6 خاصیت زردآلو برای سلامت بدن

زردآلو یکی از میوه های خوشمزه و شیرین فصل تابستان است که طرفداران فراوانی دارد. زردآلو، همین میوه کوچک، حاوی مواد مغذی فراوانی است که مصرف آن می تواند نقشی مهم در سلامت انسان ایفا کند. در این مقاله با ذکر مواد مغذی موجود در زردآلو به برخی از خواص این میوه لذیذ نیز اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 23 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
6 خاصیت زردآلو برای سلامت بدن

مقدمه

زردآلو میوه ای زرد رنگ و بسیار خوشمزه است که همه ساله در فصل تابستان میهمان خانه های ما می شود. این میوه ی لذیذ علاوه بر طعم عالی، خواصی بی نظیر برای سلامت انسان دارد که کمک به بهبود فرآیند هضم و همچنین سلامت چشم تنها بخشی از فواید این میوه تابستانی است. در ادامه به 6 خاصیت زردآلو اشاره می کنیم.
 

1. بسیار مغذی و کم کالری

زردآلو بسیار مغذی بوده و حاوی بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است. حدود 2 زردآلوی تازه (70 گرم) حاوی:
 
کالری: 34
کربوهیدرات: 8 گرم
پروتئین: 1 گرم
چربی: 0.27 گرم
فیبر: 1.5 گرم
ویتامین A: 8 درصد ارزش رزانه
ویتامین C: 4 درصد ارزش روزانه
پتاسیم: 4 درصد ارزش روزانه
 
بعلاوه این میوه سرشار از بتاکاروتن، لوتئین و زاکسنتین است که همگی جزء آنتی اکسیدان های قوی محسوب شده و در نتیجه با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله می کنند.

بهتر است در هنگام مصرف زردآلو از کندن پوست آن خودداری کنید چرا که پوست زردآلو سرشار از فیبر و مواد مغذی است.


2. سرشار از آنتی اکسیدان

زردآلو منبع غنی انواع آنتی اکسیدان ها از جمله بتاکاروتن، ویتامین A، C و E محسوب می شود.

ضمناً زردآلو حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان های پلی فنول (فلاونوئیدها) است که می توانند از انسان در برابر بیماری هایی مانند دیابت و یا مشکلات قلبی، محافظت کنند.
 
فلاونوئیدهای اصلی در زردآلو عبارتند از: اسیدهای کلرژنیک، کاتچین ها و کوئرستین.
 
انواع آنتی اکسیدان ها می توانند به خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد که موجب آسیب به سلول ها و استرس اکسیداتیو می شوند، کمک کنند. استرس اکسیداتیو با چاقی و بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، مرتبط است.

در مطالعه ای که بر روی 2375 نفر انجام شد، محققان یک سیستم نمره دهی برای اندازه گیری تغییرات در سطح شاخص های التهابی، در نظر گرفتند. آن ها دریافتند مصرف بیشتر فلاونوئید و آنتوسیانین به ترتیب 42 و 73 درصد با کاهش التهاب مرتبط است. همچنین در این پژوهش مقدار فلاونوئید مصرفی تا 56 درصد با کاهش استرس اکسیداتیو، مرتبط بود.
 

3. کمک به سلامت چشم

زردآلو حاوی ویتامین های A و E است که برای سلامت چشم ها بسیار مفید هستند. ویتامین A نقشی حیاتی در پیشگیری از بیماری شب کوری دارد و ویتامینE  که آنتی اکسیدانی محلول در چربی است، مستقیماً وارد چشم شده و آن را در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند.

همچنین بتاکاروتن ها که موجب زردی رنگِ زردآلو نیز می شوند، در این میوه فراوان یافت شده و بدن می تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند.

دیگر کاروتنوئیدهای موجود در زردآلو عبارتند از لوتئین و زاکسنتین. این آنتی اکسیدان ها در عدسی و شبکیه چشم وجود داشته و این بخش های چشم را در برابر استرس اکسیداتیو، محافظت می کنند.
 

4. کمک به حفظ سلامت پوست

مصرف زردآلو می تواند به سلامت پوست شما کمک کند.

علت اصلی چروک شدن و آسیب دیدن پوست، عبارتند از عوامل محیطی از جمله نور آفتاب، آلودگی هوا و دود سیگار.

شما با رعایت یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان می توانید به جنگ آسیب های پوستی بروید. همانطور که در بالا اشاره شد، زرد آلو منبعی غنی از آنتی اکسیدان های مختلف است.  
  
ویتامین های C و E،  در این میوه خوشمزه و زیبا به وفور یافت می شوند که هر دو آن ها برای سلامت پوست مفید هستند. به طور خاص، ویتامین C  با خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد، از پوست در برابر آسیب های اشعه فرابنفش آفتاب و آلودگی های هوا، پیشگیری می کند.

بعلاوه این ویتامین ها به ساخت کلاژن که برای افزایش قابلیت ارتجاع و تقویت پوست مفید است، کمک بسزایی می کنند. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C به بهبود آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش آفتاب و پیشگیری از چروک شدن پوست، کمک می کند.

بتاکاروتن ها، دیگر مواد مغذی موجود در زردآلو، پوست بدن را در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند. در مطالعه ای که 10 هفته به طول انجامید، مشخص شد مصرف مکمل بتاکاروتن می تواند خطر آفتاب سوختگی را تا 20 درصد کاهش دهد.

البته در کنار مصرف زردآلو، استفاده از کرم های ضدآفتاب را نیز ادامه دهید.
 

5. کمک به سلامت روده

زردآلو می تواند به سلامت و تقویت روده ها کمک کند.

165 گرم زردآلو می تواند حدود 3.3 گرم فیبر مورد نیاز بدن را تأمین کند که این مقدار در مردان 8.6 درصد و در زنان 13.2 درصد ارزش روزانه را فراهم می کند.
 
زردآلو حاوی فیبر محلول و غیر محلول است. فیبر محلول که قابلیت حل در آب را دارند شامل پکتین، صمغ ها و زنجیره های طولانی قند با نام پلی ساکارید (چند قندی) است، در حالیکه فیبر غیر محلول که قابلیت حل در آب را ندارد شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین است.
 
زردآلو سرشار از فیبرهای محلول است که برای سالم نگاه داشتن سطح خون و کلسترول بسیار حیاتی و ضروری هستند.

بعلاوه فیبرها حرکت غذا در دستگاه گوارش را کند کرده  و باکتری های مفید در روده ها را تغذیه می نمایند.
 

6. میوه ای سرشار از پتاسیم

زردآلو میوه ای سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی است که به عنوان یک الکترولیت نیز عمل می کند. این ماده معدنی مسئول ارسال سیگنال های عصبی برای تنظیم انقباض های ماهیچه ای و توازن مایعات بدن است.

2 زردآلو (70 گرم)  حاوی حدود 181 میلی گرم از این ماده معدنی است که این میزان حدود 4 درصد ارزش روزانه را تأمین می کند.
 
از آنجا که پتاسیم برای تنظیم تعادل مایعات بدن، با سدیم همکاری نزدیک دارد، مصرف کافی این ماده معدنی می تواند به تنظیم فشار خون شما نیز کمک کند.
 
تحلیلی که بر روی 33 پژوهش انجام شد دریافت یک رژیم غنی از پتاسیم به شکلی معنادار می تواند فشار خود را کاهش داده و در نتیجه تا 24 درصد خطر سکته را کاهش دهد.
 

سخن پایانی

زردآلو که میوه ای لذیذ و خوشمزه است، سرشار از فیبر، انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. همه این ها مزایای بسیاری برای سلامتی انسان از جمله سلامت چشم ها، پوست و ... دارد.
 
زردآلوی تازه و یا خشک شده را می توانید به سالاد اضافه نموده و حتی به عنوان یک وعده غذایی مصرف کنید.
 
منبع: سایت Healthline


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.