روش های مراقبت از پوست در فصل تابستان (بخش دوم)

مراقبت از پوست مخصوصا در روزهای گرم تابستان که امواج فرابنفش خورشید می‌تواند آثار مخربی بر پوست محافظت‌ نشده بگذارد، مهم و ضروری است. این اشعه‌ها ممکن است احساس خوب و هیجان‌ انگیزی در شما ایجاد کنند، اما...
چهارشنبه، 15 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های مراقبت از پوست در فصل تابستان (بخش دوم)
برای محافظت کودکان در برابر آسیب‌های ناشی از پرتو UV اصول مراقبت در برابر آفتاب سوختگی را فراموش نکنید.
 

لباس

حتما از کلاه مناسب استفاده کنید تا اشعه‌های مضر آفتاب به پوست سر و گوش‌هایتان نرسد. کلاه‌هایی که لبه‌های پهن دارند و از گوش‌هایتان هم محافظت می‌کنند، انتخاب مناسبی هستند.
لباس‌هایی که ویژگی‌های زیر را دارند از رسیدن پرتوهای مضر آفتاب به پوست شما جلوگیری می‌کنند:
- لباس‌هایی که از کتان غیررنگی، پلی‌استرهای بسیار براق و ابریشم نرم و نازک درست شده‌اند پرتوهای UV را جذب می‌کنند یا بازتاب می‌دهند و مانع رسیدن اشعه‌ های مضر به پوست می‌شوند؛
- پارچه‌های تیره‌تر پرتو UV را جذب می‌کنند و از بدن‌ دور نگه می‌دارند؛
- لباس‌هایی که بافت‌ یا گره‌های فشرده دارند از نفوذ اشعه‌های مضر جلوگیری می‌کنند.
 

لیپ بالم یا نرم‌کننده‌ی لب

لب یکی از قسمت‌هایی است که مستعد ابتلا به سرطان پوست و لب است زیرا زیاد در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد.لب‌های خشک و ترک‌خورده که استفاده از لیپ بالم یا وازلین هم کمکی به بهتر شدن‌شان نمی‌کند ممکن است نشان‌دهنده‌ی «کراتوز اکتینیک» باشند. این بیماری مرحله‌ی اولیه‌ی ابتلا به سرطان پوست است که قابلیت پیشرفت کردن و تبدیل شدن به انواع کشنده‌تر این بیماری را دارد. افراد اغلب فراموش می‌کنند به لب‌های خود ضدآفتاب یا لیپ بالم بزنند یا دائم به آنها زبان می‌زنند. برای محافظت کامل از لب‌ها موارد زیر را رعایت کنید:
- از محصولات ویژه‌ی لب که دارای SPF ۱۵ یا بالاتر هستند استفاده کنید. اگر سابقه‌ی سرطان لب یا پوست دارید از ضدآفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید؛
- استفاده از محصول مخصوص لب را بسته به میزان تماس با پرتوهای UV، هر دو ساعت یک‌بار یا هرقدر که لازم است تکرار کنید؛
- وقتی زیر نور خورشید هستید از روغن بچه، وازلین یا رژلب‌های براق استفاده نکنید؛
- اگر قصد استفاده از رژلب را دارید، سعی کنید رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب کنید چون نسبت به رژلب‌های براق و درخشان، لب‌های شما را در برابر اشعه‌های UV بیشتر محافظت می‌کنند؛ بهتر است از رژلب حاوی SPF یا محصول مخصوص لب که SPF، آنتی‌اکسیدان و قابلیت رطوبت‌رسانی و محافظت‌ کنندگی بیشتری دارد، استفاده کنید.
 

عینک آفتابی

عینک‌های آفتابی بزرگ که سایه‌های بزرگ روی صورت ایجاد می‌کنند امسال دوباره مُد شده‌اند. دکتر نیل هودرو (Neil Hodur) استاد اُپتومتری در کالج اُپتومتری دانشگاه ایلینویز که طرفدار پروپاقرص این مدل عینک‌های آفتابی است می‌گوید: «هرچه بیشتر چشم‌هایتان را بپوشانید، از شدت نوری که به بخش پشت چشم‌هایتان می‌رسد بیشتر خواهید کاست». قرار گرفتن طولانی‌‌مدت در معرض پرتو UV می‌تواند سفیدی چشم را قرمز کند، درست همان‌گونه که می‌تواند پوست را بسوزاند و به مرور زمان مشکلات چشمی‌ای مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد را به‌وجود می‌آورد.

برای پیشگیری از آسیب چشم‌ها، از عینک‌های آفتابی‌ای استفاده کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:
- عینک آفتابی با ۴۰۰ UV: این عینک می‌تواند ۴۰۰ نانومتر (۱۰۰ درصد) از اشعه‌‌ی UV را جذب کند.
- عینک آفتابی ضدضربه: این نوع عینک‌ها در برابر ضربه یا تصادف مقاومت می‌کنند.
- عینک آفتابی با رنگ مناسب: عینک‌های آفتابی با رنگ‌های نیمه‌شفاف، زیبا و جذاب هستند اما برای جلوگیری از خطاهای رنگی بهتر است از عینک‌های آفتابی با رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای استفاده کنید.
 عینک آفتابی با قیمت مناسب: عینک آفتابی خوب و مفید ممکن است هر قیمتی داشته باشد، از ۳۵ هزار تومان گرفته تا ۴۰ میلیون تومان.
 

لوازم آرایشی

آیا آرایش روی صورت می‌تواند مانند محافظی در برابر پرتوهای مضر آفتاب عمل کند؟ جواب مثبت است. وقتی هر نوع پوششی بر روی صورت می‌تواند مانع رسیدن اشعه‌های مضر آفتاب به پوست شود، لوازم آرایشی نیز می‌توانند چنین مانعی ایجاد کنند اما قابلیت محافظت کافی در برابر آفتاب سوختگی یا سرطان پوست را ندارند.

لوازم آرایشی معدنی (طبیعی)، کرم‌ پودرهای تیره‌ تر، پنکیک‌ها و سایه‌‌ ی چشم نسبت به سایر لوازم آرایشی، قابلیت بیشتری برای محافظت از پوست در برابر نور آفتاب دارند، هرچند آرایش روی صورت ممکن است پوست را به‌ طور یکنواخت پوشش ندهد یا در طول روز پاک شود و توانایی‌اش را جهت محافظت مؤثر در برابر پرتو UV از دست بدهد. بنابراین توصیه می‌شود ابتدا از ضدآفتاب استفاده و سپس روی آن آرایش کنید. لوازم آرایشی حاوی SPF با طیف وسیع می‌توانند پرتو UV را فیلتر کنند اما به‌اندازه‌ی خود ضدآفتاب مؤثر نیستند و به خوبی ضدآفتاب‌ها به پوست نمی‌چسبند. ضمنا وقتی ضدآفتاب را با چیز دیگری ترکیب کنید، معمولا از خاصیت فیلترکنندگی UV آن کاسته می‌شود.
 

کودکان و افراد آسیب‌پذیر

کودکان نه‌ تنها در برابر آسیب‌های پرتو خورشید ایمن نیستند بلکه آسیب‌پذیرتر نیز هستند. آکادمی متخصصین پوست آمریکا تخمین می‌زند که بچه‌ها تا ۱۸ سالگی ۸۰ درصد از زندگی‌شان را در معرض نور خورشید هستند. اگر کودکی سابقه‌ی آفتاب سوختگی همراه با تاول داشته باشد، احتمال اینکه بعدا دچار سرطان پوست شود، بسیار زیاد است. پس بهتر است که هم خودتان و هم کودکان‌تان بین ساعت‌ ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید. برای محافظت کودکان در برابر آسیب‌های ناشی از پرتو UV اصول مراقبت در برابر آفتاب سوختگی را فراموش نکنید؛ استفاده از ضدآفتاب، پوشیدن لباس‌های مناسب، محافظت از لب‌ها و استفاده از عینک آفتابی. اما استثناها و نکات دیگری نیز وجود دارد.
 

نوزادان کوچک‌تر از ۶ ماه

نوزادان زیر ۶ ماه باید از تابش آفتاب دور باشند. اگر آنها را بیرون می‌برید، یک کلاه لبه‌ دار پهن روی سرشان بگذارید، لباس مناسب و محافظت‌کننده به آنها بپوشانید و برای‌شان از عینک آفتابی استفاده کنید. قبل از استفاده از ضدآفتاب برای نوزدان از متخصص کودک راهنمایی و مشاوره بگیرید.
 

کودکان بزرگ‌تر از ۶ ماه

این کودکان همیشه باید از ضدآفتاب با SPF ۱۵ یا بالاتر استفاده کنند. SPFهای ۳۰ و بالاتر برای بچه‌هایی توصیه می‌شود که زمان زیادی را در فضای باز سپری می‌کنند و پوست بسیار روشن و چشم‌ها و موهای روشن دارند.
 

نوجوانان

نوجوانان زمان زیادی را مشغول فعالیت و بازی در بیرون از خانه هستند که این امر می‌تواند آنها را در معرض آسیب نور خورشید قرار دهد. تمام اصول مربوط به مراقبت از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب را برای نوجوانان رعایت کنید.

ادامه دارد...

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط