با رعایت این نکات بیشتر عمر کنید (بخش اول)

یکی از دغدغه های همه انسان ها داشتن جسمی سالم و عمری طولانی است. متخصصان توصیه های زیادی برای طولانی تر شدن عمر و سالم زیستن ارائه کرده اند. در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از این نکات کلیدی و ارزشمند...
سه‌شنبه، 7 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
با رعایت این نکات بیشتر عمر کنید (بخش اول)
سیگار کشیدن ارتباطی عمیق با ابتلا به بسیاری از بیماری ها و همچنین مرگ زود هنگام دارد.
 

1. پرخوری نکنید

پرخوری می تواند مشکلات فراوانی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. امروزه موضع ارتباط میان کالری دریافتی و طول عمر، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد 10 تا 50 درصد کاهش کالری دریافتی می تواند تا حد زیادی طول عمر انسان را افزایش دهد.
 
همچنین مطالعات انسانی نیز میان میزان دریافت کالری، طول عمر بیشتر و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مختلف، ارتباطات معناداری را یافته اند.
 
علاوه بر این مصرف کالری کمتر می تواند از اضافه وزن و چاقی شکمی پیشگیری نماید و هر دوی این موارد در افزایش طول عمر انسان تأثیر مثبت دارند.
 
البته باید توجه داشت دریافت کم کالری در طولانی مدت می تواند عوارضی را برای انسان به همراه داشته باشد که از جمله آن ها می توان به احساس گرسنگی زیاد، کاهش دمای بدن و کاهش میل جنسی اشاره نمود.
 

2. مغزهایی مانند بادام، گردو، پسته و فندق را بیشتر مصرف کنید

مغزهایی از قبیل مغز گردو، بادام، پسته و فندق در واقع مانند یک نیروگاه برای بدن عمل می کنند. آن ها سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان و عناصر بسیار مفید دیگری هستند. همچنین مغزها منبعی غنی از چندین ویتامین و مواد معدنی مانند مس، منیزیم، پتاسیم، فولیک اسید، ویتامین ب3، ویتامین ب6 و E، به شمار می آیند.
 
مطالعات زیادی تأثیر مثبت مصرف مغزها بر بیماری های قلبی، فشار خون بالا، التهاب، دیابت، سندروم متابولیک، کاهش چربی شکمی و حتی برخی انواع سرطان را به اثبات رسانده اند. مطالعه ای دریافت افرادی که حداقل در هفته 3 وعده مغز میل می کنند تا 39 درصد احتمال مرگ زودرس در آن ها کاهش خواهد یافت.
 
مطالعه ای که اخیراً بر روی 350 هزار نفر انجام شده، نشان می دهد افرادی که مغز مصرف می کنند حدود 4 تا 27 درصد احتمال مرگ و میرشان کاهش می یابد. این میزان در افرادی که هر روز یک وعده از این ماده غذایی با ارزش مصرف می کنند، به مراتب بیشتر است.
 

3. زردچوبه را امتحان کنید

زردچوبه ادویه ای زرد رنگ است که علاوه بر طعم دادن به بسیاری از غذاها در درمان برخی بیماری ها نیز کاربرد دارد. زردچوبه یکی از مواد مؤثر در پیشگیری از پیری است. این تأثیر به این دلیل است که این ادویه حاوی یک ترکیب زیست فعال به نام کورکومین است. کورکومین به دلیل دارا بودم آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی به سلامت مغز، قلب و عملکرد بهتر شش ها کمک نموده و در برابر سرطان و بیماری های مرتبط با افزایش سن، مقابله می کند. البته برای تأیید این نظریه به پژوهش های مفصل تری نیاز داریم.
 
با این وجود هزاران سال است مردمان کشور هند از این ادویه استفاده نموده و مصرف آن برای عموم افراد مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.
 

4. از غذاهای گیاهی بیشتر میل کنید

مصرف مجموعه ای متنوع از غذاهای گیاهی از جمله انواع میوه، سبزیجات، مغزها، دانه ها، غلات کامل، حبوبات و ... می توانند خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش داده و بنابراین عمر انسان را افزایش دهد.
 
مثلاً، بسیاری از مطالعات ارتباط میان رژیم گیاه خواری و کاهش خطر مرگ زودرس، ابتلا به سرطان، سندروم متابولیک، بیماری های قلبی، افسردگی و زوال مغز را به اثبات رسانده اند.
 
این تأثیر متنسب به مواد مغذی و اکسیدان های موجود در گیاهان است که از جمله آن ها می توان به پلی فنول ها ، کاروتنوئیدها ، فولات و ویتامین C، اشاره نمود. برخی مطالعات نشان داده رژیم های گیاه خواری و یا مصرف زیاد غذاهای گیاهی می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری قلبی، مشکلات کلیوی و بیماری های مرتبط با مشکلات هورمونی را 29 تا 52 درصد کاهش دهد.
 
علاوه بر این برخی تحقیقات نشان داده خطر مرگ زودرس و ابتلا به برخی بیماری ها با مصرف زیاد گوشت مرتبط است. البته تحقیقات در زمینه مصرف گوشت متناقض هستند و نمی توان با قطعیت در مورد تأثیر منفی گوشت سخن گفت. شاید بتوان این تأثیر منفی را به گوشت های فرآوری شده متنسب نمود.
 

5. فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

البته خیلی دور از انتظار نیست که افزایش فعالیت بدنی می تواند به سلامت جسم و روان شما کمک نموده و بر سال های حیات شما بیافزاید. 15 دقیقه ورزش در هر روز می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد، از جمله می تواند به طور متوسط 2 سال بر عمر شما بیافزاید. علاوه بر این به ازای هر 15 دقیقه فعالیت بدنی، 4 درصد احتمال مرگ زودرس کاهش خواهد یافت.
 
مطالعه ای که اخیراً انجام شده نشان می دهد که ورزش کردن می تواند تا 22 درصد احتمال مرگ زودهنگام را کاهش دهد، حتی اگر فرد کمتر از 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشد.
 
افرادی که در طول هفته 150 دقیقه ورزش می کنند، احتمال مرگ زودهنگام در آن ها تا 28 درصد کاهش می یابد. بعلاوه اگر این مقدار ورزش کردن افزایش یابد، این میزان تا 35 درصد نیز افزایش خواهد یافت.
 

6. سیگار نکشید

سیگار کشیدن ارتباطی عمیق با ابتلا به بسیاری از بیماری ها و همچنین مرگ زود هنگام دارد. به طور کلی افراد سیگاری ممن است 10 سال کمتر از دیگران عمر کنند و 3 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری ممکن است دچار مرگ زودرس گردند.
 
این نکته را در ذهن داشته باشید که هیچ زمانی برای ترک سیگار دیر نیست. مطالعه ای نشان داده افرادی که تا سن 35 سالگی مصرف سیگار را ترک کنند ممکن است تا 8.5 سال بیشتر عمر کنند.
 
بعلاوه ترک سیگار تا 60 سالگی بتواند تا 3.7 سال بر عمر شما بیافزاید. در واقع ترک سیگار در 80 سالگی نیز می تواند مزایای زیادی برای سلامت شما داشته باشد.
 

7. الکل را به هیچ عنوان مصرف نکنید

مصرف الکل با ابتلا به بیماری های کبدی، قلبی، پانکراس و بسیاری از بیماری های دیگر مرتبط است. هر چند که برخی تحقیقات ممکن است برخی مزایا و فواید را برای مصرف الکل بر شمردند، اما پژوهش های زیادی نیز مصرف آن را با ابتلا به بیماری های بسیاری مرتبط دانسته اند.
 
پس اگر می خواهید بیشتر عمر کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری های سخت در امان بمانید، بهتر است دور مصرف الکل را خط بکشید.

ادامه دارد...

منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط