چگونه از پوست مان مراقبت کنیم؟

برای داشتن پوستی شاداب و سالم نکاتی است که باید رعایت شود و تاثیر آن را به مرور در پوست می توان مشاهده کرد که دیگر فرد با لکه و جوش های پوستی درگیر نیست و از پوستی سالم برخوردار شده است، در اینجا آن نکات را آورده ایم که می توان بسیار راحت و در زندگی روزمرگی از آن استفاده کرد.
چهارشنبه، 12 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
چگونه از پوست مان مراقبت کنیم؟
پوست همانند انسان به غذا احتیاج دارد و مصرف مایعات بهترین غذای پوست است که باعث جوانی و شفافیت پوست می شود.
 
چکیده : برای داشتن پوستی شاداب و سالم نکاتی است که باید رعایت شود و تاثیر آن را به مرور در پوست می توان مشاهده کرد که دیگر فرد با لکه و جوش های پوستی درگیر نیست و از پوستی سالم برخوردار شده است، در اینجا آن نکات را آورده ایم که می توان بسیار راحت و در زندگی روزمرگی از آن استفاده کرد.

تعداد کلمات 1103 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

چگونه از پوست مان مراقبت کنیم؟

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

سلامت پوست مسأله مهمی برای بیشتر خانم ها و البته آقایان است ، هیچ کسی پوست ناسالم و لکه دار و چروکیده را نمی‌پسندند و دنبال چاره ای برای درمان اوست . 
داشتن پوست سالم و بدون هیچ مشکلی آرزوی هر جوانی است که بر خلاف آن به دلیل رعایت نکردن یک سری نکات، هیچگاه از پوست خود راضی نبوده و از کرم های آرایشی برای پوشاندن لکه ها استفاده می‌کنند که این مسأله مشکلشان را چند برابر می کند .
برای یک سری از افراد رسیدن به سن پیری و چروک شدن پوست بسیار ترسناک است ، چه برسد به دیدن چروک پوست در سنین جوانی .
برای روبرو نشدن با این مشکلات چه راه حل های پیشنهاد می‌شود ؟!؟
 

شادابی و شفافیت پوست 

* برای شست و شوی صورت از آب خنک استفاده کنید ، چرا که آب سرد باعث وارد شدن شوک به پوست و هجوم خون به صورت و تغذیه شدن سلول های پوست صورت شده که در نتیجه پوستی براق و شفاف به شما هدیه می دهد . 
* استفاده از آب گرم بعد از مدتی پوست صورت را افتاده و شل می کند و باعث ایجاد لکه شده و از شادابی پوست می کاهد .
* همیشه آب سرد بدون استفاده از صابون و هر نوع شوینده دیگر، می‌تواند بهترین شست و شو دهنده پوست باشد . 
* گلاب شوینده طبیعی دیگری است که می توان آنرا با پنبه بر روی پوست کشید تا گرد و غبار موجود در پوست را بیرون کشیده و باعث شادابی پوست تان شود و جوش های سر سیاه را که به دلیل دود و کثیفی هوا است را از بین می برد ، گلاب را می توانید بعد از پانزده دقیقه با آب بشویید.
* مخلوط آب خنک و آب لیمو روش خانگی بسیار راحتی برای پاکسازی و یراق شدن پوست صورت است که می توانید از آن به عنوان شوینده کرم آرایشی پوست نیز استفاده کنید .
* برای شستن مواد آرایشی پوست تان از هر نوع صابون یا شوینده موجود در آنجا استفاده نکنید ، بلکه باید مناسب با پوست خودتان شوینده ای را تهیه کنید و همیشه از همان استفاده کنید ، در صورت نبودن شوینده از آب ولرم و با کمک کرم مرطوب کننده می توانید کاملا صورت خود را بشویید . 
* از دمنوش چای سبز می توانید برای تغذیه پوست تان استفاده کنید و آنرا با یک تکه پنبه در سطح پوست تان بکشید و بگذارید تا جذب شود و در نهایت با آب بشویید .
* ژل آلوئه ورا بهترین سرم پوست طبیعی می تواند باشد که رطوبت پوست را نگه داشته و تغذیه مناسب پوست به آن برساند ، آلوئه ورا یک پاک کنده آرایشی هم می تواند باشد که از طرفی باعث جوان سازی پوست و شادابی آن می شود .
* بعد از هر بار شستشوی صورت با آب ، پوست تان را با یک حوله نرم و لطیف خشک کنید و رطوبت آب را بردارید و نگذارید تا با هوای مجاور خود به خود خشک شود .
 

ضد آفتاب دوست پوست شما

شاید این توصیه خیلی تکراری به نظر برسد ولی بازم گفتنش ضرری ندارد ، استفاده از ضد آفتاب در شفافیت و جوان سازی پوست شما بسیار تاثیر گذار بوده و مصرف آن برای پوست تان حکم وعده هایی غذایی برای بدن تان را دارد ، تهیه ضد آفتاب مناسب با پوست خودتان باعث شده پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب با دوام شود و نود درصد زیان های آنرا که باعث چروکی پوست می شوند دفع کند.
افراد در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا معمولا دچار تعریق می‌شوند . عرق کردم سبب مرطوب شدن سطح پوست می شود . در فصل پاییز به دلیل کاهش رطوبت و سرد شدن هوا ، فرد کمتر عرق می کند و این باعث خشکی پوست می شود.
افراد به اشتباه فکر می‌کنند استفاده از ضد آفتاب مربوط به فصولی از سال است که آفتاب شدید تر است ،در حالی که حفاظت از پوست در برابر آفتاب فقط مربوط به فصل خاصی نیست. با اینکه شدت آفتاب در این فصول کمتر است ، افراد باید ضد آفتاب مناسب نوع پوستشان را استفاده کنند . اگر چه به دلیل تعریق کمتر ، نیاز کمتری به تجدید ضد آفتاب وجود دارد .[1]
 

مراقب از پوست 

پوست همانند انسان به غذا احتیاج دارد و مصرف مایعات بهترین غذای پوست است که باعث جوانی و شفافیت پوست می شود. کسانی که پوست خشکی دارند مایعات بیشتری باید بنوشند. مصرف میوه و سبزیجات نیز به دلیل داشتن ویتامین های مورد نیاز بسیار مفید بوده اند.
غذا های حاوی ویتامین کا مثل کلم ها ، شاهی ، اسفناج ، برگ های خردل ، برگ های چغندر ، بروکلی ، کاهو ، بروکسل و همچنین موسیر ، پودر فلفل ، کاری ، آلو خشک ،  سبزی های معطری مانند جعفری ، گشنیز ، آویشن ، ریحان بیشتر مصرف کنید . [2]
استفاده بیش از حد تخم مرغ و مغزیجات به دلیل داشتن طبع گرما و چربی بالا باعث پیدایش لکه و کک و مک می شوند. رضا (ع) می‌فرماید:« خوردن همیشگی تخم‌مرغ، سبب پیدایش کنجدک (کک مک) در صورت می‌شود. »[3]
و همچنین در توصیه دیگری می فرمایند : امام رضا (ع) همچنین برای نشاط پوست می‌فرمایند: «توصیـه می‌کنم که از زیاده‌ روی در خوردن پیاز خودداری کنید؛ زیرا پیاز زیاد رنگ نشاط و شادی را از چهره می‌برد و سایه‌ای غم‌انگیز به سیما فرو می‌اندازد.» [4]

پاورقی
[1]  خدادای ، مصطفی ، طب بانوان ، جلد یک ، نشر آبشامه 1395 ، صفحه 70
[2] خدادای ، مصطفی ، طب سنی ، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 48
[3] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 62، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، صفحه 321، طب الامام الرضا (علیه‌السلام): صفحه 62
[4] طبّ الرضا علیه السلام، ترجمه امیر صادقی‌، نرم افزار جامع الاحادیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، صفحه 28؛ بحارالانوار، جلد 62، صفحه 321

منبع
خدادای، مصطفی، طب بانوان، جلد یک، ناشر: نشر آبشامه 1395
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم : سپهر اندیشه، 1396
محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 62، ناشر: دارالکتب الاسلامیه
طبّ الرضا علیه السلام، ترجمه امیر صادقی‌، نرم افزار جامع الاحادیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

بیشتر بخوانید :
چگونه از پوست خود مراقبت کنیم ؟
8 راز مراقبت از پوست​​​​​​​
راه های ساده مراقبت از پوست ​​​​​​​
مراقبت از پوست​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما