روند رشد مهارت درک کلمات و مفاهیم در نوزاد (بخش اول)

نوزاد شما هنوز نمی‌تواند به زبان شما صحبت کند یا آنچه را که به او می‌گویید به درستی و دقیق بفهمد، اما خیلی سریع همه چیز را یاد می‌گیرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کودکان گوش کردن به صحبت‌های والدین شان را از زمانی که هنوز در رحم مادرشان هستند شروع می‌کنند. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 7 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روند رشد مهارت درک کلمات و مفاهیم در نوزاد (بخش اول)
 کودک هر چیزی را که در محیط اطرافش وجود دارد در درون خود جذب می‌کند.
 
چکیده : نوزاد شما هنوز نمی‌تواند به زبان شما صحبت کند یا آنچه را که به او می‌گویید به درستی و دقیق بفهمد، اما خیلی سریع همه چیز را یاد می‌گیرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کودکان گوش کردن به صحبت‌های والدین شان را از زمانی که هنوز در رحم مادرشان هستند شروع می‌کنند. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 916 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

روند رشد مهارت درک کلمات و مفاهیم در نوزاد (بخش اول)


در این مطلب می‌توانید با زمان و سن شروع توانایی فهم و درک کودک از محیط پیرامونش، روند این رشد در شیرخواران، راهکارهای کمک به کودک برای این رشد و تأخیر در چنین رشدی آشنا شوید.
 

زمان و سن شروع فهم کلمات، رفتار و مفاهیم در کودک

کودک شما تلاش برای فهم چیزهایی که دیگران می‌گویند یا انجام می‌دهند را حتی قبل از اینکه به دنیا بیاید شروع می‌کند. نوزاد وقتی به دنیا می‌آید معنای دقیق کلماتی که استفاده می‌کنید را ندارد اما متوجه احساسات شما مثل خوشحالی، ناراحتی، عشق، نگرانی، ‌اضطراب و عصبانیت می‌شود. وقتی کودک هفت ماهه می‌شود به شنیدن اسم خود پاسخ می‌‌دهد و از هشت تا ۱۲ ماهگی دستورات ساده مثل «نه» و «دست نزن» را می‌فهمد. در حدود ۲۴ ماهگی،‌ کودک می‌تواند با عبارت دو یا سه کلمه‌ای با شما صحبت کند. در حدود سه سالگی، دایرهٔ واژگان کودک چند صد کلمه خواهد بود و درک کاملاً خوبی از کارها و برنامه‌های زندگی روزمره مثل خرید مواد غذایی و نظافت خانه دارد و می‌داند که شب زمان خواب است.
 

روند رشد مهارت درک و فهم کلمات، رفتار و مفاهیم در کودک

همچنان که فرزندتان بزرگ می‌شود، قدرت درک و فهم او نیز از کلمات، رفتار و دیگر موارد رشد می‌کند و کامل‌تر خواهد شد. این سیر رشدی می‌تواند به ترتیب زیر در کودکان اتفاق بیفتد:

تولد تا یک ماهگی: در تمام لحظات بیداری،‌ کودک از حواس پنج‌گانهٔ خود برای جذب اطلاعات جدید در مورد جهان اطرافش استفاده می‌کند. او هنوز اطلاعات بزرگسالان و بچه‌های بزرگ‌تر را برای تفسیر چیزهای که می‌بینند و می‌شنوند ندارد، اما کودک تان هر روز در حال وسعت دادن به میزان دانش و اطلاعات خود است. کودک از لحاظ عاطفی با نزدیکانش هماهنگی و هم‌نوایی دارد. او به تن صدای شما، لبخندتان و تسکین‌بخشی تماس بدن تان وقتی به او شیر می‌دهید واکنش نشان می‌دهد. کودک بر اساس پاسخ‌ها و واکنش‌های شما به خود، فهمش از واقعیت را شکل می‌دهد. برای مثال، از اینکه وقتی گریه می‌کند شما به طرفش می‌روید،‌ عاشقانه به چشم‌هایش نگاه می‌کنید و وقتی گرسنه است و به او غذا می‌دهید احساس امنیت می‌کند. همچنان که مهارت‌های حرکتی کودک رشد می‌کند،‌ قدرت حافظهٔ او بهتر می‌شود،‌ گسترهٔ زمانی توجه او طولانی‌تر می‌شود، توانایی‌اش در صحبت کردن بهبود می‌یابد و مهارت‌های اجتماعی او متناسب‌ تر و صیقل‌ یافته‌ تر می‌شود.

