طرز پخت چند نوع پیراشکی (بخش اول)

پیراشکی جزو غذاهایی است که در نسل جدید طرفداران بسیاری دارند و برای بچه ها و جوانان بسیار لذت بخش بوده و در کنار خوشمزه بودن دارای فوایدی نیز می باشد که شما با یادگیری طرز صحیح پخت آن می توانید یک پیراشکی خوشمزه داشته باشید.
چهارشنبه، 23 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز پخت چند نوع پیراشکی (بخش اول)
از فواید برنج باید به خواص باز کننده بودن رنگ چهره ها، مفید برای درمان فشار خون، بهترین غذا برای دوران نقاهت، درمان تب، تقویت بدن و سر اشاره کرد.
 

مقدمه

پیراشکی که غذایی از روسیه است دارای تنوع زیادی در نوع پخت و مواد درون آن وجود دارد. که برخی از مناطق ایران نیز مانند جنوب کشور این غذا را به خوبی و با مواد مخصوص می پزند.  در پخت این غذا شما می توانید در میان آن حتی از پنیر پیتزا یا پنیر های مختلف دیگر نیز استفاده کنید، که طعم و مزه آن را چند برابر لذت بخش تر کرده و طرفداران بسیاری نیز دارد.  پیراشکی می‌تواند به عنوان صبحانه برای کودکانی که به مدرسه می روند کاربرد زیادی داشته باشد، که انرژی آنها را از صبح تا ظهر حفظ کرده و گوشت و مواد درون آن دارای مواد مغذی زیادی می باشد. 
 

پیراشکی سیب زمینی


مواد لازم برای ۶ نفر :
- تخم مرغ دو عدد
- گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
- سیب زمینی متوسط ۶ عدد
- نخود فرنگی یک استکان
- پیاز متوسط یک عدد
- هویج رنده شده نصف استکان
- نمک به اندازه کافی
- زعفران یک چهارم قاشق چایخوری
- روغن آب کرده نصف لیوان 
- جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
- رب گوجه فرنگی نصف استکان

 طرز تهیه :
برای پخت مواد درون پیراشکی شما ابتدا پیاز را پوست کنده و کاملا بشویید و خرد نمایید و مقداری روغن سرخ کردنی را داغ کرده و گوشت چرخ کرده را با پیاز درون آن سرخ نمایید.  سپس رب گوجه فرنگی و نمک را به آن اضافه کرده و بعد هویج و نخود را به مخلوط بیفزایید و مواد را کاملا با هم سرخ کنید و گاز را خاموش کرده و سیب زمینی ها را بشویید و سپس آب پز نمایید و بعد از آن که آنها کاملاً مغز پخت شدند، رنده کرده و کمی نمک و زعفران به همراه جوش شیرین به آن اضافه نمایید و کاملاً سیب زمینی ها را با هم مخلوط کرده و خمیر یکدست به دست آورید. 

سپس به اندازه یک تخم مرغ از خمیر بردارید و آن را پهن کنید و خمیر را با یک قاشق مربا خوری از مخلوط گوشت چرخ‌کرده پر کنید و اطراف آن را طوری تنظیم کنید که به شکل تخم مرغ در بیاید و مواد بیرون نریزند.  اگر دست تان را خیس نمایید، بهتر می توانید پیراشکی را درست نمایید. در ماهیتابه مقداری روغن ریخته و وقتی که کاملاً داغ شد، این پیراشکی ها را در آن سرخ کرده و منتظر بمانید تا پف کند و روی آن کاملا طلایی شود. برای این که سیب زمینی ها سطحشان کاملاً سرخ شود می توانید شعله گاز را کم کنید، صبر نمایید تا به صورت یک دست سرخ شود. 

پیراشکی ها را در ظرف چیده و به وسیله فلفل سبز و سبزیجات یا تربچه تزیین نمایید. برای اینکه این پیراشکی ها را در تولدهای و مهمانی های شلوغ استفاده کنید، می توانید از یک شانه خالی تخم مرغ برای تزیین آن استفاده نمایید. به طوری که روی شانه های تخم مرغ را به صورت کامل با ورق آلومینیومی بپوشانید و در هر قسمت از جای تخم مرغ یک عدد پیراشکی قرار دهید و با خلال دندان روی آنها یک گوجه‌گیلاسی برای تزیین بگذارید. 
 

