طرز پخت چند نوع پیراشکی (بخش دوم)

تنوع داشتن در وعده های غذایی باعث بیشتر شدن اشتها در افراد شده و کودکان شما ترغیب به خوردن غذا های مختلف نیز می‌شوند. برای داشتن تنوع غذایی می دانید با پخت چند مدل از پیراشکی ها آماده شوید تا آن را به عندان صبحانه یا شام بکار ببرید.
چهارشنبه، 23 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز پخت چند نوع پیراشکی (بخش دوم)
 از فواید گوجه فرنگی باید به مفید بودن آن برای درمان غلظت خون، موثر در از بین بردن آب مروارید، تسکین درد مفاصل، مفید برای پوست، کمک به رشد قد اشاره کرد.
 

مقدمه

شما می توانید برای درست کردن پیراشکی از خمیر های مختلفی از جمله خمیر پیتزا یا خمیر نانوایی یا حتی نان بربری و نازک استفاده نمایید. گاهی پیراشکی ها حکم شیرینی را می‌گیرند و به همراه کرم های شیرین یا مارمالاد که درون آن ریخته می شود به همراه چای و نوشیدنی های گرم دیگر استفاده می شود. نوع دیگری از پیراشکی است که درون آن از مواد دیگری مانند گوشت یا سیب زمینی و سبزیجات پر می شود که به عنوان شام در بین مردم رواج دارد. هدف ما از آموزش پیراشکی نوع دوم آن است که به عنوان غذا مصرف می‌شود و طرفداران زیادی نیز دارد. 
 

پیراشکی با نان همبرگر 

 
مواد لازم برای ۶ نفر:
- نان همبرگر ۶ عدد
- گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم. 
- هویج رنده شده نصف لیوان
- سیب زمینی متوسط ۲ عدد
- تخم مرغ دو عدد
- خیارشور خرد شده نصف لیوان 
- پیاز متوسط یک عدد
- نخود فرنگی نصف لیوان 
- نمک و فلفل به اندازه کافی
- جعفری خرد شده نصف لیوان 
- سس گوجه فرنگی نصف استکان
- روغن آب کرده یک استکان

طرز تهیه :
پیاز ها را از قبل بشویید و ریز کنید و این مرحله آن را سرخ کرده گوشت چرخ کرده را نیز در آن تفت دهید، تا کاملاً سرخ شود. سیب زمینی ها را پوست کنده و به شکل خلالی ریز کنید و جدا از گوشت آنها را هم سرخ نمایید، سپس این دو را با هم مخلوط کرده و هویچ رنده شده به اضافه نخود فرنگی و جعفری را به این مخلوط اضافه نمایید و گاز را پس از چند جوش خاموش کرده، در انتها خیارشور ها را هم ریز نمایید و به مخلوط اضافه کرده و در این مرحله نانهای همبرگر را به اندازه یک دایره کوچک به شعاع ۵ سانتی متر سوراخ کنید. 

خمیر را از درون نان ها بیرون آورده و داخل نان را خالی از خمیر گردیم جای آن را با مخلوط گوشت پر نمایید. دو عدد تخم مرغ را در ظرفی جداگانه با همزن بزنید تا زمانی که یک دست شد و طوری که از همزن نریزد بردارید، مقداری از روغن را در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. نان های آماده شده را یکی یکی در تخم مرغ زده به طوری که همه جای تخم مرغ شود روغن داغ آن را سرخ کنید، البته باید مراقب باشید زمانی که تخم مرغ در اطراف نان سرخ شد، آن را برداریم نان پیراشکی شما نسوزد. شما می توانید این پیراشکی را با سس گوجه فرنگی میل نمایید. 

امام علی (علیه السلام) در مورد فواید گوشت می‌فرمایند : «عَلَیکُم بِهذَا اللَّحمِ فَکُلوهُ فَإِنَّهُ یُحَسِّنُ الخُلُقَ و یُصَفِّی اللَّونَ و یَخمُصُ البَطنَ؛ بر شما باد این گوشت! آن را بخورید، چرا که خوى را خوش مى‌سازد، رنگ را صفا مى‌دهد و شکم را کوچک مى‌کند.» [1] 
 

پیراشکی میگو 


مواد لازم برای ۴ نفر :
- میگوی تازه ۳۰۰ گرم 
- پنیر پیتزا رنده شده ۱ لیوان 
- خمیر پیراشکی به مقدار لازم
- روغن آب کرده نصف لیوان
- نمک به مقدار کافی

طرز تهیه :
میگوها را پس از تمیز کردن با کمی نمک بجوشانید، سپس آن را در آبکش بریزید تا آب آن کاملا برود. پس از آن خمیر پیراشکی را از قبل آن را آماده کرده ایم یا به صورت آماده آنرا تهیه نموده ایم را به شکل نازک، مانند نان لواش با وردنه پهن کنید و آن را به صورت چهار گوش با کارد ببرید و در وسط هر قسمت از خمیر دو یا سه میگو قرار دهید. بعد گوشه های خمیر را طوری روی یکدیگر قرار دهید که پیراشکی ها به صورت سه گوش درآید و در انتها لایه. هایی که روی یکدیگر قرار می گیرند، که با انگشت فشار دهید تا خمیر ها در روغن از هم باز نشوند. سپس آنها را در روغن ای که کاملاً داغ شده است نمایید و به سلیقه خود آنها را تزیین کرده و میل کنید. [2] 
 

پیراشکی هندی


 مواد لازم برای ۴ نفر :
- گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم 
- جعفری خرد کردن نصف لیوان 
- پودر کاری یک قاشق سرخالی
- پیاز متوسط یک عدد
- کره یک بسته  ۱۰۰ گرمی 
- گوجه فرنگی متوسط ۳ عدد
- نمک و فلفل به مقدار کافی 
- روغن آب کرده نصف لیوان
- سیر ۲ حبه 

طرز تهیه :
گوشت چرخ کرده را با پیازی که از قبل آنرا رنده درشت زده اید، در روغن که کاملاً داغ شده است، سرخ کنید. سپس گوجه فرنگی ها را نیز رنده کرده و به همراه جعفری و نمک و فلفل به این مخلوط اضافه نمایید، تا همگی با هم تفت بگیرند. در انتها سیر کوبیده شده را نیز به مواد اضافه کنید، تا طعم و مزه آن را بگیرد. سپس پس از چند جوش و زمانی که آب گوجه فرنگی ها تمام شد آن را از روی شعله بر می داریم. 

خمیر پیراشکی را به شکل آماده می توانید تهیه کنید، یا با طرز پخت خمیر سمبوسه خودتان در خانه تهیه کنید و با وردنه به نازکی نان لواش آنرا پهن کرده و یا چهارگوش یا به شکل گرد آن را برش بدهید و در وسط آن یک قاشق از مخلوط گوشت و گوجه فرنگی بریزید، لبه های پیراشکی را کمی خیس کنید و به هم بچسبانید. به طوری که که جمع شود و موادی بیرون نریزد. 

توجه کنید که زمانی که لبه خمیر پیراشکی رو به هم جفت می کنید با انگشت تان آنهارا فشار دهید تا در روغن باز نشود. سپس پیراشکی ها را در روغن یا کاملاً داغ شده است سرخ کرده و در ظرف قرار دهید می توانید با سلیقه خودتان را تزیین کرده و به عنوان شام میل نمایید.  از فواید گوجه فرنگی باید به مفید بودن آن برای درمان غلظت خون، موثر در از بین بردن آب مروارید، تسکین درد مفاصل، مفید برای پوست، کمک به رشد قد، مفید برای درمان سنگ کلیه، درمان سیاتیک، مفید برای درمان بیماری سل و پاک کننده خون، از بین برندگی چسبندگی خون و خیلی از فواید دیگر اشاره کرد. [3]

ادامه دارد...

پی نوشت :
[1] کتاب کنز‌العمال، جلد 15، صفحه 455، حدیث 41805.
[2] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران:حافظ نوین، 1392،صفحه 238.
[3] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 71.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.