روش های مراقبت از پوست در فصل تابستان (بخش سوم)

مراقبت از پوست و حفظ سلامت آن در فصل های گرم سال در درجه اول،جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به پوست است.که با مصرف کرم ضد آفتاب و لباس های محافظ برای جلوگیری از تابش آفتاب به بدن ،‌می توان درصد قابل توجهی این مساله را کنترل کرد.
چهارشنبه، 15 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های مراقبت از پوست در فصل تابستان (بخش سوم)
اگر پوست‌ تان حساس است، بهتر است محصولات حاوی بابونه، شیرین‌بیان، خیار، گاوچشم، اسید سالیسیلک و سلنیوم را انتخاب کنید.
 

اتاقک‌های سولاریوم و محصولات برنزه‌ کننده

اتاقک‌های خطرناک برنزه‌کننده را فراموش کنید. محصولات برنزه‌ کننده که به شکل لوسیون، کرم، ژل و اسپری وجود دارند بهتر از قرارگرفتن زیر اشعه‌های سولاریوم هستند. ماده‌‌ی فعال دی‌هیدروکسی استون (DHA) موجود در این نوع محصولات سلول‌های مرده‌ی پوست را با رنگ پوشش می‌دهد. وقتی این سلول‌های مرده از روی پوست شسته یا لایه‌برداری شوند، رنگ برنزه هم ناپدید می‌شود.
 

چند نکته 

- محصول برنزه‌کننده‌ای را پیدا کنید که مناسب پوست‌تان باشد: بعضی از برنزه‌کننده‌ها ممکن است پوست برخی از افراد را نارنجی کنند بنابراین ابتدا محصول را روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست‌تان تست کنید.
- محصولات برنزه‌کننده لزوما حاوی ضدآفتاب نیستند: برچسب روی محصول را بادقت بخوانید. سازمان غذا و داروی آمریکا، تولیدکننده‌های محصولات برنزه‌کننده را وادار کرده است که روی برچسب محصول جمله‌ ی هشداردهنده‌ی «این محصول حاوی ضدآفتاب نیست» را قید کنند.
- از مصرف قرص‌های برنزه‌کننده اجتناب کنید: این قرص‌ها مورد تأیید سازمان‌ غذا و داروی آمریکا نیستند و ممکن است عوارض جانبی‌ای مانند تغییر رنگ چشم را به دنبال داشته باشند.
 

مراقبت از انواع پوست

بهترین محصولات مراقبت از پوست کدام‌اند؟ دکتر لزلی بامان (Leslie Baumann)، متخصص پوست و زیبایی و نویسنده‌‌ی کتاب «چاره‌ی انواع پوست» در این مورد می‌گوید بستگی به نوع پوست شما دارد. او در کتابش پوست را به انواع خشک یا چرب، حساس یا مقاوم، پیگمانته (دارای رنگدانه و لک) و غیرپیگمانته، چروک‌دار یا بدون چروک و منفذ تقسیم می‌کند. ترکیب این چهار حالت، ۱۶ نوع متفاوت را ارائه می‌دهد مانند پوست ِ خشک، مقاوم و پیگمانته (DRPW)، و پوست حساس، پیگمانته و چروک‌دار (DSPW).

انواع مختلف پوست، درمان‌ها و راهکارهای مختلفی نیز می‌طلبند:
پوست چرب
اگر پوست شما چرب است، به کرم یا مرطوب‌کننده نیاز ندارید. توصیه می‌شود از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک هستند مانند ژل شست‌ وشوی صورت نوتروژینا که فاقد چربی است و برای برطرف کردن آکنه مفید است یا تونر اسکین مدیکا که حاوی روغن درخت چای و اسید سالیسیلیک است. بنزوئیل پروکساید نیز برای افرادی که پوست حساس و مستعد آکنه دارند مفید است. پن‌اکسیل (PanOxyl) ۵ درصد و محلول ترمیم‌کننده‌ی پرواکتیو (Proactiv) نیز نمونه‌هایی از محصولات توصیه‌ شده هستند.
 
پوست خشک
اگر پوست‌تان خشک است، باید به دنبال کرم‌های بازسازی‌کننده یا مرطوب‌کننده‌ای باشید که دارای کلسترول، سرامید و اسیدهای چرب باشند؛ مثلا محصولات مناسب پوست‌های حساس‌‌ ِ داو (Dove)، سراوه (CeraVe) و آتوپالم (Atopalm). از مصرف فوم‌های پاک‌کننده و صابون‌هایی که ممکن است لیپیدهای ضروری پوست‌تان را از بین ببرند اجتناب کنید.
 
پوست حساس
ترکیبات ضدالتهابی برای پوست‌های حساس بهترین اثر را دارند. اگر پوست‌تان حساس است، بهتر است محصولات حاوی بابونه، شیرین‌بیان، خیار، گاوچشم، اسید سالیسیلک و سلنیوم را انتخاب کنید.
 
پوست مقاوم
اگر پوست‌تان مقاوم است می‌توانید هر نوع محصول مراقبت از پوستی را که دوست دارید مصرف کنید، چون لایه‌ی بیرونی پوست شما مقاوم است و می‌تواند از لایه‌های زیری در برابر آلرژن‌ها و مواد آسیب‌رسان محافظت کند. اما خیلی از محصولات مراقبت از پوست ممکن است برای شما خوب عمل نکنند چون نمی‌توانند به پوست‌تان نفوذ کنند.
 
پوست پیگمانته
محلول‌های حاوی هیدروکینون، اسید موجیک، آربوتین، تیروستات و عصاره‌ی درخت توت در برطرف کردن لک‌ های صورت مفیدند. ویتامین C و رتینوئید نیز مؤثر هستند مخصوصا اگر نوع پوست‌تان مقاوم، پیگمانته، چروک‌دار و خشک (یا چرب) باشد.
 
پوست چروک‌دار
اگر پوست شما چین‌وچروک دارد از محصولات رتینوئید و آنتی‌اکسیدان مانند ایده‌بنون، فرولیک اسید و ویتامین C استفاده کنید. مصرف آنتی‌اکسیدان‌های خوراکی مانند عصاره‌ی پلی‌پودیوم لوکوتوم «Polypodium leucotomos» و انار نیز توصیه می‌شود. اگر همه‌‌‌ی این انواع را کنار هم قرار بدهیم، یک پوست خشک، مقاوم، پیگمانته و چروک‌دار و یک پوست چرب، مقاوم، پیگمانته و چروک‌دار با استفاده از رتینوئیدها به میزان زیادی وضعیت بهتری پیدا می‌کند و چین‌وچروک‌ها و رنگدانه‌های پوستی نیز کمتر می‌شود. پوست خشک به مرطوب‌کننده‌‌‌‌ی ترمیمی نیاز دارد، درحالی‌که برای پوست چرب عنصر اسید سالیسیلیک ضروری است.
 

سردرگم شدید؟!

آیا ترکیبات و عناصر به‌ظاهر معجزه‌آسایی که در محصولات مراقبت از پوست وجود دارند بی‌فایده‌اند و به‌جای اینکه اوضاع پوست‌تان را بهتر کنند، باعث سردرگمی و ناامیدی‌تان شده‌اند؟ اصلا عجیب نیست! چون صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی تجارتی است که در آن برای جلب مشتری بر سر صدها نوع محصول رقابت می‌شود. بسیاری از این برندهای معروف ادعای هر چیزی را دارند، از برطرف کردن چین‌وچروک‌های صورت گرفته تا سفت و محکم کردن پوست. بسیاری از این ادعاها بر مبنای تحقیقات علمی اولیه هستند، اما سند و مدرکی وجود ندارد که لزوما نتایج وعده‌شده حاصل شوند. پس برای اینکه بفهمید در این بازار پرهیاهو کدام محصول مناسب پوست شماست، توصیه می‌کنیم به متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.