چگونه وقت شناس باشیم؟ (بخش اول)

وقت شناسی و یا به عبارت فرنگی آن تایم بودن یکی از نشانه های تعهد هر فرد به کار، تحصیل و حتی یک رابطه است. خیلی از ماها با وجودی که می دانیم سر وقت رسیدن چه قدر اهمیت دارد اما معمولاً نمی توانیم به موقع برسیم. در این مقاله راهکارهایی عملی برای رسیدن به مطلوب را خدمت شما خواننده عزیز ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 5 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه وقت شناس باشیم؟ (بخش اول)

مقدمه

دیر رسیدن به کلاس درس، قرار ملاقات های شخصی، محل کار و جلسات کاری می تواند برای شما استرس زا بوده و از طرفی شخصیت شما را زیر سؤال ببرد. خود شما نیز حتماً دوست دارید انسان وقت شناسی باشد و همیشه به موقع برسید. اما باید بدانید وقت شناسی و به عبارتی آن تایم بودن به خودی خود حاصل نمی شود و نیاز به تلاش و پشتکار و رعایت برخی قواعد دارد. اگر شما نیز معمولاً دیر می رسید، برایتان خبر خوبی داریم و آن این است که با تغییر در برخی عادت ها می توانید به راحتی به این مهم دست یابید. با ما همراه باشید و با رعایت نکاتی که خدمت شما خوانندۀ عزیز راسخون عرض می کنیم، به آدمی وقت شناس و منظم تبدیل شوید.
 

1. همه چیز را از شب قبل آماده کنید

اگر همیشه دیر می رسید، لازم است با دقت اتفاقات و کارهایی را که قبل از بیرون رفتن از خانه انجام می دهید، چک کنید. احتمالاً شما نیز مانند بسیار از افراد وقت زیادی را صرف آماده شدن می کنید. پس برای اینکه صبح و قبل از بیرون از خانه وقت بیشتری داشته باشید و با آرامش به آماده شدن بپردازید، بهتر است برخی کارهای صبح را شب قبل انجام دهید. اگر این کار را کنید، صبح وقت بیشتری برای کارهایی مانند لباس پوشیدن و صبحانه خوردن خواهید داشت. در ادامه به برخی کارهایی که امکان انجام آن ها در شب قبل وجود دارد، می پردازیم:
 
 - لباس هایی که قرار است فردا بپوشید را در صورت نیاز اتو کشیده و در دسترس قرار دهید.
- اگر قرار است فردا صبح یک صفحه پرینت شده را با خود ببرید، سعی کنید آن را شب قبل چاپ کنید تا صبح وقتتان صرف این کار نشود.
- کیفی که با خود می برید را از شب قبل آماده کرده و کنار در خانه بگذارید. البته لازم است همۀ وسایل مورد نیاز خودتان را نیز درون کیف قرار دهید.  
- کارهایی مانند خریدن نان و یا دیگر مایحتاج مورد نیاز برای صبحانه را به صبح موکول نکنید و آن ها را از شب قبل آماده کنید.
 

2. وسایل ضروری و مورد نیاز خود را نزدیک در بگذارید

بسیاری از افرادی که معمولاً دیر می رسند، بیشتر وقت خود را برای پیدا کردن کلیدها، تلفن، شارژر و یا کیفشان صرف می کنند. اگر وسایل مورد نیاز و ضروری خود را از شب قبل آماده کرده و در جایی مانند روی جاکفشی بگذارید، دیگر صبح ها وقتتان با گشتن به دنبال آنها تلف نخواهد شد.

تصور کنید هر روز صبح در آشپزخانه به دنبال کلیدها، در اتاق خواب به دنبال کیف و در اتاق پذیرایی به دنبال گوشی همراهتان باشید، مطمئن باشید به موقع به محل کار یا قرارتان نخواهید رسید.
 
جدای از این، بیشتر اوقات ممکن است چیزی را جا گذاشته و مجبور شوید برای برداشتن آن بازگردید که همین مسأله نیز باعث هدر رفتن وقت و در نتیجه دیر رسیدن خواهد شد.
 
