با رعایت این نکات بیشتر عمر کنید (بخش دوم)

یکی از دغدغه های جدی هر انسان زنده ماندن است. همه ما دوست داریم سالیان دراز با سلامتی کامل زندگی کنیم. در بخش اول این مقاله به برخی روش های افزایش طول عمر اشاره کردیم، در این بخش نیز نکات دیگری را برای...
پنجشنبه، 9 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
با رعایت این نکات بیشتر عمر کنید (بخش دوم)
اضطراب و استرس می تواند به شکلی معنادار عمر شما را کوتاه کند.

1. به شادی و خوشحالی خود اهمیت دهید

احساس شادی می تواند به شکلی معنادار طول عمر شما را افزایش دهد. در حقیقت احتمال مرگ زودهنگام در افراد شادتر 3.7 درصد کمتر از دیگران است.
 
مطالعه ای بر روی 180 راهبه کاتولیک انجام شد، آن ها در طی این پژوهش در هنگام ورود به صومعه میزان شادی و نشاط خود را گزارش دادند و سپس میزان شادی آن ها با طول عمرشان مقایسه شد. افرادی که در سن 22 سالگی شادتر بودند، تا 2.5 برابر احتمال داشت که تا بیش از 60 سال عمر کنند.
 
بررسی 35 مطالعه نشان داد که افراد شاد ممکن است نسبت به دیگران تا 18 درصد بیشتر عمر کنند.
 

2. از اضطراب و استرس مزمن دوری کنید

اضطراب و استرس می تواند به شکلی معنادار عمر شما را کوتاه کند. مثلاً مطالعات نشان داده زنانی که از استرس و یا اضطراب مزمن رنج می برند، تا دو برابر بیش از دیگران ممکن است در اثر بیماری های قلبی، سکته و یا سرطان ریه بمیرند. از سویی احتمال مرگ زود رس در مردانی که دچار اضطراب و استرس مزمن هستند، حدوداً 3 برابر مردان فاقد این مشکل است.
 
اگر شما نیز جزء افرادی هستید که دائماً استرس دارید، خندیدن و خوشبینی می توانند دو راهکار مؤثر برای حل مشکل شما به حساب آیند.
 
تحقیقات نشان داده احتمال مرگ زود هنگام در افراد خوش بین 42 درصد بیشتر از افراد بد بین است. خنده نیز در کاهش استرس و افزایش طول عمر انسان تأثیری فوق العاده دارد.
 

3. روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

محققان گزارش داده اند که تعلق به یک شبکه اجتماعی سالم می تواند تا 50 درصد عمر شما را افزایش دهد. در واقع 3 ارتباط اجتماعی سالم2222 می تواند خطر مرگ زودهنگام را تا 200 درصد کاهش دهد.
 
همچنین مطالعات زیادی ارتباط میان عضویت در شبکه های اجتماعی سالم با تغییرات مثبت در عملکرد قلب، مغز، هورمون ها و عملکرد سیستم دفاعی را تأیید کرده اند. این تأثیر در نهایت می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن کمک کند.
 
از سویی یک چرخه قوی روابط اجتماعی می تواند به عکس العمل بهتر شما در برابر استرس منجر شود، شاید همین تأثیر برای افزایش طول عمر کافی باشد.
 
مطالعه ای نشان داده که حمایت از دیگران ممکن است از حمایت شدن مؤثرتر باشد. بدین معنا که وقتی انسان از دیگران حمایت می کند و یا به کسی کمک می کند به مراتب حالش بهتر از زمانی است که از او حمایت می شود. البته همیشه سعی کنید حمایت های دیگران را بپذیرید اما از سویی بکوشید تا در حد توان به دیگران نیز کمک کنید.
 

4. با وجدان تر باشید

وجدان داشتن یعنی اینکه شخص توانایی خود نظم بخشی، سازمان دهی، کارآمدی و هدف گذاری را داشته باشد. پژوهشی که بر روی 1500 نفر انجام شد نشان داد افراد منظم نسبت به افراد بی نظم 11 درصد بیشتر عمر می کنند.
 
افراد با واجدان احتمالاً فشار خون پایین تری دارند و کمتر به مشکلات روانشناختی، دیابت، مشکلات قلبی و مفصلی دچار خواهند شد. شاید علتش این باشد که افراد با وجدان کمتر ممکن است دست به اقدامات خطرناک مانند سیگار کشیدن و یا عدم رعایت قانون در زمان رانندگی بپردازند و عکس العمل مناسب تری به شرایط استرس زا از خود نشان دهند، از سویی به خاطر این مسئولیت پذیری توجه بیشتری به سلامت خود دارند و می کوشند تغذیه ای سالم داشته باشند، اگر هم بیمار شوند به سرعت برای درمان اقدام می کنند، در نتیجه احتمالاً بیش از افرادی که چنین خصوصیاتی ندارند عمر خواهند کرد.
 
یادتان باشد با وجدان بودن و مسئولیت پذیری را می توان در هر مرحله از عمر در خود پرورش داد و می توان با کارهایی مانند تمیز کردن میز کار و غیره این حس را در خود ایجاد نمود.
 

5. چای یا قهوه بنوشید

مصرف چای و قهوه با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط است. مثلاً پلی فنول و کاتچین که در چای سبز یافت می شوند، می توانند خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهند.
 
همینطور مصرف قهوه با کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، برخی سرطان ها و بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون، مرتبط است.
 
بعلاوه قهوه و چای هر دو بین 20 تا 30 درصد می توانند خطر مرگ زودهنگام را کاهش دهند.
 
فقط این نکته را در ذهن داشته باشید که مصرف زیاد کافئین می تواند به اضطراب و بی خوابی منجر شود، بنابراین بهتر است سعی کنید در طول روز بیش از 400 میلی گرم کافئین (حدوداً 4 فنجان قهوه) مصرف نکنید.
 
همچنین باید به این نکته توجه کنید که 6 ساعت طول می کشد تا تأثیر قهوه از بدن شما خارج شود. بنابراین اگر مشکل خواب دارید، بهتر است 6 ساعت قبل از زمان خواب، مواد حاوی کافئین مصرف نکنید. 
 

6. الگوی خواب خود را اصلاح کنید

خواب چرخه ای است که عملکرد سلولی را تنظیم می کند و آسیب های وارد آمده به بدن را شفا می بخشد. برای همین است که وقتی انسان بیمار می شود پزشکان توصیه می کنند فرد در رختخواب بخوابد و حتی داروهایی که برایش تجویز می کنند تا حدودی خواب آور است.
 
مطالعه ای که اخیراً انجام شده، نشان داده است که افزایش طول عمر با داشتن الگوی خواب منظم مرتبط است. الگوی خواب منظم به این معناست که هر روز تقریباً در یک زمان مشخص به رختخواب روید و در یک زمان مشخص از خواب بیدار شوید.
 
از سویی مقدار خواب نیز یکی از عوامل مهم در افزایش عمر انسان به حساب می آید. کم خوابی و پر خوابی، هر دو می توانند برای انسان مضر قلمداد شوند.
 
به عنوان مثال کمتر از 5 تا 7 ساعت خواب شبانه تا 12 درصد می تواند خطر مرگ زودهنگام را افزایش دهد و از سویی خواب بیش از 8 تا 9 ساعت در شب می تواند طول عمر فرد را تا 38 درصد کاهش دهد.
 
کم خوابی می تواند موجب بروز التهاب و افزایش احتمال ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و چاقی شود. این بیماری ها به شدت می توانند بر طول عمر انسان تأثیر منفی بگذارند.
 
از سوی دیگر، پرخوابی می تواند با افسردگی، فعالیت بدنی کم و مشکلات مختلف جسمی و روانی مرتبط باشد و در نتیجه عمر انسان را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط