14 روش برای کنترل خشم

خشم یکی از هیجانات اصلی محسوب شده که وجودش برای بقای انسان بسیار ضروری است. با این حال اگر این هیجان مفید در مسیر صحیح هدایت نشود، ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. در این مقاله روش هایی را برای کنترل این هیجان مفید، ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 11 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
14 روش برای کنترل خشم

مقدمه

خشم، احساسی نرمال و طبیعی است که می تواند در مواقع لزوم به کمک شما آمده و حتی گره از مشکلاتتان بگشاید. با این وجود اگر خشم و عصبانیت در مسیر صحیح خود هدایت نشده و یا در ابراز آن زیاده روی گردد، ممکن است مشکلات فراوانی به همراه آورده که در برخی موارد جبران پذیر نیز نخواهد بود.

کنترل خشم برای اینکه در آینده اظهار پشیمانی و حسرت نکنید، به شدت حیاتی است. خشم تا قبل از رسیدن به برخی مراحل قابل پیشگیری و کنترل است اما اگر از حد معینی عبور کرد، کنترل آن کار ساده ای نخواهد بود. بنابراین باید همیشه سعی کنیم اجازه ندهیم خشممان به اندازه ای بالا رود که نتوانیم از عهده کنترلش بر آییم.
 
در ادامه به 14 روش اشاره می کنیم که به کمک آن ها می توانید بر خشم خود فائق بیایید:
 

1. بشمارید

از یک تا ده و یا برعکس بشمارید. اگر بیش از حد احساس خشم می کنید می توانید تا عدد صد بشمارید. وقتی شروع به شمردن می کنید، متوجه می شوید که ضربان قلبتان آهسته تر شده و در نتیجه خشمتان فروکش خواهد کرد.


2. نفس عمیق بکشید

وقتی خشمگین و عصبانی می شوید با افزایش خشمتان نفس های عمیق تر و سریع تری بکشید. یعنی هر چه بر خشمتان افزوده می شود لازم است بر عمق و سرعت تنفس خود بیافزایید. برای این منظور به مدت چند دقیقه و چندین بار نفس را از بینی به درون ریه ها هدایت کرده و سپس از دهان خارج کنید. با این روش تا حد زیادی آرام شده و خشمتان فروکش خواهد کرد.  


3. قدم بزنید

قدم زدن و ورزش کردن می تواند اعصاب شما را تا حد زیادی آرام کرده و از میزان خشمتان بکاهد. وقتی احساس ناراحتی کردید می توانید قدم زدن، دوچرخه سواری و یا هر ورزشی که علاقه دارید را امتحان کنید. در مجموع هر آنچه که باعث پمپاژ بهتر خون در بدن می شود، برای جسم و ذهن انسان مفید خواهد بود.
  

4. به ریلکس کردن ماهیچه های خود بپردازید

روش تن آرامی پیش رونده عضلانی یکی از روش های تن آرامی یا ریلکسیشن است که در آن فرد ماهیچه های خود را به صورت گروهی منقبض و سپس رها می کند و سپس این حرکت را برای تمام ماهیچه ها و عضلات انجام می دهد. در خلال انجام تمرینات ریلکسیشن لازم است نفس عمیق را نیز در کنار این تمرینات انجام دهید.


5. یک عبارت آرامبخش را تکرار کنید

یک عبارت و یا کلمه را که گفتنش باعث آرامشتان می شود را انتخاب کرده و آن را تکرار کنید. وقتی احساس ناراحتی و خشم نمودید، آن عبارت را پشت سر هم با خودتان تکرار کنید. می توانید از عباراتی همچون "آرام باش"، "بی خیال" و یا با توجه به فرهنگ و مذهب خودتان از هر کلمه و یا ذکری که آرامتان می کند، استفاده کنید.


6. از حرکات کششی استفاده کنید

انجام دادن حرکات کششی خصوصاً کشش عضلات گردن و شانه می تواند تأثیری جدی بر آرام سازی شما داشته و به کنترل هیجاناتتان کمک زیادی نمیاد. انجام این حرکات بسیار ساده بوده و به ابزار و شرایط خاصی نیاز ندارد.