 وقتی به خانه رسیدید، وسایل خود را در یک جای ثابت و مشخص قرار دهید تا فردا صبح به مشکل بر نخورید. و اگر به برخی از آن ها نیاز دارید، پس از استفاده، آن را در جای مشخصی قرار دهید که در موقع برداشتن نیازی به گشتن نداشته باشید.
 

3. تأخیرها را قبل از اتفاق افتادن پیش بینی کنید

آیا همیشه وقتی دیر می رسید با خودتان فکر می کنید تأخیرتان دلیل موجهی دارد؟ مثلاً به طرف مقابل می گویید، ترافیک خیلی سنگین بود، مترو تأخیر داشت و بدتر از همه می گویید ماشین بنزین نداشت و مجبور شدم بنزین بزنم و می دانید که پمپ بنزین ها صبح ها چقدر شلوغ هستند. اگر بتوانید این تأخیرهای رزمره را پیش بینی کنید، می توانید با برنامه ریزی کاری کنید که سر موقع به مقصد برسید. می توانید برخی کارها را با هم انجام دهید تا در وقت صرفه جویی کرده و زودتر از خانه خارج شود. مثلاً می توانید وقتی دوش می گیرید در همان حال مسواک هم بزنید.
 
همیشه پیش بینی کنید که چنین اتفاقاتی خواهد افتاد. مثلاً ترافیک شدید مشکلی نیست که پیش از این سابقه نداشته و مسأله ای جدید باشد. پس همیشه این اتفاقات را مد نظر قرار داده و سعی کنید زودتر از خانه خارج شوید.

از تأخیرهایی که امکان پیشگیری از آن ها وجود دارد جداً اجتناب کنید. مثلاً فرض کنید ماشینتان بنزین ندارد، به هیچ عنوان بنزین زدن را به فردا موکول نکنید و هر طور که شده شب قبل باک خودروتان را پر کنید.

وقتی از خواب بیدار می شوید، وضعیت جوی و همچنین شدت ترافیک را بررسی کنید و در صورتی که دیدید مثلاً هوا برفی یا بارانی است و یا ترافیک سنگین است، برای زودتر از خانه خارج شدن برنامه ریزی کنید. توجه داشته باشید که معمولاً در روزهای برفی و بارانی، ترافیک سنگین خواهد بود.

در روزهای سرد حداقل پنج تا ده دقیقه را برای تمیز کردن برف، شبنم و باران از روی ماشین خود در نظر بگیرید. همچنین می توانید در این روزها برای یافتن خلوت ترین و بهترین مسیر، از نرم افزارهای مسیر یابی استفاده کنید. امروزه این برنامه ها از طریق تلفن های همراه هوشمند، به راحتی در دسترس هستند. 
 
اگر معمولاً کسی دنبالتان می آید و با او می روید، بهتر است در روزهای برفی و بارانی احتمال دیر رسیدن و یا نرسیدن او را بدهید و برای تنها رفتنتان برنامه ریزی کنید.
 

4. خودتان را متعهد بدانید همیشه 15 دقیقه زودتر برسید

اگر باید مثلاً ساعت 8 سر کار باشید، با خودتان نگویید جوری برنامه ریزی می کنم که رأس ساعت 8 آن جا باشم. بلکه خودتان را متعهد بدانید رأس ساعت 7:45 دقیقه در محل کار حاضر باشید. اگر چنین کنید حتی با وجود اتفاقات پیش بینی نشده، به موقع خواهید رسید. حتی اگر ترافیک هم سنگین باشد، با این نوع برنامه ریزی دیرتان نخواهد شد. و حتی اگر زودتر هم برسید، به عنوان یک دانش آموز، دانشجو و یا کارمند متعهد شناخته خواهید شد.

اگر برایتان سخت است 15 دقیقه منتظر شروع درس یا کار و ... بمانید، بهتر است همیشه یک کتاب یا مجله مورد علاقه همراه داشته باشید تا در صورت زود رسیدن به خواندن آن مشغول شده و از زمانتان نیز حداکثر بهره را ببرد.

ادامه دارد...
منبع: سایت ویکی ها


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.