همه چیز درباره مکمل ملاتونین

ملاتونین یکی از هورمون هایی است که بدن ترشح نموده و یکی از وظایف اصلی آن تنظیم چرخه آب است. به همین خاطر سالهاست که دارویی با همین نام و به همین منظور تولید می شود. در این مقاله سعی داریم شما را با مزایا، معایب و دوز مصرفی این دارو آشنا سازیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 14 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره مکمل ملاتونین
ملاتونین سرشار از آنتی اکسیدان بوده و می تواند از تخریب سلول ها پیشگیری نماید.
 

مقدمه

ملاتونین یکی از مکمل های رایج است که توانسته محوبیت فراوانی در سرتاسر جهان به دست آورد.
 
اگر چه کاربرد اصلی این مکمل، کمک به تنظیم چرخه خواب است، اما می تواند تأثیراتی قوی بر دیرگ جنبه های زندگی شما نیز داشته باشد.
 
این مقاله به بررسی فواید و عوارض احتمالی ملاتونین پرداخته و دوز استاندارد مصرف این دارو را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کند.
 

ملاتونین چیست؟

ملاتونین در واقع هورمونی است که توسط غده پینه آل (صنوبری) در مغز تولید می شود. وظیفه اصلی این هورمون تنظیم چرخه طبیعی خواب است. بنابراین معمولاً از این دارو برای مقابله با مشکلات خواب از جمله بی خوابی استفاده می شود.
 
این دارو در داروخانه های برخی کشورها مانند آمریکا بدون نیاز به نسخه در دسترس است اما در برخی کشورها از جمله اروپا و استرالیا به نسخه پزشک نیاز دارد.
 
ملاتونین علاوه بر اینکه می تواند وضعیت خواب فرد را بهبود بخشد، به مدیریت سیستم دفاعی، فشار خون و سطح کورتیزول نیز کمک می کند. بعلاوه پلاتونین می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نموده و بر اساس پژوهش ها تأثیرات مثبت فراوانی بر سلامت فرد داشته باشد.
 
در واقع، پژوهش ها نشان داده اند مصرف ملاتونین می تواند به سلامت چشم کمک نموده، علائم افسردگی فصلی را کاهش داده و حتی رفلاکس معده را نیز درمان کند.
 

افزایش کیفیت خواب

ملاتونین در بیشتر موارد هورمون خواب نامیده می شود. در واقع یکی از مشهورترین مکمل هایی است که می تواند به خوابی بهتر کمک کرده و مشکلاتی مانند بی خوابی را درمان نماید. تحقیقات زیادی نشان داده اند که ملاتونین می تواند کیفیت خواب را نیز بالاتر ببرد.
 
عوارض جانبی مصرف داروی ملاتونین از بسیاری از داروهای خواب کمتر است اما باید توجه نمود ممکن است تأثیر آن نیز کمتر باشد.
 

کاهش علائم افسردگی فصلی

اختلال افسردگی فصلی یکی از اختلالات شایع است که حدود 10 درصد از جمعیت کره زمین را درگیر نموده است. این نوع افسردگی همانطور که از نامش نیز پیداست، مرتبط با تغییرات فصلی است و معمولاً در اواخر پاییز و اوایل زمستان خود را بروز می دهد. برخی محققان بر این باورند که افسردگی فصلی ممکن است با تغییرات چرخه خواب که از تغییر در مدت شب و روز بوجود می آید، مرتبط باشد.
 
از آنجا که ملاتونین نقشی اساسی در تنظیم چرخه خواب دارد، دوز کم این دارو می تواند علائم افسردگی فصلی را تا حد زیادی کاهش دهد.
 

افزایش سطح هورمون رشد

هورمون رشد انسانی نوعی هورمون است که برای رشد و بازسازی سلولی بسیار حیاتی است. همچنین سطح بالاتر این هورمون با افزایش قدرت و توده ماهیچه ها ارتباطی نزدیک دارد. برخی تحقیقات نشان داده اند مصرف ملاتونین می تواند سطح هورمون رشد را در مردان بالا ببرد.
 

