روش های مراقبت از پوست در فصل تابستان (بخش اول)

آیا تا به حال به پوست‌ تان به‌ عنوان مشخصه‌ای از زیبایی فکر کرده‌اید که با گرم شدن هوا باید بیشتر از آن مراقبت کنید یا اینکه آن را فقط یک لایه‌ی محافظ، ابزاری برای لمس کردن یا مدرکی گویا برای سن‌ و سال‌ تان می‌دانید؟ هرچند پوست شما می‌تواند همه‌ی اینها باشد، اما چشمگیرترین اندام بدن‌ تان نیز هست. این نوشته را بخوانید تا با راه‌های مراقبت از پوست در تابستان آشنا شوید.
چهارشنبه، 15 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های مراقبت از پوست در فصل تابستان (بخش اول)
کرم ضد آفتاب بهترین دفاع در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست است که به شکل‌ های لوسیون، کرم، پماد، ژل و اسپری در دسترس است.
 

مقدمه

مراقبت از پوست مخصوصا در روزهای گرم تابستان که امواج فرابنفش خورشید می‌تواند آثار مخربی بر پوست محافظت‌نشده بگذارد، مهم و ضروری است. این اشعه‌ها ممکن است احساس خوب و هیجان‌انگیزی در شما ایجاد کنند، اما به یاد داشته باشید که اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مرور زمان ناخوشایند است. بنا به گزارش آکادمی متخصصین پوست آمریکا، یک‌پنجم آمریکایی‌ها در طول زندگی خود به نوعی از سرطان پوست مبتلا می‌شوند.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه‌ی فرابنفش خورشید می‌تواند منجر به ابتلا به آب مراورید شود. طبق گزارش مؤسسه‌ی ملی بینایی (National Eye Institute)، ۲۰ میلیون آمریکایی بالای ۴۰ سال به آب مروارید دچارند. پیری زودرس پوست هم از عوارض اشعه‌ی فرابنفش خورشید روی پوست است. مؤسسه‌ی ملی کهنسالی آمریکا (The National Institute on Aging)، نور خورشید را عامل اصلی چروک، خشکی و لکه‌های پوستی می‌داند.

بهترین راه پیشگیری از بروز این مشکلات چیست؟ هنگامی که در طول روز بیرون هستید از پوست‌تان در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنید، حتی در روزهای ابری؛ زیرا این اشعه‌ها از ابر، رطوبت و مه عبور می‌کنند. خطر اشعه‌ی آفتاب در تمام فصول وجود دارد و آسیب ناشی از آن هر ساله بیشتر می‌شود. دکتر ران شلتون (Ron Shelton)، عضو آکادمی پوست و جراحی زیبایی آمریکا، دارای بورد تخصصی پوست و استادیار مرکز پزشکی مونت سینای (Mount Sinai) در نیویورک می‌گوید: «حدود ۲۰ درصد از کل زمانی که ما در معرض اشعه‌های مضر آفتاب هستیم مربوط به فصل پاییز، زمستان و بهار است و بدون تردید بیشترین آسیب‌های ناشی از نور خورشید در فصل تابستان روی می‌دهد».

بنابراین شما چه از نظر سلامتی نگران پوست خود باشید و چه از نظر زیبایی به آن اهمیت بدهید، بهتر است هنگام رفتن به ساحل، فضای باز یا حتی حیاط خانه‌ تان از پوست‌ خود در برابر نور خورشید به‌خوبی محافظت کنید و سلامت و طراوت پوست‌تان را در تمام سال حفظ کنید. سرطان پوست، رایج‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده‌ی آمریکاست. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد زیاد در معرض نور خورشید بودن، خطر ابتلا به سرطان ملانوما را که کُشنده‌ترین نوع بیماری‌هاست افزایش می‌دهد.
 

کرم‌های ضدآفتاب

کرم ضدآفتاب بهترین دفاع در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست است که به شکل‌های لوسیون، کرم، پماد، ژل و اسپری در دسترس است. برخی از این کرم‌ها، رنگ و جلوه‌‌‌‌ی خاصی هم به پوست می‌بخشند. اینکه بهترین نوع ضدآفتاب کدام است بستگی به خود شما دارد. دکتر اندرو کافمن (Andrew Kaufman)، جراح پوست و عضو انجمن جراحی پوست آمریکا می‌گوید: «خوب است از محصولی استفاده کنید که SPF بالاتری دارد، اما مهم‌تر از آن باید ضدآفتابی را پیدا کنید که دوستش داشته باشید و راحت‌تر از آن استفاده کنید، چون در این‌صورت بیشتر سراغ آن خواهید رفت».

حتما ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از ضدآفتاب استفاده کنید. ضدآفتاب را به مقدار کافی به پوست خود بمالید، طوری‌ که این کار یک دقیقه طول بکشد. اگر قرار است به ساحل بروید، حداقل ۳۰ گرم از ضدآفتاب را به صورت و تمام بدن‌تان بمالید. اگر لازم است پوست‌تان را بهتر بپوشانید، از ضدآفتاب بیشتری استفاده کنید. اگر شنا می‌کنید، عرق می‌کنید یا قرار است برای مدتی طولانی در فضای باز باشید، هر دو ساعت یک‌ بار آن را تجدید کنید.

ضدآفتاب شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
- در برابر آب مقاوم باشد؛
- عرق یا آب به‌راحتی آن را از روی پوست پاک نکند؛
-  دارای SPF ۱۵ یا بالاتر باشد؛

SPF ضدآفتاب، عیار حفاظتی آن است که نشان می‌دهد مصرف‌کننده‌ قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی شود، تا چه حد می‌تواند زیر نور آفتاب بماند. مثلا فردی که به‌طور طبیعی (بدون ضدآفتاب) بعد از ۱۰ دقیقه در معرض نور خورشید بودن، دچار آفتاب سوختگی می‌شود، اگر از ضدآفتاب با SPF ۲ استفاده کند، بعد از ۲۰ دقیقه دچار آفتاب سوختگی خواهد شد. یک ضدآفتاب با SPF ۳۰ به همین فرد امکان می‌دهد که ۳۰ برابر زمان اولیه زیر نور خورشید بماند، یعنی ۳۰ برابر دیرتر دچار آفتاب سوختگی خواهد شد؛ با وجود این نباید از SPF برای تعیین زمان مجاز زیر آفتاب بودن استفاده کنید.

پوست حتی بدون سوختگی هم ممکن است دچار آسیب شود. ضمنا SPF های بالاتر، عیار حافظتی‌‌شان به‌طور نسبی بالاتر نمی‌رود. مثلا SPF۱۵ معادل ۹۳ درصد از اشعه‌های مضر را بازتاب می‌دهد، درحالی‌که SPF ۳۰ حدود ۹۷ درصد این اشعه‌ها را منعکس می‌کند.

- طیف محافظتی وسیع داشته باشد.

ضدآفتاب‌های حاوی بنزوفنون، سینامیت، سولیسوبنزون، سالیسیلات، اکسید تیتانیوم، زینک اکسید و آووبنزون، طیف محافظتی گسترده‌ای دارند. ضدآفتابی که فاکتورهای گفته‌شده را نداشته باشد، تنها پرتو UVB را که عامل اصلی آفتاب سوختگی و سرطان پوست است فیلتر می‌کند. محافظت در برابر اشعه‌‌ی UVB نیز اهمیت زیادی دارد چون عامل پیری زودرس پوست و ابتلا به سرطان پوست است.

ادامه دارد....

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.