چگونه وقت شناس باشیم؟ (بخش سوم)

وقت شناسی یکی از صفات خوب است که ریشه در صداقت و تعهد دارد. معمولاً انسان ها برای وقت شناسی دیگران ارزش قائلند و روی حرف افراد وقت شناس حساب می کشند. در بخش اول و دوم این مقاله برخی روش های تبدیل شدن به فردی وقت شناس را مرور کردیم، در این بخش نیز نکات دیگری را برای شما خواننده عزیز بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 8 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه وقت شناس باشیم؟ (بخش سوم)

1. اطراف خود را از ساعت پر کنید!

اگر معمولاً زمان از دستتان در می رود لازم است در اطراف خود ساعت های بیشتری داشته باشید. اگر دوست ندارید از ساعت مچی استفاده کنید، بهتر است همیشه تلفن همراهتان را دست داشته باشید. ساعت دیواری خصوصاً اگر زیبا و بزرگ باشد، می تواند توجهتان را به خود جلب نموده و باعث شود زمان از دستتان در نرود. البته حواستان باشد همه ساعت ها تنظیم و دقیق باشند و یا حداقل همه مثل هم باشند چرا که برخی ترجیح می دهند برای وقت شناس بودن ساعت خود را به جلو بکشند که در این صورت لازم است همه ساعت های خود را به جلو بکشید تا دچار گیجی نشوید.
 
 همچنین استفاده از ساعت های زنگ دار و یا نرم افزارهای یادآور نیز بسیار مفید خواهد بود. مثلاً می توانید ساعت خود را تنظیم کنید تا 10 دقیقه قبل از شروع کلاس، قرار ملاقات و یا جلسه، زنگ بزند.  
 

2. این نکته را در ذهن داشته باشید که وقت شناس بودن کار چندان ساده ای نیست

اگر مشکل شما با وقت شناسی حالتی مزمن به خود گرفته، احتمالاً تا کنون به خاطر تأخیرهای خود یا متضرر شده اید و یا مجبور شده اید بارها از دیگران عذر خواهی کنید. البته تأخیر برای همه پیش می آید چرا که اتفاقاتی مانند پنچر شدن ماشین، توفان زمستانی و یا ترافیک سنگین، اجتناب ناپذیرند. اما اگر تأخیر، کار همیشگی شماست، بدانید مشکل خود شما هستید. این مشکل نیز مانند هر مشکل دیگری است و تا آن را مشکل نبینید هرگز نمی توانید آن را حل کنید.
 
اگر نمی دانید مشکل شما مزمن است یا نه، می توانید از دوستان و یا اعضای خانواده خود بپرسید که آیا شما را انسان وقت شناسی می بینند یا خیر. اگر واقعاً وقت شناس نباشید، نمی توانید آن را از دیگران پنهان کنید و اطرافیان از این مشکل شما خبردار خواهند شد و در صورتیکه از آن ها بخواهید صادقانه پاسخ دهند، حتماً به این مشکل اذعان خواهند کرد.
 
ممکن است در برخی موارد این تأخیرها، اعتراضی ناخودآگاه از جانب شما باشد. ممکن است دیر کردن ها شکلی از یک خشم درونی به بودن در مکانی خاص و یا انجام کاری باشد. اگر متوجه شدید مشکل شما نیز همین است، سعی کنید محیط اطرافتان را تغییر داده و در غیر این صورت در پذیرش واقعیت ها تلاش کنید.  
 
با اینحال اگر نمی توانید وقت شناس باشید، خیلی به خودتان سخت نگیرید. مطالعه ای که در سان فرانسیسکو انجام شد نشان داد 20 درصد آمریکایی ها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.
 

3.  ببینید تأخیرهای شما چه تأثیری بر دیگران دارد

شما نیز احتمالاً مانند همۀ افراد دوست دارید به موقع برسید و وقتی دیر می رسید از ناراحت کردن دیگران به شدت متأسف می شوید.
 
