آشنایی با فواید شیر برای سلامتی (بخش اول)

از فوایدی که برای نوشیدن روزانه شیر می توان اشاره کرد: تقویت استخوان و دندان، خنثی شدن سموم بدن، کمک به بهبود رشد کودک، تامین انرژی بدن و برطرف کننده مشکلات پوستی است. با ما همراه باشید.
شنبه، 2 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید شیر برای سلامتی (بخش اول)
یکی از فواید نوشیدن روزانه شیر، بهبود رشد استخوان و دندان‌ها به ویژه برای کودکان است زیرا در این سنین، رشد بدن بسیار خوب است.
 

مقدمه

خواص شیر از شیر مادر گرفته تا شیرهای دیگر مانند شیر گاو، شیر سویا، شیر بز و غیره- تقریبا برای تمامی افراد شناخته شده است، . محبوب‌ترین شیر پستانداران، شیر گاو است. انواع دیگر شیر شامل شیر بز، شیر اسب، شیر شتر، شیر گوسفند و غیره می‌شود. شیر به دلیل داشتن خواص مفید برای سلامتی، به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شده است.
 

مواد مغذی شیر


ارزش تغذیه‌ای هر فنجان شیر (۲۴۴ گرم) :
چربی کل ۲.۴ گرم۳٪
چربی اشباع ۱.۵ گرم۷٪
چربی چند غیر اشباع۰.۱ گرمموجود نیست
چربی تک غیر اشباع۰.۷ گرمموجود نیست
کلسترول۱۲ میلی گرم۴٪
سدیم۱۰۷ میلی‌گرم۴٪
پتاسیم۳۶۶ میلی گرم۱۰٪
کربوهیدرات کل۱۲ گرم۴٪
فیبر رژیمی۰ گرم۰٪
قند ۱۳ گرم–
پروتئین ۸ گرم۱۶٪

ویتامین‌ها :
ویتامین A موجود نیست۲٪
ویتامین D موجود نیست۰٪
ویتامین B۱۲ موجود نیست۱۲٪
ویتامین B۶ موجود نیست۵٪
ویتامین C موجود نیست۰٪

مواد معدنی :
کلسیم موجود نیست۳۰٪
آهن موجود نیست۰٪
منیزیم موجود نیست۶٪
 
مواد موجود در شیر برای رشد و بهبود عملکرد بدن مورد نیازند. شیر، کلسیم دارد و به منبع کلسیم معروف است. به همین دلیل، برای کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا به رشد آنها کمک می‌کند. درحال‌حاضر، برندهای تجاری مختلفی از شیر وجود دارد که معمولا همان شیر گاو با بسته‌بندی و طعم‌های مختلف است. شیرهای شکلاتی، ساده و میوه‌ای محبوبیت بسیاری دارند.

شیر را می‌توان به همان صورت شیر تازه یا فرآورده‌های گرفته شده از شیر مصرف کرد. فرآورده‌های شیری شامل شیر خشک، شیر عسل، شیر UHT (فرادما)، ماست، پنیر، شیر پاستوریزه و شیر اسکیم (شیر بدون چربی) می‌شود. انواع مختلف محصولات لبنی در بازار موجودند و شما می‌توانید آنها را بر اساس قیمت انتخاب کنید. برخی فواید نوشیدن روزانه شیر در این‌جا آمده است:
 

فواید شیر برای سلامتی


۱. سموم بدن را خنثی می‌کند
معمولا، سموم بدون این‌‌که متوجه شویم از محیط یا غذاهای ناسالم وارد بدن می‌شوند. نخستین فایده نوشیدن روزانه شیر، خنثی کردن سموم بدن است. سمومی که وارد بدن می‌شوند بسیار خطرناکند زیرا می‌توانند باعث سلامتی را مختل کنند. بنابراین، برای از بین بردن سموم می‌توانید هر روز شیر بنوشید.

۲. باعث تقویت استخوان و دندان می‌شود
استخوان‌ها و دندان‌ها دو عضو مهم بدن هستند. استخوان‌ها در انجام فعالیت‌ها و حرکت کردن به فرد کمک می‌کنند. شیر باعث سلامت دندان‌ها نیز می‌شود بنابراین عمل گوارش، سالم‌تر شده و ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در غذا به خوبی جذب بدن می‌شوند. اما متاسفانه با بالا رفتن سن، از تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها کاسته می‌شود زیرا کلسیم- ماده مهم در حفظ تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها- از طریق ادرار دفع می‌شود.

بنابراین به دلیل خواص شیر برای سلامتی، نوشیدن روزانه آن را در برنامه خود بگنجانید زیرا باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها شده، تراکم آنها را حفظ می‌کند و از مشکلات مربوط به استخوان و دندان جلوگیری می‌کند. نوشیدن شیر یا فرآورده‌های آن، به تامین نیاز بدن به کلسیم کمک می‌کند. خوب است بدانید که خوردن شیر، خطر و عوارض جانبی ندارد مگر برای افرادی که لاکتوز را تحمل نمی‌کنند. این افراد می‌توانند شیر بز مصرف کنند.

 ۳. به بهبود رشد کودک کمک می‌کند
همان‌گونه که در بالا گفته شد، یکی از فواید نوشیدن روزانه شیر، بهبود رشد استخوان و دندان‌ها به ویژه برای کودکان است زیرا در این سنین، رشد بدن بسیار خوب است. با نوشیدن روزانه شیر، نیاز بدن به کلسیم تامین شده و رشد فرد بهبود می‌یابد. کودکانی که به کمبود کلسیم دچارند، معمولا رشد کندی دارند. شیر، در افزایش حافظه نیز نقش دارد بنابراین مصرف آن برای کودکان بسیار مفید است.

۴. انرژی بدن را تامین می‌کند
شیر، علاوه بر کلسیم، کالری نیز دارد. اگرچه بیشتر افراد معمولا از کالری پرهیز می‌کنند زیرا می‌تواند باعث بالا رفتن وزن شود اما بدن به کالری به عنوان یکی از منابع انرژی نیاز دارد. اما در مصرف کالری، باید بسیار دقت کرد زیرا کالری زیاد خوب نیست و باعث چاقی می‌شود.

۵. برای زیبایی خوب است
افرادی که از مشکلات پوستی به ویژه خشکی پوست رنج می‌برند می‌توانند برای حل مشکل خود از شیر استفاد کنند. شیر می‌تواند پوست را هیدراته و همچنین نرم‌تر و روشن‌تر کند. بنابراین تعجبی ندارد که در بسیاری از اسپاها یا اسکراب‌ها از شیر خالص استفاده می‌شود. شیر، دارای آنتی اکسیدان است که می‌تواند پوست را سالم‌تر و در برابر رادیکال‌های آزاد، مقاوم تر کند. پوست، نخستین محل ورود رادیکال‌های آزاد است. بنابراین اگر می‌خواهید از پیری جلوگیری کنید، نیازی نیست محصولات ضد پیری گران قیمت بخرید، کافیست روزانه شیر بخورید.

ادامه دارد....

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.