فوایدی که از برنج قهوه ای باید بدانید

از خواص برنج قهوه ای می توان به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، سیستم گوارش و سیستم عصبی اشاره کرد.سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است و بدن را در برابر خیلی از بیماری ها از جمله فشارخون بالا، کلسترول نامتعادل، استرس، افسردگی ذهنی و ناراحتی های پوستی مقاوم می سازد.
يکشنبه، 23 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوایدی که از برنج قهوه ای باید بدانید
برنج قهوه ای در کنترل وزن برای افرادی که با چاقی مبارزه می کنند، کابردی است.
 
چکیده : از خواص برنج قهوه ای می توان به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، سیستم گوارش و سیستم عصبی اشاره کرد.سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است و بدن را در برابر خیلی از بیماری ها از جمله فشارخون بالا، کلسترول نامتعادل، استرس، افسردگی ذهنی و ناراحتی های پوستی مقاوم می سازد. 

تعداد کلمات 995 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

فوایدی که از برنج قهوه ای باید بدانید

برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه ای غلات کامل تصفیه و فراوری نشده سبوس داری است که از برداشتن پوسته دور دانه برنج بدست می آید. نسبت به برنج سفید باید بیشتر جویده شود و طعم فندقی دارد.
 

برنج قهوه ای جوانه زده

برنج قهوه ای جوانه زده یکی از انواع معروف برنج قهوه ای است که دارای مواد مغذی بسیار بالایی است. جوانه های آن اسید گاما آمینو بیوتیک دارد. با خیساندن برنج قهوه ای در آب به مدت چند ساعت ، جوانه برنج قهوه ای آماده می شود.این روش برای گرفتن حداکثر اسید گاما آمینو بیوتیک و بالا بردن سطح پروتئین و آنزیم های مفید مناسب است. پروسه جوانه زدن نیز ارتقا ترکیبات اساسی مانند فرولیک اسید،لیزین،منیزیم،پتاسیم،ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6، تیامین، و فیبر غذایی را بهمراه دارد. چنین ترکیباتی به جذب بهتر مواد هنگام هضم غذا ، جلوگیری از ناراحتی های روده،التهاب و آلرژی کمک می کند. جوانه برنج را می توان خشک کرد و مدت نگهداری آن را بالا برد.
 

چرا برنج قهوه ای بخوریم؟

خیلی از افراد به این موضوع واقفند که برنج قهوه ای از برنج سفید بهتر است. دلیل آن کیفیت و کمیت مواد مغذی آن است. برخلاف برنج سفید، فرایند آسیاب کردن و تصفیه روی آن انجام نمی شود و گنجینه مواد مغذی آن حفظ می شود. با فرایند آسیاب جهت تبدیل برنج قهوه ای به برنج سفید ، خیلی از خواص برنج از بین می رود. انواع مختلفی از برنج قهوه ای در بازار وجود دارد که طعم و عطر خاصی دارند و اسید های چرب مختلفی دارند.
 

مواد مغذی و خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه ای غذای کامل و طبیعی است که سرشار از املاح ضروری همچون منگنز،آهن،روی، فسفر،کلسیم،سلنیوم،منیزیم و پتاسیم است. ویتامین های موجود در آن ویتامین B1(تیامین)،ویتامین B2(ریبوفلاوین)،ویتامین B3(نیاسین)،ویتامین B6،فولات،ویتامین E(آلفا توکوفرول) و ویتامین K می باشد. منبع پروتئین است و فیبر قابل توجهی دارد. به جز همه موارد ذکر شده، تامین کننده اسید های چرب ضروری است.
 

کنترل دیابت

برنج قهوه ای برای بیماران دیابتی و هایپرگلیسمی مفید است. شاخص گلیسمی آن پایین است و به کاهش نوسانات انسولین کمک می کند و در تثبیت سطح قند خون بدن موثر است. مطالعه انجام شده در این زمینه نشان می دهد که این غلات سرشار از فیتیک اسید،فیبر و پلی فنول است. برنج قهوه ای کربوهیدرات پیچیده ای است که به کاهش ترشح قند کمک می کند. انجمن دیابت امریکا مصرف برنج قهوه ای بجای برنج سفید را به افراد دیابتی برای تامین فیبر، ویتامین و املاح ضروری توصیه می کنند.
 

