی و فشارهای عاطفی را کاهش می دهد.
شنبه، 17 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی کودکان، نقش آن در رشد
فعالیت جسمی در سلامت ذهنی و روانی کودک هم موثر است. باعث بهبود خلق و کیفیت سلامتی کودک می شود.

مقدمه

کودکان در حال رشد هستند و ورزش برای سلامتی ان ها ضروری است. کودک دبستانی نیاز بیشتری به فعالیت و جنب و جوش دارد و بیش از چند دقیقه نمی تواند در یک جا بنشیند و یا به یک موضوع توجه کند. در نتیجه اگر فعالیت بدنی نداشته باشد نمی تواند توجه خود را هم به چیزی معطوف کند و چیزی یاد بگیرد. عدم تحرک هم مانع رشد جسمی کودک می شود و هم به دلیل عدم توجه مانع رشد شناختی او می شود.
 

نقش بازی در رشد

 تحرک بدنی در رشد استخوان بندی، کنترل وزن، سلامت فکری و ذهنی و تمرکز حواس کودک نقش مهمی دارد. کم تحرکی علاوه بر ایجاد مشکلات جسمانی کودک  می شود و او را در معرض خطر ابتلا به بیماری های فشار خون ، دیابت ، نامنظمی هورمون های رشد، مشکلات تنفسی قرار می دهد بلکه عامل ایجاد مشکلات روحی مثل کاهش اعتماد به نفس و مشکلات اجتماعی نیز می شود. رشد و نمو استخوان ها نیاز به تحرک بدنی دارد .
بر اساس تحیقات هر چه میزان فعالیت برنی کودک دبستانی بیشتر باشد، عملکرد تحصیلی او بهتر است. و به عقیده محققان کودکانی دبستانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند به احتمال کمتر در بزرگسالی به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند. فعالیت جسمی در سلامت ذهنی و روانی کودک هم موثر است. باعث بهبود خلق و کیفیت سلامتی کودک می شود.

انجام فعالیت های ورزشی منظم با افزایش خون رسانی به اندام ها و افزایش ترشح هورمون رشد برعملکرد شناختی ذهن تاثیرمثبتی می گذارد و بهبود عملکرد شناختی  فعالیت های تحصیلی کودک را ارتقا می دهد. بر اساس تحقیقات انجام 30 دقیقه تمرین های بدنی 10 درصد کارکرد حل مسئله را افزایش می دهد.
ورزش با افزایش کارکرد سلول های عصبی و محافظت آن ها از تخریب بر یادگیری تاثیر مثبت دارد. کودک را به انجام فعالیت های بدنی ترغیب کنید. تا به جای تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر آن ها را به انجام  فعالیت های بدنی ترغیب کنید. کودکان چاق و دارای اضافه وزن بهتر است روزانه 30 دقیقه ای یک ساعت ورزش کنند تا کمی از کالری های اضافی را بسوزانند.اما بسیار بهتر است که مقدمات چاقی کودک را فراهم نکنید تا ناگزیر از دادن رزیم به او شوید. به همین دلیل بهتر است بعد از ساعات مدرسه و در تعطیلات آخر هفته به او فرصت انجام فعالیت های بدنی و انتخاب بازی مورد علاقه اش داده شود. اگر کودک خودش بازی و ورزش مورد علاقه اش را انتخاب کند در ان ورزش موفق تر است و با انگیزه بیشتری به آن می پردازد. کودکان می توانند با هم بازی کنند. می توانید با اتخاذ سبک زندگی مناسب خود فعالیت بدنی را در برنامه های روزانه خانواده بگنجانید و شما هم با آن ها بازی یا ورزش کنید.

بهتر است فعالیت های ورزشی به گونه ای باشد که عملکرد و تناسب بدن کودک شما را فراهم کند. سعی کنید ورزش کودکان بی خطر و با توجه به مهارت هایی که دارند انتخاب شود و تا حد ممکن اسان و ساده باشد و الا ممکن است آن ها را به خطر بیندازد. کودکان سال های اول تا سوم دبستان بهتر است فقط در مسابقات داخلی مدرسه شرکت کنند. آن ها در ابتدای راه هستند و مهارت های کمی دارند و اغلب بازنده می شوند. اما باید کنار امدن  با ناامیدی و شکست را هم بیاموزند. بنابراین شکست آن ها را بزرگ جلوه ندهید. در این سن تنها آشنا شدن با انواع ورزش ها کافی است تا بعدا بتوانند علایق خود را بیابند و در رشته مورد نظرشان تلاش کنند.
کودکان سال های اخر دبستان می توانند با انتخاب رشته مورد علاقه شان به کسب مهارت های پیچیده تر بپردازند . با مربی های متخصص تر کار کنند و در مسابقات شرکت کنند. در برنامه های ورزشی حضوری جدیتر داشته باشند.
 کودکان دبستانی می توانند روزی یک ساعت بازی یا ورزش کنند . آن ها به این میزان فعالیت روزانه نیاز دارند.
 

نکات مفید و کاربردی

کودک را به ورزش کردن ترغیب کنید. می تواند با هم ورزش کنید .
والدین و مربیان ورزشی بهتر است پیش از شروع ورزش یا بازی اصول و قوانین را برای کودکان تشریح کنند.
والدین و مربیان ورزشی بهتر است پیش از شروع ورزش یا بازی محیط را امن و مساعد کنند تا خطر جانی برای کودکان ایجاد نشود.
به کودکان بیاموزید که قبل از ورزش کمی بدن خود را گرم کنند و پس از اتمام نیز بدن خود را سرد کنند. تا کمتریم آسیب جسمی به آن ها وارد نشود.
کودکان کم سن و سال فقط ورزش های سبک انجام دهند تا مشکلی برای استخوان های ان ها پیش نیاید.
در سن مدرسه بدنسازی اصلا توصیه نمی شود.
دویدن ساده ترین ورزش است که کودکان به راحتی درپی آن هستند. کودک را از دویدن محروم نکنید.
نرمش و انجام حرکات موزون را از خردسالی به کودک خود بیاموزید .
شنا هم اندام ها را زیبا می کند و عضلات را تقویت می کند. خون را به تمام قسمت های بدن می رساند و از انجا که شنا کردن نیازمند تنفس عمیق است تاثیر ارامش بخشی هم برای کودک دارد و هیچ قسمت بدن نیز فشار زیادی وارد نمی کند.
دوچرخه سواری عضلات پاهای کودک را تقویت می کند.
پیاده روی با افزایش کارایی بدن اکسیژن رسانی به اندام ها را تسریع می کند.
اجازه دهید کودکان قبل از پرداختن به تکالیف مدرسه کمی بازی کنند

منبع:
قاسم نژاد، مه پری،1390، بازی های ورزشی ، تهران ، ورزش


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.