پیراشکی برنج


مواد لازم برای ۶ نفر
- برنج یک لیوان
- تخم مرغ دو عدد 
- گوشت چرخ کردهیک لیوان
- رب گوجه فرنگی نصف استکان
- زعفران یک چهارم قاشق چای خوری
- نمک و فلفل به اندازه کافی
- روغن نصف لیوان
- جعفری خرد شده یک استکان

 طرز تهیه :
 پیاز هایی که از قبل آن ها شسته اید و به صورت نگینی ریز خورد نموده اید، را در روغن سرخ کرده و گوشت چرخ کرده را نیز به آن بیافزایید وقتی که کاملا سرخ شد، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل به همراه جعفری به آن اضافه نمایید و بعد از ۵ دقیقه سرخ شدن، گاز را خاموش نمایید. به صورتی که مایه اصلاً آب نداشته باشد. سپس برنج را با دو لیوان آب بپزید و وقتی آب برنج تمام شد، گذارید که سرد شود. سپس آن را چرخ نموده اگر دو بار چرخ کنید خیلی بهتر است.  تخم مرغ و زعفران و نمک به برنج چرخ کرده اضافه کرده و آن را خوب هم بزنید تا خمیری یکنواخت به دست آید. از خمیر برنج به اندازه یک تخم مرغ برداشته درون آن را باز کنید و از موادی که با گوشت درست کردیم، میان آن بریزید و آن را کاملاً با خمیر برنج بپوشانید. سپس در روغنی که کاملاً داغ شده است، سرخ کنید برای مغز پخت شدن آن شعله زیر آن را می توانید کم نگه دارید. [1] 

از فواید برنج باید به خواص باز کننده بودن رنگ چهره ها، مفید برای درمان فشار خون، بهترین غذا برای دوران نقاهت، درمان تب، تقویت بدن و سر، خواب آور، برطرف کننده تشنگی، برطرف کننده استفراغ، موثر برای رفع التهاب پوستی، درمان فشار خون اشاره کرد که همه آنها از خواص برنج هستند. [2 ] 
 

پیراشکی با نان لواش


 مواد لازم برای ۶ تا ۸ نفر :
- گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم 
- جعفری و نعناع ۲۵۰ گرم
- سیر ۴ حبه 
- پیاز متوسط یک عدد 
- سس گوجه فرنگی نصف استکان 
- روغن آب کرده نصف لیوان
- نمک و فلفل به اندازه لازم
- نان لواش سه عدد

 طرز تهیه :
پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه نموده و آنها را با هم سرخ کنید و سبزی ها را نیز از آن قبل خورد کرده و در این مرحله به مواد اضافه کنید و با سیر کوبیده نیز مخلوط نمایید و صبر کنید تا کمی مواد با همدیگر سرخ شوند.  سپس سس گوجه فرنگی را به آنها اضافه کرده و شعله گاز را خاموش کنید.  نان لواش را به اندازه مربع هایی که ۱۵ سانتیمتر هستند به وسیله قیچی به شکل یک دست ریز کنید و وسط هر نان لواش مقداری از مخلوط گوشت بریزید و آن را مانند ساندویچی لوله کنید.  دو سر آن را به وسیله خلال دندان به هم وصل کنید، تا موقع سرخ کردن مواد بیرون نریزد. بعد از آنکه روغن کاملاً داغ شد نان‌ها را در آن کمی سرخ کنید و مواظب باشید که نان ها خشک نشود و نسوزد شما می توانید این پیراشکی که برای تولد ها و دورهمی ها با گوجه و سبزیجات تزیین کرده و سر میز غذا ببندید.

در روایتی امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (ص) گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) سَیِّدُ طَعَامِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ الْأَرُزُّ ؛ بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است. [3] 

ادامه دارد...

پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 236.
[2] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 19.
[3] مکارم الأخلاق، 178. عیون الأخبار 2 روایت 35.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.