راهکارهایی برای کنترل کودک سرزنده (بخش اول)

دوران نوپایی یک کودک سرزنده و پر از شور و هیجان می‌تواند خیلی پرزحمت باشد. اما تعریف یک بچهٔ سرزنده چیست؟ همهٔ کودکان نوپا همیشه مشغول هستند، آنها مشغول بالا رفتن و پریدن و پرتاب چیزها هستند، اما بچهٔ سرزنده بچه‌ای است که می‌تواند به بالای کمد لباس اتاق شما برسد. با ما همراه باشید.
جمعه، 3 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای کنترل کودک سرزنده (بخش اول)
همیشه واضح و روشن صحبت کنید. کودکان سرزنده به امنیت و ثباتی که وجود قوانین روشن، آن را فراهم می‌کند نیاز دارند.
 

اتفاقات پیش رو را توضیح دهید

همهٔ کودکان نوپا مضطرب می‌شوند وقتی نمی‌توانند آینده و چیزی را که در ادامه پیش می‌آید پیش‌بینی کنند، اما نیاز کودکان سرزنده به آگاهی پیشاپیش از همه چیز به قدری خواهد بود که ممکن است انتظار نداشته باشید. وقتی زمان آن رسیده است که از محل پارک خودرو خارج شوید و کودک دو ساله‌ تان با ناله و زاری خود را روی زمین می‌اندازد، ممکن است به این خاطر باشد که او در مورد چیزی که بعد از آن اتفاق می‌افتد دلواپس و نگران است. به عنوان یک راهکار می‌توانید با جزئیات به او بگویید: «تو سوار ماشین می‌شی، ما مستقیم به خونه می‌ ریم، می‌بینیم که خواهر و مادربزرگ هم اونجا هستند و بعد برای شام ماکارونی می‌خوریم.»

اما به یاد داشته باشید که در رابطه با کودکان نوپا، همیشه کلمات به تنهایی کافی نیستند. برای مثال، شما ممکن است به او بگویید «بابا بعدازظهر تو رو از مهدکودک برمی‌داره.» اما کاملاً ممکن است او نتواند تمام روز این حرف شما را به یاد داشته باشد. در این صورت، می‌توانید از مربی مهد کودک بخواهید که طی روز به او یادآوری کند که امروز وظیفه برداشتن او از مهدکودک را پدرش به عهده دارد. گاهی اوقات نشانه‌های بصری می‌توانند کمک کنند. اگر یکی از اقوام تان به خانهٔ شما می‌آیند، پیشاپیش عکس‌هایی از آنها به او نشان دهید. یا برای فهماندن برنامهٔ روزانه‌ اش می‌توانید یک کتاب تصویری درست کنید که برنامه روتین خواب او را نشان می‌دهد، یعنی حمام کردن، پوشیدن لباس خواب، داستان خواندن و رفتن به تختخواب. مطمئناً شما نمی‌توانید همهٔ غافلگیری‌ها را از زندگی کودک نوپای خود حذف کنید، اما می‌توانید با آگاه کردن او، هر وقت و مقدار که می‌توانید، اضطرابش را به حداقل برسانید.
 

ثبات رویه داشته باشید

همیشه واضح و روشن صحبت کنید. کودکان سرزنده به امنیت و ثباتی که وجود قوانین روشن، آن را فراهم می‌کند نیاز دارند. بنابراین، تعیین حد و مرزها مهم است. اگر زمان چرت روز همیشه بعد از ناهار است و کودک سه شما برای امتناع دعوا راه می‌اندازد، در مورد عملی کردن زمان استراحت او، قاطع و مطمئن باشید. اگر اجازه ندارد پس از شام فیلم تماشا کند اما شما اجازه دهید «فقط همین یک شب» فیلم تماشا کند تا شما بتوانید تلفنی با یک دوست صحبت کنید، او شما را آزمایش خواهد کرد و تا آخر هفته هر شب با سماجت تقاضای دیدن یک فیلم می‌کند. پس قوانین را هر شب تغییر ندهید، فقط چون ناگهان کار دیگری دارید!
 

به کودک نزدیک بمانید

در حینی که کودکان نوپا در جهت رسیدن به استقلال حرکت می‌کنند، هنوز هم به ارتباط احساسی با شما نیاز دارند. شاید کودک نوپای شما دوست داشته باشد که قبل از خواب پشتش را ماساژ دهید یا ممکن است صبح‌ها دوست داشته باشد که در آغوش شما در یک صندلی جنبان تاب بخورد.

وقتی برای رفتن به سر کار لباس می‌پوشید، می‌توانید از او بخواهید اسباب‌ بازی‌هایش را به اتاق شما بیاورد تا بتواند در این فاصله نزدیکتان کمی بازی کند یا در مهد کودک، تا زمانی که او به میل خود به گروه کودکان می‌پیوندد روی زمین کنارش بنشینید. در ابتدا ممکن است به نظر بیاید که این روش‌ها وقت شما را می‌گیرند، اما آنها در واقع با پیشگیری از وقوع الم‌شنگه‌ها و نبردها، در وقت تان صرفه‌ جویی خواهند کرد. کودکان نوپا نیاز دارند که بدانند می‌توانند به شما اعتماد کنند که در دسترس آنها و پشتیبان شان هستید. به این ترتیب، آنها در نهایت مستقل‌ تر خواهند شد.
 

محیطی مطلوب برایش ایجاد کنید

«من انجام بدم!» عبارت مورد علاقهٔ کودک نوپاست. به فرزندتان اجازه دهید شیر خود را از یک پارچ کوچک در لیوانش بریزد، با چنگال شام بخورد و کفش‌هایش را خودش بپوشد، حتی اگر همه چیز کمی کثیف‌ تر و کمی طولانی‌تر شود، چون حس استقلال و افزایش مشارکت او ارزشش را دارد. همچنین، دقت کنید که خانهٔ شما چگونه چیده شده است. آیا کمد یا کابینت کم‌ارتفاعی در آشپزخانه وجود دارد که رویش پر از ظرف و ظروف پلاستیکی باشد و او بتواند با آنها بازی کند؟ دسترسی به اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌های او برایش آسان است؟ تخت، کاناپه یا مبلی در خانه وجود دارد که او مجاز به پریدن روی آن باشد؟ هرچه خانهٔ شما بیشتر مساعد حضور کودک باشد، مبارزه‌ها و نبردهای کمتری برای دور نگه داشتن او از چیزها و مکان‌های خاص خواهید داشت.
 

از جاهای خطرناک دوری کنید

اگر فرزند خیلی پرانرژی شما نمی‌تواند بی‌ حرکت پشت میز بنشیند، جاهایی را مثل رستوران‌هایی که می‌روید با دقت بیشتری انتخاب کنید یا به جایش یک پیک‌ نیک خانوادگی در خارج از شهر یا پارکی را برنامه‌ ریزی کنید. اگر دیر با افراد جدید می‌جوشد، او را به آغوش غریبه‌ها ندهید. کنارش بمانید و به تدریج به شخص غریبه نزدیک شوید یا فعلاً برای این کار و آشنایی‌ها صبر کنید و اگر در یک موقعیت بسیار مهیج، مثلاً جشن تولد یکی از همبازی‌های کودک دیدید که کودک تان آنجا بودن را دوست ندارد، از ترک مهمانی، یعنی قبل از اینکه کودک نوپا کلافه شود و کنترلش را از دست بدهد نیز خجالت نکشید.

ادامه دارد...

منبع: سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.