اما اگر این تأخیرها بارها و بارها تکرار شوند، احتمالاً تصور دیگران از شما شخصی بی ملاحظه خواهد بود. وقتی دیر سر قرار می رسید، دیگران مجبورند منتظر شما بمانند و اینگونه تصور کنند که برای زمان و وقت آن ها ارزشی قائل نیستید.
 
تصور کنید اگر یک نفر با شما همین کار را بکند، چه حالی می شوید و چه فکری در موردش می کنید. آیا اینکه مثلاً نیم ساعت، تنها در یک رستوران منتظر رسیدن یک دوست باشید، برایتان خوشایند است؟
 
بالاخره، اگر همیشه تأخیر داشته باشید، دیگر افراد به شما به عنوان فردی قابل اعتماد نگاه نمی کنند، و حتی ممکن است نسبت به دیگر جنبه های شخصیت شما نیز قضاوت هایی منفی داشته باشند.
 

4. وقت شناسی را یک ارزش اساسی بدایند

وقت شناسی برای خیلی افراد به اندازه صداقت و یا تهعد اهمیت ندارد ولی باید بدانید وقت شناسی این دو معنا و مفهوم را در خود جای داده است. وقتی قول می دهید در ساعت مشخصی در جایی حاضر شوید ولی به قول خود عمل نمی کنید، قطعاً مشکلی در کار است. اکر این کار چندین و چند بار تکرار شود، ممکن است بر دیدگاه دیگران نسبت به شما تأثیر منفی گذاشته و در مورد صداقت و تعهد شما دچار تردید شوند و به نظرتان اگر دفعه بعد باز هم قول بدهید، چه قدر روی قول و حرفتان حساب خواهند کشید؟
 
سعی کنید به همان اندازه که به دیگر ارزش های مهم زندگی خود بها می دهید، به همان اندازه و بلکه بیشتر، به وقت شناسی اهمیت دهید. اگر وقت شناسی به عنوان یک ارزش مهم برای شما مطرح شود، قطعاً برای وقت شناس شدن بیش از پیش تلاش خواهید کرد.
 
ببینید در چه شرایطی در مورد وقت شناسی بی خیال تر هستید. ممکن است معمولاً در ملاقات با برخی افراد تأخیر کنید  و یا اینکه در برخی کلاس ها همیشه 15 دقیقه دیرتر حاضر می شوید. اگر چنین است احتمالاً آن افراد و یا کلاس ها برایتان مهم نیستند.
 
سعی کنید با افرادی که برایتان مهم هستند ارتباط داشته باشید و به کارهایی که برایتان اهمیت دارد بپردازید و همیشه در مورد آن ها وقت شناس باشید.
 
 وقتی کاری یا فردی برایتان مهم باشد مطمئناً سعی می کنید به بهترین وجه ممکن نسبت به آن رفتار کنید.
 

5. از پاداش های وقت شناسی لذت ببرید

پس از چند هفته تمرین برای تبدیل شدن به فردی وقت شناس، خواهید دید که وقت شناسی آنقدرها هم دشوار نیست و از اینکه فردی وقت شناس شده اید، لذت خواهید برد. در ادامه به برخی مزایا و فواید وقت شناسی که قطعاً برایتان لذت بخش خواهد بود اشاره می کنیم:
 
- در طول روز کمتر دچار استرس شده و لازم نیست به خاطر دیر رسیدن از دیگران عذر خواهی کنید.  
- ممکن است همین وقت شناسی، در دراز مدت باعث ارتقاء شغلی تان شود.
- در زندگی شخصی، اطرافیانتان شما را به عنوان شخصی قابل اعتماد و اطمینان خواهند شناخت و روی حرفتان حساب می کشند.
- اگر در نزد دیگران انسانی وقت شناس باشید و اصولاً دیگران شما را وقت شناس بدانند، می توانید گاهی اوقات دیر برسید و در این صورت هرگز به شما برچسب وقت نشناسی نخواهند زد زیرا چنین تأخیرهای گاه و بی گاهی کاملاً قابل توجیه بوده و خللی در ویژگیِ وقت شناسی شما ایجاد نخواهند کرد.
 
منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.