همه آنچه از افسردگی تابستانی باید بدانید (بخش سوم)

هرچند که افسردگی تابستانی، احتمالا وضعیتی موقتی برای روح و روان ماست، بدان معنا نیست که روزهای ابتلا به این اختلال آسان می‌گذرد. برای افرادی که دچار این نوع افسردگی می‌شوند، شرایط سختی پدید می‌آید. راه‌های زیاد و آسانی برای غلبه بر افسردگی در روزهای گرم سال وجود دارد. در این مطلب، برخی از راهکارها و روش‌های مؤثر برای بهبود اختلال افسردگی تابستانی را بیان خواهیم کرد.
يکشنبه، 30 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه از افسردگی تابستانی باید بدانید (بخش سوم)
داشتن برنامه‌های دقیق و سخت‌گیرانه، می‌تواند ما را به بهترین نتایج در مسیر موفقیت هدایت کند؛ اما چنانچه با افسردگی فصلی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، داشتن برنامهٔ انعطاف‌پذیر اصلی مهم به شمار می‌آید.
 

روش‌های مناسب برای بهبود افسردگی تابستانی چیست؟

 هرچند که افسردگی تابستانی، احتمالا وضعیتی موقتی برای روح و روان ماست، بدان معنا نیست که روزهای ابتلا به این اختلال آسان می‌گذرد. برای افرادی که دچار این نوع افسردگی می‌شوند، شرایط سختی پدید می‌آید. خوشبختانه، راه‌های زیاد و آسانی برای غلبه بر افسردگی در روزهای گرم سال وجود دارد. در ادامه، برخی از راهکارها و روش‌های مؤثر برای بهبود اختلال افسردگی تابستانی را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

۱. پیش از خواب، برنامه‌های خود را اولویت‌بندی کنید
برای جلوگیری از بروز بی‌خوابیِ ناشی از افسردگی تابستانی، بهتر است برنامه‌های روز بعد خود را اولویت بندی کنید. اگر می‌خواهید ناامیدانه به تختخواب نروید و با خودتان احساس بی‌هدفی برای بیدارشدن نداشته باشید، بهتر است پیش از خواب به برنامه‌های روز گذشتهٔ خود فکر کنید و برنامه‌های فردای خود را اولویت‌بندی کنید. به این ترتیب، زمانی که در معرض نور صبحگاهی قرار می‌گیرید و از خواب بیدار می‌شوید، بدن شما به‌خاطر برنامه ریزی شب گذشته، ملاتونین تولید می‌کند و میزان هورمون‌ها در بدن‌تان به تعادل می‌رسد. در تابستان، بیش از آنکه به فکر تاریک و سرد نگه‌داشتن اتاق خود باشید، باید مطمئن شوید که استراحت کافی داشته‌اید.

۲. عینک آفتابی محافظ بزنید
اگر نور خورشید برایتان آزاردهنده است و ناگزیرید وقت خود را در بیرون از خانه بگذرانید، بهتر است از عینک‌های آفتابی تیره و لنزهای کنترل‌کنندهٔ نور استفاده کنید. این کار باعث ازبین‌رفتن ناراحتی شما در برابر نور آفتاب می‌شود و از بروز سردرد ناشی از نور زیاد جلوگیری می‌کند.

۳. برنامه‌ ریزی انعطاف‌پذیری داشته باشید
داشتن برنامه‌های دقیق و سخت‌گیرانه، می‌تواند ما را به بهترین نتایج در مسیر موفقیت هدایت کند؛ اما چنانچه با افسردگی فصلی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، داشتن برنامهٔ انعطاف‌پذیر اصلی مهم به شمار می‌آید. به‌جای تدوین یک برنامه‌‌ریزی جدی و سرزنش‌کننده، برنامه‌ای انعطاف‌پذیر داشته باشید که به شما آزادی عمل بدهد. برنامه‌ ریزی‌هایی که کنترل‌کننده هستند، باعث تحریک استرس و اضطراب در وجود شما می‌شوند؛ اما در مقابل برنامه‌های انعطاف‌پذیر به کاهش این احساسات در وجود شما کمک می‌کنند.

۴. فعالیتی سرگرم‌کننده برای خودتان در نظر بگیرید
برای یک فعالیت سرگرم‌کننده برنامه‌ریزی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که از ابتلا به افسردگی تابستانی دور بمانید. داشتن سرگرمی در زمان ابتلا به افسردگی فصلی، به‌عنوان درمانی مناسب برای اغلب افراد شناخته می‌شود. به پارک و موزه بروید. برای حضور در کنسرتی شاد بلیت بگیرید. برنامه‌ریزی‌های سرگرم‌کننده داشته باشید و آن‌ها را عملی کنید.

