معرفی شنبلیله و خواص درمانی آن (بخش دوم)

شنبلیله از گیاهان دارای خاصیت فراوان است که در مراقبت از مو کاربردهای مختلف دارد. افزون بر این نشان داده شده است که برای کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب، در عین حال تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در مقابل آنفولانزا و عفونت های مختلف مفید است.
شنبه، 29 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی شنبلیله و خواص درمانی آن (بخش دوم)
شنبلیله برای درمان زخم ها، التهاب و بیماری های دستگاه گوارش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
چکیده : شنبلیله از گیاهان دارای خاصیت فراوان است که در مراقبت از مو کاربردهای مختلف دارد. افزون بر این نشان داده شده است که برای کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب، در عین حال تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در مقابل آنفولانزا و عفونت های مختلف مفید است.

تعداد کلمات 1014 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی شنبلیله و خواص درمانی آن (بخش دوم)

درمان مشکلات کلیوی

طب سنتی چین شنبلیله را برای بیماران مبتلا به بیماری های مختلف کلیوی توصیه می کند.
 

پیشگیری از سرطان کولون

شنبلیله دارای توانایی ضد سرطان زایی است. دیوسگنین استروئید در شنبلیله به طور خاص با پیشگیری از سرطان کولون مرتبط است. علاوه بر این، پلی ساکارید های غیر نشاسته ای مانند ساپونین، همی سلولز، موسیلاژ، تانن و پکتین، سطوح کلسترول را پایین می آورند و جذب نمک های صفراوی از طریق روده بزرگ را مهار می کنند. این پلی ساکاریدها می توانند به سموم متصل شوند و از غشای مخاطی روده محافظت کند که می تواند سرطان کولورکتال و سایر شرایطی که می توانندبر روی روده تاثیر بگذارند، را کاهش دهند.
 

سرکوب اشتها

گلوکتامنان فیبر محلول طبیعی می تواند در معده متورم شود و بنابراین با احساس سیری اشتهای شما را از بین ببرد.
 

سایر فواید

شنبلیله برای درمان زخم ها، التهاب و بیماری های دستگاه گوارش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شنبلیله به دلیل ویژگیآنتی اکسیدانی خود، به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. براساس طب آیورودا و طب چینی، شنبلیله می تواند برای تحریک زایمان و کمک به هضم استفاده شود. همچنین در بهبود متابولیسم بدن و سلامت بدن نیز مفید است. حتی شرایط پوستی تحریک شده می توانند با استفاده موضعی از شنبلیله تسکین یابند. علاوه بر این، برای تب و درد عضلانی نیز شنبلیله استفاده می شود.
شنبلیله به عنوان یک خوراکی سالم و گیاهی به شمار میرود. شنبلیله به عنوان یک ادویه در بسیاری از فرهنگ ها و طعم ها مانند کرفس تلخ و شربت افرا استفاده می شود.
 

موارد احتیاط

تنها اثر جانبی شنبلیله در افرادی که دوزهای بالای شنبلیله را مصرف می کنند، ناراحتی گوارشی خفیف است. در دوران بارداری شنبلیله توصیه نمی شود، زیرا ممکن است به دلیل تاثیر شدید آن بر سیستم تولید مثل زنان منجر به سقط شود.

پرسش و پاسخ های متداول در مورد شنبلیله

شنبلیله را از کجا خریداری کنیم؟

شنبلیله را می توان در فروشگاه های مواد غذایی سالم مانند GNC و همچنین فروشگاه های سنتی بزرگ پیدا کرددانه های شنبلیله نیز می توانند از عطاری ها خریداری شوند و برگ های شنبلیله در بسیاری از بازارهای دنیا در دسترس هستند. اگر شما خود گیاه شنبلیله را داشته باشید، تمام دانه هایی که نیاز دارید را خواهید داشت!
 

دانه های شنبلیله چه هستند؟

دانه های شنبلیله، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، دانه های گیاه شنبلیله هستند که نام علمی Trigonella foenum-graecum را در بر می گیرند. دانه ها عمدتا به عنوان ادویه استفاده می شوند و می توان آنها را روی بسیاری ازغذاهای آسیایی پاشید. این دانه ها همچنین می توانند به شکل پودر در آیند و به عنوان طعم دهنده در پاستای کاری، سوپ ها و خورش ها مورد استفاده قرار گیرند، دانه ها به نظر می رسد مثل هسته های کوچک زرد تا قهوه ای باشند.
 

شنبلیله چه فایده ای دارد؟

شنبلیله دارای شماری از مواد معدنی، ترکیبات ارگانیک، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است که به تنظیم قند خون کمک می کند، در برابر بیماری های قلبی، کاهش میزان کلسترول، بهبود هضم، محافظت از سیستم ایمنی بدن و تسکین سیستم تنفسی کمک می کند. حتی دانه ها یا ادویه شنبلیله می توانند به کاهش وزن کمک کنند!
 

چه مقدار شنبلیله بخوریم؟

اگر به دلیل خاصی از شنبلیله استفاده می کنید، ممکن است محدودیت یا دستورالعملی برای مقدار مصرف وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر می خواهید شنبلیله را برای افزایش تولید شیر (برای مادر شیرده) بکار بگیرید، می توانید روزانه ۵۵۰۰ میلی گرم (حدود ۲-۳ کپسول استاندارد ۳ بار در روز) از آن مصرف کنید. با این حال، اگر شما به سادگی از شنبلیله به عنوان یک تقویت کننده سلامت عمومی استفاده می کنید، مقدار بسیار پایین تر و به مقداری که اثرات آن را احساس کنید توصیه می شود.
 

برای افزایش شیر مادر چه مقدار شنبلیله توصیه می شود؟

یکی از دلایل اصلی که زنان از شنبلیله استفاده می کنند، افزایش شیر در هنگام شیردهی است. کارشناسان در صورت استفاده از این ادویه برای این منظور، مصرف کپسول های مکمل شنبلیله را توصیه می کنند. هر کپسول تقریبا ۶۰۰ میلی گرماست و ۲-۳ بار در سه زمان مختلف در روز باید مصرف شود.
 

آیا شنبلیله بی خطر است؟

شنبلیله بی خطر است و به عنوان یک ماده مقوی عالی برای بخش های مختلف بدن شناخته شده استشنبلیله می تواند به بهبود هضم و سلامت قلب کمک کند، در عین حال از سطوح هورمونی محافظت کند، مشکلات قاعدگی را کاهش دهد و از بدن در برابر عفونت ها محافظت کند. با این حال، شنبلیله می تواند اسهال، گاز و سوء هاضمه در برخی از افراد، به خصوص کسانی که آلرژی دارند، ایجاد کند.
 

چگونه شنبلیله را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

شما می توانید به روش های مختلفی شنبلیله را مصرف کنیددانه های شنبلیله می توانند به صورت کامل خورده شوند و اغلب به عنوان مخلفات روی غذاهای خاص یا سوپ ها استفاده می شوند. همچنین دانه های شنبلیله می توانند به شکل پودر تبدیل شوند که یکی دیگر از موارد مصرف محبوب در آشپزی برخی از کشورها است. برگ های شنبلیله انتخابی محبوب برای جایگزینی دیگر سبزیجات برگدار است، و همچنین پودر آن را می توان برای تهیه یک چای سالم و انرژی بخش استفاده کرد.
 

چای شنبلیله را از کجا خریداری کنیم؟

چای شنبلیله در حال حاضر می تواند در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی عمده و فروشگاه های زنجیره ای خوراکی های سالم پیدا شوددانه ها، پودر و برگ های شنبلیله در برخی از فروشگاه های مواد غذایی طبیعی و گیاهان دارویی نیز در دسترس هستند.

منبع : سایت راستینه 

بیشتر بخوانید :
خواص شنبلیله در طب سنتی
معرفی تخم شنبلیله و خواص درمانی آن
شنبلیله
شنبلیله براى درمان دیابت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.