کمک به تقویت سلامت چشم

ملاتونین سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند از تخریب سلول ها پیشگیری نموده و از همین طریق به حفظ سلامت چشم های شما کمک نماید.
 
در واقع تحقیقات نشان می دهند که ملاتونین می تواند در درمان بیماری هایی مانند گلوکوم (آب سیاه) و دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD)، مؤثر باشد.
 

درمان بیماری رفلاکس معده

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یکی از بیماری هایی است که بر اثر برگشت اسید معده به مری موجب مشکلاتی همچون سوزش، حالت تهوع و آروغ زدن می شود.
 
تحقیقات نشان داده مصرف ملاتونین می تواند ترشح اسید معده را متوقف کند. همچنین ملاتونین می تواند تولید اکسید نیتریک را کاهش دهد. اکسید نیتریک ترکیبی است که اسفنکترهای مری را شل می کند تا اسید معده وارد مری گردد.
 
به همین خاطر است که برخی پژوهش ها نشان می دهند مصرف ملاتونین می تواند در درمان بیماری رفلاکس اسیده معده به مری مؤثر باشد.
 
مطالعه ای که بر روی 36 نفر انجام شد نشان داد مصرف داروی ملاتونین به تنهایی و یا همراه با امپرازول می تواند تا حد زیادی در تسکین دردهای ناشی از رفلاکس معده مؤثر باشد.
 
مطالعه ای دیگر تأثیر به مقایسه تأثیر امپرازول و مکملی که حاوی ملاتونین، چندین اسید آمینه، ویتامین و ترکیبات گیاهی بود، در 351 نفر از مبتلایان به رفلاکس معده پرداخت.
 
پس از 40 روز 100 درصد افراد گروهی که مکمل ملاتونین را مصرف کرده بودند درمان شدند، اما این میزان در گروه امپرازول تنها 65.7 درصد بود.
 

دوز مصرفی

می توان 0.5 تا 10 میلی گرم ملاتونین را در هر روز مصرف نمود.

با این حال از آنجا که همه مکمل های ملاتونین شبیه هم نیستند، بهتر است برای پی بردن به بهترین دوز مصرفی، برچسب روی محصول را با دقت مطالعه نموده تا از عوارض جانبی آن در امان بمانید.
 
همچنین می توانید مصرف خود را با دوز پایین آغاز نموده و سپس بر اساس نیاز خود مصرف آن را افزایش دهید.
 
همچنین اگر ملاتونین را برای مشکل بی خوابی و یا افزایش کیفیت خواب خود مصرف می کنید، بهتر است آن را 30 دقیقه قبل از خواب میل کنید تا شاهد بیشترین اثر آن بر کیفیت و کمیت خواب خود باشید.
 
اما اگر مشکل بی خوابی ندارید و فقط چرخه خوابتان به هم خورده و قصد دارید با مصرف ملاتونین به تنظیم چرخه خوابتان کمک کنید، بهتر است 2 تا 3 ساعت قبل از خواب این دارو را مصرف کنید.
 

عوارض جانبی احتمالی

تحقیقات نشان داده ملاتونین دارویی بی ضرر بوده و بر خلاف بسیاری از داروهای خواب آور، اعتیاد آور نیست. همچنین مصرف آن عوارض کوتاه مدت و بلند مدت خاصی نیز ندارد.
 
بعلاوه، بر خلاف نگرانی هایی که ابراز می دارند مکمل ملاتونین می تواند توانایی بدن برای تولید این هورمون را کاهش دهد، مطالعات زیادی این فرضیه را رد نموده اند.
 
با این حال از آنجا که مطالعات بلند مدت بر روی این دارو تنها در مورد بزرگسالان بوده است، در حال حاضر مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود.
 
برخی عوارض جانبی گزارش شده در مورد داروی ملاتونین عبارتند از: حالت تهوع، سردرد، گیجی و خواب آلودگی.
 
همچنین ملاتونین ممکن است با برخی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای رقیق کننده خون و داروهای درمان فشار خون بالا، تداخل داشته باشد. بنابراین اگر هر کدام از این داروها را مصرف می کنید، بهتر است قبل از مصرف ملاتونین، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.