چگونه وقت شناس باشیم؟ (بخش دوم)

یکی از عوامل موفقیت خصوصاً در زمینه های شغلی و تحصیلی و همچنین اجتماعی، وقت شناسی است. انسان وقت شناس نزد دیگران محترم تر خواهد بود و از سویی دیر رسیدن می تواند به اعتبار انسان لطمه بزند. در بخش اول این مقاله نکاتی را در این زمینه ذکر کردیم، در این بخش نیز مسائل دیگری را با یکدیگر بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 7 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه وقت شناس باشیم؟ (بخش دوم)

1. زمان مورد نیاز برای رسیدن به محل مورد نظر را تخمین بزنید

اگر صبح ها همۀ کارها را به موقع و سر وقت انجام می دهید و در مسیر نیز تأخیر خاصی ندارید، ولی باز هم دیر می رسید، احتمالاً در تخمین مدت زمان لازم برای رسیدن به مقصد، دچار اشتباه هستید. خوش بین اندیشان معمولاً با همین خوشبینی، امید دارند با سرعت مسیر را پیموده و زود به مقصد برسند. متأسفانه این خوشبینی ها معمولاً نتیجۀ معکوس داشته و دیر می رسند. وقتی برای رفت و آمد برنامه ریزی می کنید، واقع بین باشید تا وقت شناس شوید.
 
برخی مواقع، تخمین زمان لازم برای رسیدن به مقصد ممکن نیست. اگر قرار است به یک جلسه مهم مانند یک مصاحبه تحصیلی و یا شغلی بروید، لازم است چند روز قبل مسیر را پیموده تا بتوانید زمان لازم برای رسیدن به محل مصاحبه را تخمین بزنید. با این کار می توانید زمان دقیق خارج شدن از خانه را به نحوی برنامه ریزی کنید تا سر وقت در محل مد نظر حضور داشته باشید.
  
یادتان باشد زمان لازم را هر چه قدر تخمین زدید، 15 دقیقه به آن اضافه کنید. مثلاً اگر مسیر رسیدن به مقصد در حدود 40 دقیقه زمان بر است، بهتر است 55 دقیقه در نظر بگیرید تا در صورت مواجه شدن با تأخیراتِ پیش بینی نشده، با مشکل روبرو نشوید.
 

2. به محض اینکه ساعتتان زنگ خورد بیدار شده و از رختخواب خارج شوید

امروز بیشتر ساعت ها پس از زنگ خوردن 2 پیشنهاد به شما می دهند: خاموش کردن زنگ و یا برنامه ریزی برای زنگ زدن دوباره در 10 دقیقه بعد. احتمالاً شما وقتی ساعت خود را برای بیدار شدن و زنگ زدن تنظیم می کنید، این 10 دقیقه یا 15 دقیقه چرت زدن را لحاظ نکرده و با این چرت از برنامه خود عقب خواهید افتاد.
 
هر چه بیشتر از در رختخواب بمانید به همان اندازه از برنامه های روزانه خود باز خواهید ماند و در نهایت یا نمی توانید برخی برنامه هایتان را عملی کرده و یا انجام آن ها برایتان بسیار دشوارتر از روزهای معمول خواهد بود.
 
ساعت خود را دورتر از تخت و در یک گوشه دیگر اتاق قرار دهید تا برای خاموش کردن آن مجبور باشید از رختخوابتان خارج شوید. با این کار دیگر امکان دست دراز کردن و خاموش کردن زنگ ساعت و سپس خوابیدن وجود ندارد.
 
پس از بیدار شدن چند حرکت کششی انجام داده، صورت خود را آب زده و دندان هایتان را مسواک کنید تا سریع تر خواب از سرتان بپرد.
 
اگر باز هم احساس می کنید صبح ها نمی توانید سر ساعت مشخص بیدار شوید، احتمالاً دیر به رختخواب می روید. از امشب سعی کنید زودتر بخوابید تا راحت تر بیدار شوید. زودتر خوابیدن نه تنها به شما کمک می کند تا صبح ها راحت تر بیدار شوید، بلکه باعث می شود در طول روز با انرژی بیشتری به فعالیت های روزمره خود بپردازید. همانطور که احتمالاً خودتان نیز می دانید، 8 ساعت خواب شبانه برای هر فرد بزرگسالی، ضروری خواهد بود.


3. ببینید کارهای روزمره تان چه مقدار زمان بر هستند.

مثلاً ممکن است بر این باور باشید که دوش گرفتن 15 دقیقه زمان می برد، و اگر ساعت 6:30 به حمام بروید، ساعت 6:65، حمامتان تمام خواهد شد. اما ممکن است کارهای قبل و بعد از حمام را محاسبه نکنید. ممکن است حمام واقعی شما با مقدمات و مؤخراتش بیش از اینها و حتی تا 30 دقیقه زمان بر باشد و علت واقعی اینکه نمی توانید رأس ساعت 6:45 از حمام خارج شوید، همین اشتباه محاسباتی است. بنابراین سعی کنید در مورد تخمین زمان لازم برای انجام هر کار با دقت بیشتری عمل کنید.
 
چند روزی به تک تک کارها از جمله حمام، مسواک، صبحانه و لباس پوشیدن توجه کنید و ببینید هر کدام از آن ها به چه میزان زمان بر هستند. حتی می توانید از یک کرنومتر کمک بگیرید. کرنومتر را قبل از شروع کار استارت بزنید و پس از اینکه همۀ کارهایتان را انجام دادید آن را متوقف کنید. این کار را به مدت چند روز تا یک هفته انجام داده و عدد مربوطه را در جایی ثبت کنید. سپس معدل اعداد را گرفته و در نتیجه به زمان لازم برای آماده شدن دست یابید.
  

4. ببینید بیشتر وقتتان کجاها تلف می شود

انجام کدام کار است که اجازه نمی دهد سر ساعت مقرر از خانه خارج شوید؟ "سارقان زمان" مانند چک کردن سایت ها و یا شبکه های اجتماعی، زمانی که قصدتان از روشن کردن رایانه تنها چک کردن ایمیل است، رسیدگی بیش از حد به موها و یا تماشای تلویزیون در هنگام صرف صبحانه، معمولاً از عواملی هستند که باعث می شوند دیرتان بشود.
 
وقتی سارقان زمان خود را شناسایی کردید، سعی کنید این عادات بد را هر چه سریعتر ترک کنید. مثلاً وقتی می خواهید ایمیلتان را چک کنید  پشت میز ننشینید و این کار را به صورت سرپایی انجام دهید. با این کار خسته شده و نمی توانید به کارهای متفرقه بپردازید.
 

5. ساعت خود را جلو ببرید

سعی کنید ساعتتان را حداقل 5 دقیقه جلو بکشید. این بدان معنی است که همیشه 5 دقیقه جلوتر از زمان خواهید بود.
 

6. برای هر کاری ضرب الاجل و ساعت شروع مشخصی در نظر بگیرید

مثلاً اگر قرار است برای رسیدن به محل کار ساعت 8 صبح از خانه خارج شوید، به خودتان بگویید: "الان ساعت 7:20 دقیقه است و باید دوش بگیرم." "الان ساعت 7:35 دقیقه است، باید مسواک بزنم." با چنین برنامه ریزیِ دقیقی بعید است باز هم دیرتان بشود. بهتر است یک برنامه زمانی مشخص برای تمام کارهای خود داشته باشید.
 
حتی می توانید برنامه خود را تایپ کرده و آن را چاپ کنید و جایی مانند روی در یخچال، بالای تخت خواب و یا هر جای دیگری که در مقابل چشمانتان باشد نصب کنید.
 

7. سر خود را بیش از حد شلوغ نکنید

ممکن است شما قرار ملاقات هایتان را پشت سر هم برنامه ریزی کرده و بینشان فاصله نگذارید و بنابراین فرصت کافی برای رسیدن به قرار و یا کار بعدی را نخواهید داشت. برنامه خود را چک کنید و مطمئن شوید برای انجام هر کار و همچنین زمان مورد نیاز بین آن ها، وقت لازم را مد نظر قرار داده اید.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.