طرز تهیه چند سالاد تابستانه

بهترین رژیم غذایی برنامه ای ست که در آن سالاد وجود داشته باشد و آن سالاد های ترکیبی از تازه ترین و بهترین سبزیجات و صیفی جات باشد. ما در این مطلب به طرز تهیه چند نوع سالاد تابستانه پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 6 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند سالاد تابستانه
استفاده از کرفس می تواند شما را از دردهای معده، فشار خون بالا و بوی بد دهان، یبوست، ناراحتی های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز، روماتیسم نجات می دهد.
 

مقدمه

همان طور که خودتان می دانید مصرف سالاد در کنار غذا می‌تواند به هضم آن غذا و بهتر شدن کار کرد دستگاه گوارش کمک کند. یکی از بهترین راه های دریافت فیبر برای بدن خوردن سالاد است. چرا که مواد موجود در آن سرشار از فیبر بوده و فیبر مورد نیاز بدن را به آن می رساند.  وجود فیبر در غذا باعث پایین آمدن فشار خون و جلوگیری از یبوست می شود. 

افرادی که رژیم لاغری دارند، سالاد حکم سیر کننده قبل از شروع غذا را برای آنها دارد، که باعث کاهش مقدار غذای مصرفی آن‌ها می‌شود، چرا که قبل از شروع غذا معده شما را پر می کند.  برای تهیه سالاد های خود تلاش داشته باشید تا از مواد تازه ای استفاده کنید، چرا که سبزیجات با ماندن در یخچال ارزش غذایی شان پایین تر می آید. شما می‌توانید با افزودن کنجد، خلال بادام، مغز تخمه و غیره به سالاد خود از سردی طبع و نفخ آن کم کنید، در عین حال ارزش غذایی آن را بالاتر ببرید و به عنوان یک ماده غذایی کامل از سالاد استفاده نمایید. 
 

سالاد فلفل سبز دلمه ای 


مواد لازم برای ۶ نفر :
- فلفل سبز متوسط ۶ عدد
- خیار متوسط ۳ عدد
- پیاز متوسط یک عدد
- گوجه فرنگی دو یا سه عدد
- هویج رنده شده نصف لیوان
- نمک و فلفل و آبلیمو به اندازه لازم

 طرز تهیه :
فلفل ها را شسته سر آنها را با چاقو به اندازه یک دایره به قطر ۶ سانت جدا می کنیم، تخم های درونشان خالی کرده، بعد یک دانه از گوجه فرنگی ها را با خیار خورد کنید و خیار به شکل یک اندازه و تمیز خورد کرده و با هم مخلوط می کنیم و نمک و آبلیمو را به آن اضافه می نماییم و هویج رنده شده را نیز در آن میریزیم. 

گوجه فرنگی ها را حلقه کرده، ۶ حلقه ی درشت از آنها به دست آورده اید. آن را در ظرف صافی قرار داده و روی هر کدام از گوجه فرنگی ها ۱ عدد فلفل قرار دهید و درون آنهارا با مخلوطی که درست کرده‌اید پر می نمایید و در صورت تمایل می توانید روی آن را با سس و سبزیجات خشک تزیین نمایید. 
 

سالاد کاهو


مواد لازم برای ۶ نفر :
- کاهو یک عدد 
- گوجه فرنگی سه عدد 
- خیار ۲ عدد 
- هویج رنده شده نصف لیوان
- پیاز متوسط یک عدد
- سس مایونز نصف لیوان
- نمک و فلفل به اندازه کافی

 طرز تهیه :
کاهو ها را شسته و پس از خرد کردن در ظرف مناسبی بریزید، و پیاز را پوست کنده و حلقه حلقه کنید و حلقه های درون یکدیگر را از هم جدا کرده و خیار ها را شسته و پوست بگیرید و به صورت دلخواه یا حلقه ای درشت یا نگینی ریز کنید. سپس سس را به وسیله کمی سرکه یا آبلیمو را رقیق کنید و با کاهو مخلوط نمایید. 

کاهو را در ظرف مناسبی ریخته و روی آن را با وسیله گوجه پیاز و خیار و هویج رنده شده تزئین نمایید. این سالاد را می توان با انواع سس ها درست کرد، از جمله سس مایونز، آبلیمو و روغن زیتون، سس فرانسوی، سس سرکه و غیره. این سالاد جزو سالادهای پر استفاده در میان خانواده های ایرانی می باشد و به عنوان یک پیش غذا در مهمانی ها از آن استفاده می نماید. امام جعفر صادق (علیه السلام) در حدیثی درباره خواص کاهو فرمود: «کاهو بخورید که خون را صاف مى‌کند».[1 ] 
 

سالاد کرفس 


مواد لازم برای ۶ نفر:
- کاهو یک عدد متوسط 
- ساقه کرفس ۲ عدد
- تخم مرغ ۲ عدد 
- سیب زمینی متوسط ۱ عدد 
- نمک و فلفل و سرکه به مقدار لازم 

طرز تهیه :
سیب زمینی و تخم مرغ ها را آب پز کنید و بعد از سرد شدن آن ها را پوست کنده و خرد کنید سپس مغز کرفس را جدا نموده و خرد کنید کاهو را پس از شستن خرد نمایید و سیب‌زمینی، کرفس و کاهو را با هم مخلوط نمایید. سپس سرکه و نمک و فلفل را مخلوط کرده و روی سالاد بریزید و بعد روی آن را با تخم مرغ خرد شده تزئین نمایید. این سالاد را می توانید به عنوان یک وعده شام نیز استفاده نمایید. 

استفاده از کرفس می تواند شما را از دردهای معده، فشار خون بالا و بوی بد دهان، یبوست، ناراحتی های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز، روماتیسم نجات می دهد. [2] 
 

سالاد ذرت


 مواد لازم برای ۶ نفر
- دانه ذرت یک لیوان 
- سینه مرغ یک عدد
- نخود فرنگی نصف لیوان
- سس مایونز نصف لیوان 
- شکر یک قاشق غذاخوری
- آب لیمو ۲ قاشق غذاخوری
- خامه یک استکان 

طرز تهیه :
ذرت ها را پخته یا اگر می توانید از کنسرو آن استفاده کنید، در آبکش ریخته و آب آن را کاملاً جدا نمایید.  سپس مرغ را با آب پز کرده و گوشت آن را پس از پختن خرد نمایید یا به صورت رشته رشته درآورید و در انتها ذرت، مرغ، نخود فرنگی و خامه و شکر و آبلیمو را با هم خوب مخلوط کرده، سالاد را در ظرف مناسب قرار دهید و روی آن را تزئین کنید. برای بهتر شدن بافت این سمت می توانید آن را چند ساعت در یخچال نگهداری نمایید. [3]

پی نوشت :
[1] محاسن، ص ۵۱۴، ح ۷۰۳؛ کافى، ج ۶، ص ۳۶۷، باب الخس، ح ۱.
[2] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 63.
[3] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه57.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.