7. فرار ذهنی

در یک اتاق آرام و ساکت دراز بکشید، چشمان خود را ببندید و یک منظره زیبا و آرامش بخش را در ذهنتان تجسم کنید. بر جزئیات تصویر خیالی خود تمرکز کنید: مثلاً به رنگ آب دریا، بلندی کوه ها، صدای پرندگان و ... دقت کنید. این تمرین می تواند تا حد زیادی شما را آرام سازد.


8. صحبت نکیند

وقتی عصبانی می شوید، احتمالاً بخواهید با صحبت کردن و فریاد زدن خشمتان را ابراز کنید، اما معمولاً وقتی انسان در هنگام خشم صحبت می کند، بعد از اینکه آرام شد، از گفته های خود شرمنده و پشیمان خواهد شد. پس وقتی خشمگین می شوید سعی کنید لب های خود را به یکدیگر چسبانده و اجازه حرف زدن به خودتان ندهید. وقتی ساکت می شوید، به خودتان اجازه تفکر و جمع و جور کردن افکارتان را داده و سپس بهترین تصمیم را خواهید گرفت.


9. کاری کنید

انرژی حاصل از خشم را مهار کنید. مثلاً اگر کسی ظلمی به شما کرده می توانید انرژی بوجود آمده از خشم نسبت به طرف مقابل را صرف شکایت قانونی از او کنید. خشم یکی از هیجانات مفید است که موجب دفاع از خود می شود، پس بهتر است آن را در همان مسیر درست مورد استفاده قرار دهید.


10. بنویسید

هر آنچه که می خواهید با فریاد زدن و خشم بگویید را بر روی کاغذ بیاورید. سعی کنید احساسات خود را نوشته و پاسخی که می خواهید در آن شرایط ابراز دارید را نیز بنویسید. انجام این کار به تخلیه احساسات و گرفتن بهترین تصمیم، کمک زیادی خواهد کرد.


11. با یکی از دوستان خود صحبت کنید

اجازه ندهید با توداری و خود خوری، خشم و عصبانیت تمام وجودتان را بگیرد، بلکه سعی کنید با در میان گذاشتن مشکلات خود با یک دوست صمیمی، قابل اعتماد و حمایت گر، خود را آرام ساخته و راه حل هایی بهتر برای حل مشکل خود بیابید.


12. بخندید

هیچ چیز مانند یک احساس خوب، نمی تواند احساسات و هیجانات بد و منفی را برطرف کند. برای برطرف کردن و کنترل خشمتان، سعی کنید بخندید. این خندیدن می تواند با بازی کردن با بچه ها، تماشای یک فیلم و یا کلیپ خنده دار و یا خواندن یک جوک، اتفاق بیافتد.


13. مثبت اندیشی را امتحان کنید

وقتی احساس می کنید همه چیز بد پیش می رود، اندکی مکث کرده و بر نکات مثبت پیرامون خود تمرکز کنید. درک نعمت هایی که در زندگی خود دارید می تواند تا حد زیادی خشمتان از یک موقعیت خاص را خنثی کند.


14. همدلی را امتحان کنید

سعی کنید خود را به جای دیگران گذاشته و موقعیت را از منظر و چشم انداز آن ها ببینید. اگر داستان را از نگاه دیگران نظاره کنید، ممکن است چیزهای جدیدی درک کرده و کمتر عصبانی شوید.


سخن پایانی

خشم احساسی طبیعی است که هر کس در زندگی خود آن را بارها و بارها تجربه خواهد کرد. با این حال اگر خشم باعث خروج از حد اعتدال شده و شما را به کارهایی پشیمان کننده می کشاند، بهتر است به دنبال راه حلی برای کنترل و چگونگی مواجه شدن با خشم خود باشید.

اگر روش هایی که در بالا ذکر کردیم به کارتان نیامد و مشکتان را حل نکرد، بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید. متخصص و درمانگر سلامت روان می تواند به بررسی علل زیربنایی مشکل شما پرداخته و راه حل هایی مطمئن به شما ارائه دهد.

در برخی موارد نیز ممکن است عدم کنترل خشم به خاطر برخی مشکلات جسمی باشد که با انجام برخی آزمایشات، از وجود چنین عللی نیز مطلع خواهید شد.
 
منبع: سایت healthline


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.