۵. ورزش را در برنامهٔ روزانهٔ خود قرار دهید
با ورزش‌کردن، به افزایش ضربان قلب خود کمک می‌کنید. آن‌قدر سریع ورزش کنید تا عرق‌تان دربیاید. این کار باعث افزایش انرژی و بهبود شرایط روحی شما در زمان ابتلا به افسردگی تابستانی می‌شود. برای منظم‌ترشدن برنامهٔ ورزشی خود، در باشگاه‌های ورزشی عضو شوید. البته پیش از پرداخت هرگونه وجهی، از وجود یک سیستم خوبِ تهویهٔ مطبوع در باشگاه مطمئن شوید؛ زیرا شما به تنفس عمیق نیاز دارید و در صورت نبود تهویهٔ مناسب، بیشتر دچار مشکل خواهید شد. بهتر است زمان انجام تمرین‌های ورزشی خود را به اول صبح یا غروب موکول کنید تا گرمازده نشوید.

۶. روابط اجتماعی خود را افزایش دهید
با افراد مختلف روابط اجتماعی برقرار کنید. داشتن ارتباطی صمیمی با فردی دیگر نیز برای شما بسیار مفید خواهد بود. هنگام صحبت و برقراری ارتباط با دیگران، احساس ناامیدی کمتری در شما پدید خواهد آمد. به سفر بروید، خرید و پیاده روی کنید و به این ترتیب، در معرض روابط اجتماعی با سایر افراد قرار بگیرید. برقراری تماس‌های تلفنی، شرکت در کلاس‌های ورزشی جمعی و همهٔ موارد این‌چنینی، می‌تواند باعث صرف زمان بیشتر در اجتماع شود. اگر وقت بیشتری با مردم بگذرانید، در درمان و پیشگیری از افسردگی تابستانی خود، نقشی مؤثرتر ایفا کرده‌اید.

۷. در برنامهٔ روزانه ساعتی را به آرام‌سازی خودتان اختصاص دهید
ساعاتی در روز را به آرام‌سازی و ریلکس‌کردن خودتان اختصاص دهید. این کار به کاهش استرس و علائم افسردگی در شما کمک می‌کند. در ساعت‌های آرامش خودتان، با لباسی راحت، در اتاقی خنک روی یک کاناپه بنشینید. یک موسیقی ملایم پخش کنید و چشمان خود را ببندید؛ به مسائل یا خاطرات خوب خود بیندیشید. برای آرام‌سازی خودتان در روزهای گرم تابستانی، می‌توانید یک دوش آب سرد طولانی نیز ترتیب دهید.

۸. از یک درمانگر یا تراپیست کمک بگیرید
اگر علائم افسردگی تابستانی شما شدید است و تأثیر منفی، جدی و ناخوشایندی بر زندگی شما گذاشته است، بهتر است به سراغ یک درمانگر یا تراپیست حرفه‌ای بروید. اگر می‌خواهید به‌ طور کامل بهبود یابید، بهره‌مندی از کمک‌های حرفه‌ای افراد متخصص را فراموش نکنید. رسیدگی به بیماری‌های روحی، امر مهمی برای بهبود وضعیت زندگی است. پس برای درمان افسردگی تابستانی خود اهمیت قائل شوید و از مراجعه به متخصص روان‌شناس نهراسید.

افسردگی تابستانی می‌تواند لذت‌بردن از آفتاب را برای افرادی خاص، دشوار کند. اگر از فصل گرم و آفتابی تابستان لذت می‌بریم و خوشحال هستیم که هیچ،‌ اما اگر با اختلال‌های روحی فصلی در گرمای تابستان دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، بهتر است برای بهبود حال روحی خود هرچه زودتر اقدام کنیم. آشنایی با مهارت‌های جلوگیری از افسردگی فصلی، داشتن شناخت کامل نسبت به وضعیت روحی‌مان و آشنایی با مشکلات عاطفی، در پیشگیری از ابتلا به افسردگی تابستانی بسیار مؤثر است. برای داشتن یک زندگی خوب و سالم، لازم نیست مشکلات روحی خود را سرکوب کنیم یا از ابتلا به آن‌ها احساس شرمساری داشته باشیم؛ تنها لازم است که برای رفع آن‌ها قدم‌هایی مؤثر برداریم.

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.