خواص آنتی اکسیدانی

برنج قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که مصرف آن از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد اکسیژنی محافظت می کند. آنزیم آنتی اکسیدان قوی به نام سوپراکسید دیسموتاز دارد که از سلول ها در برابر آسیب اکسیداسیون هنگام تولید انرژی محافظت می کند.براساس مطالعه تطبیقی انجام شده در خصوص برنج سفید و قهوه ای ،در برنج قهوه ای فعالیت خورندگی رادیکال های آزاد بیشتر است و به جلوگیری از بیماری های مربوط به اکسیداسیون از جمله بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. 
 

پیشگیری از چاقی

برنج قهوه ای در کنترل وزن برای افرادی که با چاقی مبارزه می کنند، کابردی است. حاوی منگنز است و به سنتز چربی بدن کمک می کند. طبق مطالعه انجام شده،مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای تاثیرات مثبتی بر کاهش شاخص حجم و وزن دارد. همچنین فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان گلوتاتیون پروکسیداز را بالا می برد و به افزایش سطح کلسترولHDLدر افراد چاق کمک می کند. تحقیق تطبیقی دیگری انجام شده که تاثیرات ضد چاقی برنج قهوه ای جوانه زده را ثابت می کند.
 

پیشگیری از آلزایمر

برنج قهوه ای جوانه زده بخاطر داشتن مقدار زیادی اسید گاما آمینوبیوتیریک در پیشگیری از امراض مربوط به تخریب سلول های عصبی مانند بیماری آلزایمر موثر است. برنج قهوه ای جوانه زده حاوی ترکیبات مفیدی است که به مهار آنزیم خطرناک پرولیل اندوپپتیداس (عامل آلزایمر) کمک می کند. برنج قهوه ای برای ناهنجاری های مغزی همچون زوال عقلو فراموشی نیز مفید است.
 

کاهش استرس در زنان شیرده

برنج قهوه ای جوانه زده برای سلامت ذهنی مادران شیرده مفید است. تحقیقات حاکی از تاثیر مثبت مصرف آن بر کاهش اختلال اخلاقی، افسردگی و خستگی است. همچنین مصرف برنج قهوه ای در دوران شیردهی به توانایی بدن برای مقابله با استرس و ارتقا سیستم دفاعی بدن کمک می کند.
 

تقویت سیستم گوارشی

برنج قهوه ای غذای مهمی است که می تواند به رژیم غذایی روزانه افزوده شود تا سیستم هاضمه سالمی داشته باشید.فیبر موجود در آن به تنظیم عملکرد روده کمک کرده و احساس سیری بیشتری ایجاد می کند. مطالعه تطبیقی در خصوص تاثیرات برنج سفید و برنج قهوه ای هنگام هضم معده انجام شد و نتایج نشان می دهد سبوس برنج قهوه ای مانع جذب اسید می شود و رطوبت بهتر حفظ می شود. فیبر آن نیز از بروز ناراحتی های دیگری همچون یبوست و کولیت جلوگیری می کند.
 

تقویت سلامت قلب

برنج قهوه ای سرشار از سلنیوم است که برای سلامت قلب مفید است. مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای به کاهش مسدود شدن عروق ناشی از تشکیل پلاک روی دیواره آن کمک می کند. این عمل محافظتی در پایین آوردن احتمال بروزناهنجاری های قلبی مانند فشارخون بالا و بیماری های عروقی نقش دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، بافت اطراف برنج قهوه ای حاوی ترکیبی است که با پروتئین آنژیوتانسین دو ( منقبض کننده عروقی فعال و از عوامل افزایش فشار خون) مبارزه می کند.

ادامه دارد...

منبع :
سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
برنج قهوه ای چه فوایدی دارد؟
 برنج قهوه ای و برخی از خواص آن​​​​​​​
تفاوت برنج های قهوه ای با برنج های سفید​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.