دو تا سه ماهگی: کودک همچنان هر چیزی را که در محیط اطرافش وجود دارد در درون خود جذب می‌کند. فعالیت مورد علاقهٔ او تماشای چیزهایی است که دوروبرش اتفاق می‌افتد. اکنون می‌داند که وقتی نیاز دارد شما او را آرام می‌کنید،‌ به او شیر می‌دهید و با او بازی می‌کنید. او شما را با اولین لبخند واقعی‌اش غرق شادی خواهد کرد. کودک از واکنش‌هایی که به لبخندش نشان می‌دهید لذت می‌برد و کم‌کم می‌فهمد که لبخند زدن روشی است که می‌تواند به وسیلهٔ آن به شما بفهماند که راضی است. تا سه ماهگی، ‌کودک غان و غون‌هایی را به لبخندش اضافه خواهد کرد و به این روش،‌ شکلی از گفت‌وگوی بدوی را با شما شروع خواهد کرد.

چهار تا هفت ماهگیکودک تان اکنون اسمش را می‌داند و می‌فهمد که وقتی اسمش را صدا می‌زنید با او صحبت می‌کنید. او حتی با برگشتن به سمت تان به شما پاسخ می‌دهد. کودک همچنین تن صدای شما را بهتر می‌فهمد. وقتی صدایتان شاد به نظر می‌آید کودک هم با شادی پاسخ می‌دهد و اگر شما به تندی با او صحبت کنید کودک هم مضطرب می‌شود و ممکن است گریه کند. او همچنین کم‌کم می‌تواند بین غریبه‌ها و کسانی که نمی‌شناسد فرق بگذارد و اگر او را به آغوش کسی که نمی‌شناسد بدهید ممکن است گریه کند.

هشت تا ۱۲ ماهگی: کودک به‌ تدریج درخواست‌های ساده را می‌فهمد. برای مثال اگر وقتی می‌خواهد به پریز برق دست بزند بگویید «نه»، او مکث می‌کند و به صورت تان نگاه می‌کند و شاید او هم به علامت «نه» سرش را تکان دهد. همچنین کودک اکنون در حال آزمایش پاسخ‌های شما به رفتارهایش است، اما هدف او شیطنت نیست بلکه می‌خواهد ببیند جهان اطرافش چگونه عمل می‌کند. او غذا را به زمین می‌ریزد تنها برای اینکه ببیند شما چه واکنشی نشان می‌دهید و سپس پاسخ شما را در بانک حافظه‌اش ذخیره می‌کند. مدتی بعد دوباره همان کار را انجام می‌دهد تا ببیند آیا شما دوباره همان پاسخ را می‌دهید. کودک کم‌کم حالات و ژست‌های صورت و بدن را به کارها و کلمات خاصی ارتباط می‌دهد. مثلاً وقتی کسی اتاق را ترک می‌کند با دست خداحافظی می‌کند یا وقتی نمی‌خواهد چیزی بخورد سرش را به عقب و جلو تکان می‌دهد.

۱۲ تا ۱۸ ماهگی: کودک نوپای شما تا ۱۸ ماهگی باید بتواند برخی کلمات را بفهمد و استفاده کند. به‌طورکلی،‌ کودک ابتدا یک کلمه را می‌فهمد و بعد می‌تواند آن را به زبان بیاورد. او همچنین قادر است که دستورات شما را دنبال کند، حتی اگر این دستور شامل دو کار متفاوت باشد، برای مثال «لگوها رو بردار و توی سبد بنداز».

ادامه دارد ...

منبع :
  سایت مادرشو

بیشتر بخوانید :
کودکان چگونه مفاهیم را درک می کنند؟
ادراک های مختلف کودک
آموزش مفاهیم به کودکان
پرورش مهارت های دیداری و شنیداری در کودکان
تکلّم در کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.