فواید فسفر برای سلامتی بدن (بخش اول)

خواص فسفر برای سلامتی عبارتند از تقویت استخوان‌ها، بهبود هضم، تنظیم فرایند دفع، تشکیل پروتئین و تعادل هورمونی. این ماده‌ی معدنی همچنین باعث بهبود سطح انرژی، ترمیم سلولی، بهینه‌سازی واکنش‌های شیمیایی و استفاده‌ی مناسب از مواد مغذی می‌شود. این خواص فسفر باعث می‌شود که آن را به عنوان یک ترکیب مهم در هر رژیم غذایی بپذیریم. با ما همراه باشید.
شنبه، 29 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید فسفر برای سلامتی بدن (بخش اول)
فسفر نقش مهمی ‌در حفظ سلامت کلیه‌ها دارد و این کار را با تضمین دفع مناسب ضایعات از کلیه‌ها از طریق فرایند ادرار و دفع، انجام می‌دهد.
 

فسفر چیست؟

فسفر جزء مهمی از استخوان‌های انسان است، به این معنی که بدون مقدار کافی از این ماده‌ی معدنی داشتن عملکرد طبیعی برای بدن غیرممکن است. در حقیقت، فسفر به عنوان دومین ماده‌ی معدنی در بدن انسان شناخته شده‌است و پس از کلسیم مهم‌ترین عنصر برای حفظ سلامتی و تراکم استخوان است. فسفر برای انجام فعالیت‌های قسمت‌های مختلف بدن مثل مغز، کلیه، قلب و خون حیاتی است. این ماده‌ی معدنی بخش مهمی از رژیم غذایی ما است و دریافت آن برای کودکان به این دلیل که در سن رشد قرار دارند اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی اوقات فسفر با فسفات اشتباه گرفته می‌شود. در حقیقت، آن‌ها دو چیز متفاوت هستند. فسفر خود نوعی عنصر است. فسفات یک نمک حاوی فسفر است.
 

منابع مهم فسفر

بیش‌تر غذاهای غنی از پروتئین منبع خوبی از فسفر هم هستند، اما برخی از مواد غذایی غیر پروتئینی نیز فسفر دارند. در این‌جا فهرستی ز مواد غذایی غنی از فسفر را می بینید:
* مواد غذایی غنی از پروتئین و غنی از فسفر: گوشت، آجیل، حبوبات، دانه‌ها، تخم‌مرغ، کره‌ی بادام زمینی، ماهی تن و محصولات لبنی.
* مواد غذایی غیر پروتئینیِ غنی از فسفر: غلات کامل، سیر، سیب‌ زمینی، کلم بروکلی، میوه‌های خشک و جوش شیرین.
 

خواص فسفر برای سلامتی


۱. استخوان و دندان را تقویت می‌کند
فسفر بخش مهمی از روند رشد استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین حفظ سلامت آن‌ها است. این ماده‌ی معدنی با کلسیم برای تشکیل استخوان‌های قوی همکاری می‌کند. به این ترتیب استخوان‌ها در برابر تحلیل رفتن ناشی از بالا رفتن سن مورد محافظت قرار می‌گیرند. این ماده‌ی معدنی همچنین به تقویت سلامت لثه‌ها و مینای دندان کمک می‌کند. فسفر از بروز مشکلات جدی مانند تحلیل رفتن استخوان‌ها یا کم شدن تراکم مواد معدنی که همچنین به عنوان پوکی استخوان شناخته شده‌است، جلوگیری می‌کند. این ماده‌ی معدنی، پایه و اساس یک ساختار قوی اسکلتی را برای تضمین یک زندگی سالم و عملکردی فراهم می‌کند. یکی از تحقیقات اخیر در رابطه با فسفر، این ماده را با سلامت قلب نیز ارتباط می‌دهد، به این معنی که با دریافت میزان مناسب از این ماده‌ی معدنی، می‌توانید از خودتان در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی بهتر محافظت کنید.

۲. فرایند هضم را بهبود می‌دهد
فسفر نقش مهمی ‌در تسهیل هضم در بدن انسان دارد. این ماده با تحریک هضم ریبوفلاوین و نیاسین باعث تقویت فرایند هضم می‌شود. این دو نوع ویتامین B مسئولیت همه چیز را بر عهده دارند از متابولیسم انرژی گرفته تا سیستم‌های واکنش عصبی و عاطفی.

۳. بدن را سم‌زدایی می‌کند
فسفر نقش مهمی ‌در حفظ سلامت کلیه‌ها دارد و این کار را با تضمین دفع مناسب ضایعات از کلیه‌ها از طریق فرایند ادرار و دفع، انجام می‌دهد. با افزایش مقدار و فراوانی ادرار، بدن قادر است سطوح اسید اوریک، نمک‌های اضافی، آب و حتی چربی را به تعادل برساند، زیرا ادرار معمولا حدود ۴ درصد چربی دارد. فسفر باعث تعادل مناسب همه‌ی مایعات و مواد مغذی می‌شود که از بدن خارج می‌شوند و به این ترتیب کل بدن را سالم و بدون سم و مواد زائد می‌کند.

۴. ضعف را کاهش می‌دهد
فسفر دارای توانایی حذف مشکلات سلامتی جزئی مانند ضعف عضلانی، بی‌حسی، خستگی و بیماری‌های مشابه است. نرمال بودن سطح فسفر در بدن یک راه عالی برای متناسب و فعال ماندن است. ضعف جنسی نیز می‌تواند با مصرف مکمل فسفر درمان شود، بنابراین با داشتن مقدار مناسبی از فسفر در سیستم بدن‌تان، مسائلی مثل از دست دادن میل جنسی، بی‌میل بودن زنان نسبت به رابطه‌ی جنسی، ناتوانی جنسی و تحرک اسپرم می‌تواند برطرف شود.

۵. از توسعه‌ی شناختی حمایت می‌کند
از آن‌جایی که فسفر عنصری ضروری برای بدن و به خصوص برای سلول‌های مغز است، واضح است که مسئولیت عملکردهای مهم را بر عهده دارد. سطح مناسب فسفر عملکرد مناسب مغز و رشد و توسعه‌ی شناختی را تضمین می‌کند. مطالعات کمبود فسفر را با افزایش خطر ابتلا به نقص شناختی و شروع زودهنگام بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط می‌دانند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.