زمان و نحوه بنزین زدن

اگر موقع بنزین زدن در جایگاه متوجه شدید که تریلر یا تانکر سوخت رسان وارد جایگاه شده و دارد بنزین را داخل مخزن جایگاه تخلیه می کند ، قید بنزین زدن را بزنید و زمان دیگری مراجعه کنید. علتش این است که وقتی بنزین از تانکر به
شنبه، 19 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
زمان و نحوه بنزین زدن

زمان و نحوه بنزین زدن
زمان و نحوه بنزین زدن


 






 
اگر موقع بنزین زدن در جایگاه متوجه شدید که تریلر یا تانکر سوخت رسان وارد جایگاه شده و دارد بنزین را داخل مخزن جایگاه تخلیه می کند ، قید بنزین زدن را بزنید و زمان دیگری مراجعه کنید. علتش این است که وقتی بنزین از تانکر به داخل مخزن جایگاه تخلیه می شود ، هر آنچه از آشغال و آلودگی را که ظرف این مدت در مخزن ته نشین شده است به هم می زند و بالا می آورد و بخشی از این آلودگی ها و آشغال ها وارد باک بنزین خودروی شما می شود.
1 صبح ها عمدتا پمپ بنزین ها خلوت ترند ؛ چون خیلی ها برای به موقع رسیدن به سر کار ، اگر خودرو بیرون آورده باشند ، فکر بنزین اش را هم کرده اند. به همین خاطر کمتر مجبور می شوید در صف های طولانی مثل بعد از ظهر ها بایستید و مدام خودروی تان را روشن نگهدارید تا آهسته آهسته جلو بروید.
2 موقعی که داخل صف ایستاده اید یا منتظر هستید که نفر قبلی بنزین زدنش را تمام کند و شلنگ را به شما بدهد. در باک را باز نکنید ؛ فقط موقعی که نوبت تان رسید و خواستید بنزین بزنید در باک را باز کنید تا تبخیر بنزین به حداقل برسد.
3 بنزین مناسب موتور خودرو خود را بزنید. بسیاری از خودروهای کشور ما که خوشبختانه مجهز به سیستم انژکتوری هستند ، برای احتراق با بنزین اکتان بالا (بنزین سوپر) طراحی شده اند. وقتی بنزین معمولی می زنید ، موتور در حالت پایین تر از مصرف بهینه کار می کند و طبعاً بنزین بیشتری می سوزاند. بنزین معمولی در کشور ما دارای عدد اکتان 78 است و بنزین سوپر ، عدد اتکان 39 دارد. خیلی از خودروهای مونتاژشده در داخل کشورمان ، برای بنزین عدد اتکان بالا یعنی 59 طراحی شده اند اما چون ما در ایران این بنزین را نداریم ، بهتر است از بنزین سوپر بزنیم.
4 توصیه می شود که ترجیحاً صبح های زود که حرارت زمین در پایین ترین حد خود قرار دارد بنزین بزنید. علت این توصیه آن است که در اکثر پمپ بنزین ها ، مخزن سوخت و لوله های انتقال ، زیرزمین قرار داده شده اند و هر چه زمین و مخزن سردتر باشد ، بنزین غلیظ تر و متراکم تر است. وقتی هوا رو به گرما می گذارد ، مثلا سمت بعد از ظهر یا تا اوایل شب ، بنزین منبسط می شود و به همین خاطر ، یک لیتر بنزین واقعا یک لیتر نخواهد بود بلکه اندکی کمتر خواهد بود. به همین دلیل در درازمدت اگر فقط ظهرها بنزین بزنید ، بنزین کمتری گیرتان می آید.
5 فیلتر هوا را به طور منظم چک کنید. در فاصله ای که در پمپ بنزین منتظر هستید ، زمان خوبی در اختیار دارید که قسمت هایی از موتور خودرو را که باید بررسی کنید ، ببینید .خصوصاً اگر در مکان هایی رانندگی می کنید که گرد و غبار زیادی دارند ، باید مرتبا فیلتر هوا را وارسی کنید. اگر گرد و غبار داشته باشد ، احتراق بنزین را ضعیف می کند چرا که هوا را به اندازه کافی به موتور نمی رساند و مصرف سوخت بالا می رود. فیلتر هوا را جلوی نور بگیرید ؛ اگر نور از ان عبور نمی کند ، وقت تعویض اش فرا رسیده است.
6 ترجیحاً وقتی باک خودرو نصفه است بنزین بزنید.دلیلش این است که هر چه بنزین بیشتری داخل باک باشد ، هوای کمتری فضای داخل را اشغال می کند و تبخیر بنزین را کاهش می دهد.
7 حتماً ضرورت دارد که آمپر بنزین تان سالم باشد. خیلی وقت ها خرابی آمپر بنزین را درست نمی کنید و این یعنی این که نمی دانید وضعیت بنزین تان الان چطور است و چه میزان در باک موجود است. آن وقت مجبورید که به دفعات بیشتری برای اطمینان از کم نیاوردن ، سراغ جایگاه بروید. سالم بودن آمپر بنزین این مزیت را هم دارد که حدوداً می دانید چقدر بنزین باید بزنید و حواس تان به پر شدن باک هست تا بنزین سر ریز نکند و بیخودی هدر نرود.
8 وقتی مشغول بنزین زدن هستید ، دستگیره را تا آخر فشار ندهید. اکثر دستگیره ها دارای 3 درجه هستند: کند ، متوسط و تند .در حالت کند ، میزان تبخیری را که در اثر پمپ شدن و گردش بنزین از لوله به درون باک ایجاد می شود ، به حداقل می رسانید. اکثر شلنگ ها دارای محل بازگشت بخار هستند ؛ اگر سریع بنزین بزنید ، مایعی که وارد مخزن بنزین می شود به حالت بخار در می آید ، این بخار مکیده می شود و به مخزن زیر زمین می رسد ؛ در نتیجه در این حالت هم وقتی بنزین بزنید یک لیترتان همیشه یک لیتر نخواهد بود.
-اسپرت ، ممنوع!
لوازم جانبی بدون استفاده به خودرو اضافه نکنید. اضافه کردن لوازم جانبی ، تزئینی و لوازم اسپرت ، فرهنگی است که در سال های اخیر بسیار در بین صاحبان خودرو در کشور ما جا باز کرده و بعضاً به یک رقابت و چشم و هم چشمی هم تبدیل شده است. گرچه اگر از اکثر افرادی که بعضی لوازم جانبی مثل رینگ و لاستیک را زیر خودروی شان انداخته اند درباره علتش بپرسیم ، «زیبایی» را دلیل آن ذکر می کنند اما باید گفت یکی از اصلی ترین دلایل اضافه کردن رینگ و لاستیک ، افزایش ایمنی خودروهایی است که رینگ و لاستیک شان خیلی استاندارد نیست و یا از حالت فابریک خودرو کوچک تر است. اما باید حواس مان به چند نکته مهم باشد:
-بعضی لوازم جانبی دیگری هم که به خودرو اضافه می کنید ، کاربرد زیادی جز زیبا کردن ندارند ؛ ولی با بالا بردن وزن و سنگین تر کردن خودرو ، مصرف سوخت را بسیار بالا می برند مثل گارد و سپر و وسایلی که اصولا از نظر ایمنی هم خودروی شمارا غیر ایمن می کند و در بسیاری از کشورها ممنوع هستند. اما از دید مصرف سوخت هم که بخواهید بدانید ، با تغییر وضعیت آئرودینامیک خودرو و ایجاد مقاومت بیشتر در برابر جریان هوا و باد و همچنین بالا بردن وزن خودرو ، مصرف سوخت تان را حسابی بالا می برند. درباره باربند هم این قضیه به شدت صدق می کند.
-به هر حال ، رینگ و لاستیک اکثر خودروهای موجود ، استانداردی است که توسط شرکت تولید کننده محاسبه و لحاظ شده است. تغییر اندازه رینگ و لاستیک ، باعث می شود که مصرف سوخت شما به دلایل زیر بالاتر برود: اول اینکه محیط چرخ معمولا بزرگتر می شود و بنابراین و در حالت های عادی و با دور موتور قبلی ، آنچه سرعت سنج نشان می دهد اشتباه خواهد بود و در واقع سرعت خودرو بالاتر از آن چیزی می شود که شما در کیلومتر شمار می بینید و همین یعنی مصرف سوخت بالاتر ، دوم آنکه بعضاً اضافه کردن رینگ و لاستیک ، باعث افزایش ارتفاع خودرو می شود و این قضیه ، سطح مقطع خودرو را در برابر جریان باد افزایش می دهد و همین امر ، با ایجاد مقاومت در برابر هوا ، مصرف سوخت را بالا می برد چون شما را مجبور می کند بیشتر گاز بدهید.
سوم آنکه داشتن رینگ و لاستیک ، بیشتر رانندگان را وسوسه می کند که با سرعتی بالاتر از حد معمول برانند ، چون هم می خواهند خودروی اسپرت شان را آزمایش کنند و هم تا حدی از بابت ایمنی خودخیال راحت تری پیدا کرده اند و همین موضوع یعنی بنزین بیشتری سوزانده می شود. چهارم آنکه اضافه کردن رینگ و لاستیک ، وزن خودرو را افزایش می دهد و این موضوع هم باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود.
منبع: هفته نامه فرهنگی -اجتماعی همشهری مثبت 162



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.