آشنایی با فواید شیر برای سلامتی (بخش سوم)

شیر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است که بدن شما را متناسب، سالم و قوی نگه می‌دارد. یک لیوان شیر حاوی ویتامین A و ویتامین B است که برای قدرت بینایی خوب است و تعداد سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد. در این مطلب به بیان فواید نوشیدن روزانه شیر پرداخته ایم.
شنبه، 2 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید شیر برای سلامتی (بخش سوم)
تشویق کودکان و نوجوانان به نوشیدن شیر برای آن‌ها سلامت دندانی بی‌نظیری به همراه خواهد داشت، چون از سطح مینای دندان در برابر مواد اسیدی محافظت می‌کند.
 

فواید شیر برای سلامتی 


1. خواب را بهبود می‌بخشد
شیر دارای ماده‌ای است که می‌تواند هورمون ملاتونین که باعث خواب آلودگی در انسان می‌شود را تحریک کند. به همین دلیل، افرادی که شیر، به ویژه شیر گرم می‌خورند، سریع‌تر به خواب می‌روند.

2. سموم موجود در غذا را خنثی می‌کند
شیر می‌تواند سموم موجود در غذا مانند فلزات، کادمیوم و قلع که توسط بدن جذب می‌شوند را خنثی کند. معقول به نظر می‌رسد زیرا همیشه هشدار داده می‌شود که دارو را با شیر نخورید. اگرچه کاملا درست نیست اما برخی مواد دارویی مانند تتراسایکلین ( مانند داکسی سایکلین و مینوسایکلین) و برخی فلوروکینولون‌ها ( به ویژه سیپروفلوکساسین و نورفلوکساسین)، اگر با شیر خورده شوند، خاصیت خود را از دست می‌دهند.

3. کلسیم بدن را تامین می‌کند
شیر بهترین منبع کلسیم است که می‌تواند نیاز بدن ما را به این ماده‌ی معدنی تامین کند. کلسیم از بدن در برابر بیماری‌های مزمنی مانند سرطان، کاهش تراکم استخوانی، ناراحتی‌های آرتریتی، سردردهای میگرنی، سندرم پیشاقاعدگی، و چاقی کودکان محافظت می‌کند. کلسیم همچنین به خلاص شدن از چربی‌های اضافی و کاهش وزن کمک می‌کند. کلسیم ماده‌ی معدنی بسیار ضروری در تولید ماده‌ی استخوانی است، و اندازه‌گیری غلظت مواد معدنی استخوان معمولا بسیار متکی بر کلسیم است که به عنوان حامی اصلی ساختار بدن ما به شمار می‌رود. این، سریع‌ترین، کم هزینه‌ترین، و در دسترس‌ترین منبع کلسیم موجود در بازار است.

3. از دندان‌ها مراقبت می‌کند
تشویق کودکان و نوجوانان به نوشیدن شیر برای آن‌ها سلامت دندانی بی‌نظیری به همراه خواهد داشت، چون از سطح مینای دندان در برابر مواد اسیدی محافظت می‌کند. نوشیدن شیر به خاطر انرژی گرفتن و تامین سلامتی از میزان مصرف نوشابه‌های مختلف توسط کودکان کم می‌کند، و در نتیجه خطر پوسیدگی دندان و ضعف لثه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

4. آب از دست رفته‌ی بدن را جبران می‌کند
مایعات بخش جدایی ناپذیری از بدن انسان هستند، و بدن نیاز دارد مرتبا آبی را که در بدن مصرف می‌شود جبران کند. آب برای رشد بچه‌ها حیاتی است و آن‌ها باید حداقل شش تا هشت لیوان مایعات در روز بنوشند. شیر حاوی مقدار خوبی از مولکول‌های آب است – و سوای خود آب آشامیدنی – بهترین مایع برای جبران آب از دست رفته‌ی بدن به حساب می‌آید. آب بیش از ۸۰٪ وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد، و تعادل مایعات در بدن برای هر فرایندی که در بدنمان رخ می‌دهد ضروری است. به همین خاطر است که دی‌هیدراته شدن بدن مشکلی بسیار جدی و خطرناک به حساب می‌آید، چون تمام عملکردهای متابولیک‌مان را تهدید می‌کند. بنابراین، اگر آب پیدا نکردید، یک لیوان شیر بنوشید!

5. میزان مصرف ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد
مطابق پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه‌ی پزشکی، نوشیدن شیر به نحو چشمگیری میزان مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی ما را افزایش می‌دهد. شخصی که یک پاکت کامل شیر در روز مصرف می‌کند احتمال برآورده کردن نیاز کلسیم روزانه‌اش دو برابر می‌شود، در صورتی که شخص دیگری که یک قوطی نوشابه‌ی گازدار می‌نوشد ممکن است در واقع سطح کلسیم بدنش را تا یک سوم کاهش دهد. کلسیم، به همراه تمام مواد معدنی حیاتی دیگر، برای رژیم روزانه‌ی ما و به منظور تضمین عملکرد صحیح هر بخشی از بدن‌مان ضروری هستند.

6. اسیدیته‌ی بدن را کاهش می‌دهد
مصرف فراورده‌های لبنی می‌تواند به کاهش اسیدیته‌ی بدن نیز کمک کند. نوشیدن شیر سرد باعث می‌شود که بدن از اسیدیته‌ای که ممکن است به آن دچار شده باشد رها شود.

7. یک غذای کامل است
شیر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است که بدن شما را متناسب، سالم و قوی نگه می‌دارد. یک لیوان شیر حاوی ویتامین A و ویتامین B است که برای قدرت بینایی خوب است و تعداد سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، همین طور حاوی کربوهیدرات است که برای شادابی و پر انرژی بودن مفید است، و پتاسیم که برای عملکرد درست اعصاب خوب است، منیزیم برای عملکرد عضلات، فسفر برای آزادسازی انرژی، و پروتئین برای ترمیم و رشد بدن. این ماده همچنین عملکرد بدن‌تان را در عین افزایش سن به مانند روزهای جوانی حفظ می‌کند.
 

نکاتی برای نوشیدن شیر در کودکان

موارد بالا فواید خوردن روزانه شیر برای سلامتی هستند. خوردن شیر برای بزرگسالان، کار آسانی است. اما برای کودکان، باید برخی موارد را در نظر گرفت:
– زمانی که کودک در حالت نشسته است به او شیر بدهید. در حالت خوابیده به کودک شیر ندهید زیرا ممکن است باعث عفونت گوش شود.
– بطری شیر را تا زمانی که دیگر کودک میلی به خوردن نداشته باشد در دست نگه دارید و بطری را به‌ دست کودک ندهید زیرا ممکن است باعث خفگی شود.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما