راهکارهای کاهش طلاق

یکی از معضلات اجتماعی که ضربه خطرناکی به جامعه و خانواده می‌زند بحث طلاق است. برای جلوگیری از این گرفتاری، باید دوستان و آشنایان آنها تلاش کنند و تلاش خود را بر این بگذارند که رابطه آنها را اصلاح کنند. این نوشتار به مواردی که می‌تواند باعث شود طلاق به تاخیر بیفتد رسیدگی می‌کند.
سه‌شنبه، 18 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای کاهش طلاق
زوجین باید از اشتباهات یکدیگر بگذرند تا زندگی آنها دوام پیدا کند و بهترین راه برای دوام بخشیدن به آن گذشت کردن از اشتباهات یکدیگر است.
 

مقدمه 

یاد آن روزها بخیر که خانواده ها یک وظیفه ای مشترکی برای خودشان داشتند و آن تامین نیازهای روحی و جسمی افراد خانواده بود. اما آن صفا و صمیمیت چه شده است و چرا جای خودش را به طلاق و آشوب داده است؟ زن و شوهر در ابتدا با یکدیگر خوب هستند اما بعد از مدت کوتاهی این آتش عشق می خوابد و سرمای زمستانی جای او را می‌گیرد و فکر طلاق تنها فکری است که به سراغ زوجین می‌رود و آنها برای رهایی از سختی ها به دنبال طلاق می‌روند. در حالی که طلاق بسیار اثرات مخربی بر روی جامعه و شخص و خانواده او می‌گذارد که قابل جبران نیست. طلاق تعادل انسانها را بر هم می‌زند و موجب کاهش انسجام و یکپارچگی اجتماعی می شود[1] 

راهکارها و تدابیری وجود دارد که سبب کاهش این فروپاشی خانوادگی می‌شود و این نوشتار سعی دارد تا این راهکار ها را بیان کند. 
 

1. جلوگیری از ایجاد نزاع و اختلاف در بین زوجین

یکی از اصلی ترین و بنیادی ترین عامل پیوند زن و شوهر، وجود مهر و علاقه و عاطفه نسبت به یکدیگر است. و این محبت در صورتی پایدار خواهد ماند که زن و شوهر با دید خوشبینانه به یکدیگر بنگرند و هر یک، دیگری را مونس و همدم خودش بداند. 

اسلام برای تعالی زن و شوهر از هر گونه دخالت و هر آنچیزی که سبب می‌شود تا رابطه زن و شوهر خراب شود نهی می‌کند. مثلا:یکی از دلایل سر شدن زوجین نسبت به یکدیگر می‌شود دخالت کردن آشنایان در مورد زندگی آنهاست. با کلمات و گفتارهای خودشان سبب سردی رابطه آنها می‌شوند و عاقبت کار آنها به طلاق خواهد کشید یا طلاقی که سبب جدای آنها می‌شود و یا سبب طلاق عاطفی در بین آنها خواهد شد. 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : کسی که میان زن و شوهری جدایی اندازد، غضب و لعنت خدا در دنیا و آخرت شامل حال او می‌شود و سزاوار است خداوند او را در آتش بزرگ جهنم اندازد و هر قدمی که در ایجاد اختلاف میان زن و شوهری بردارد، هر چند موجب جدایی آنها نشود، خشم خدا و لعنت او در دنیا و آخرت نصیب او می‌شود. [2] 

نکته: اولین قدم برای جلوگیری از طلاق، پیشگیری کردن است. این جمله را در ذهن خودتان داشته باشید که، پیش درمانی، بهتر از درمان است. جلوی کارهای که سبب می‌شود تا آرامش از زندگی شما برود را بگیرید. 
 

2.توجه به فرزندان و مشکلات آنها 

بعد از طلاق گرفتن زوجین، مشکلی بوجود می‌آید به عنوان حضانت فرزند، تامین نفقه آن و دور شدن از فرزند برای یکی از پدر و مادر، وجود این سختی ها می‌تواند یک عاملی باشد برای دوری از طلاق گرفتن و فروپاشی خانواده.
 

3. پا در میانی کردن بزرگان فامیل

وقتی زن و شوهر تصمیم گرفتن تا زندگی مشترک خود را با طلاق گرفتن تمام کنند، بزرگان فامیل وظیفه دارند تا وساطت کنند و مشکلات آنها را حل کنند و این یک عاملی می‌شود برای جلوگیری از طلاق، چون این افراد آگاه به وضعیت زندگی آنها هستند و هدف شان هم ادامه داشتن زندگی آنهاست و با همین نیت خیری که دارند سبب می‌شوند تا زن و شوهر به خودشان بیایند و زندگی خود را ادامه دهند. 

راهکار اسلام در این مواقع آن است که طرفین دعوا تصمیم دوباره درباره زندگی را به دست افراد دارای صلاحیت و آرامش روانی بسپارند. همچنین تاکید شده که یکی از داوران از خویشان زن و دیگری از خویشان مرد باشد؛ شاید به این دلیل که بیشتر از وضعیت زندگی آنان مطلع هستند و بیشتر به مصالح خویشان خود پایبند و نسبت به آنان دلسوزند. [3]
 

4. زوجین باید گذشت داشته باشند

بنای خانواده، یکی از با اهمیت ترین بنیاد ها است و زوجین وظیفه دارند برای تحکیم آن از حقوق خودشان بگذرند و سعی خود را بر این داشته باشند که به خانواده خویش دوام ببخشند. در این بین برخی از زوجین هستند که حقوق خود و قوانین خودشان را محترم تر از بنای خانواده می‌دانند و بی احترامی به خود را تحمل نمی‌کنند و سریعا به سراغ طلاق می‌روند. اما افراد خردمندی هستند که به دلیل اهمیت استحکام خانواده خویش از حقوق خود می‌گذرند تا زندگی آنها دوام داشته باشد. 

زوجین باید از اشتباهات یکدیگر بگذرند تا زندگی آنها دوام پیدا کند و بهترین راه برای دوام بخشیدن به آن گذشت کردن از اشتباهات یکدیگر است و اگر زنی بیم داشت که شوهرش با وی مخالفت و بد سلوکی کند یا از او دوری گزیند باکی نیست که هر دو تن به گونه‌ای به راه صلح و سازش باز آیند، که صلح به هر حال بهتر است، و نفوس را بخل و حرص فرا گرفته. و اگر (درباره یکدیگر) نیکویی کرده و پرهیزکار باشید، خدا به هر چه کنید آگاه است.[4] 

نکته پایانی: برای همسر خود وقت بگذارید و پای در و دل او بنشینید. بنشینید و درباره مسائلی که اتفاق افتاده به طور طبیعی و به دور از تنش  صحبت کنید . درباره آنچه از زندگی مشترک تان می‌خواهید و دوست دارید که همسرتان پایبند به آنها باشد و به آن نیاز دارید و آنچه عقیده دارید باعث مشکلات می شوند، گفت وگو کنید. گفت وگو کردن، غیر از مشاجره کردن و متهم کردن است. با گفتگو صحیح می توانید جلوی طلاق گرفتن را بگیرید و گرمی و نشاط را به زندگی خود ببخشید.

پی نوشت :
[1] باقر ساروخانی، طلاق پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن، تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، چاپ 1، سال 1372، صفحه 120
[2]علامه مجلسی ، بحارالانوار، جلد 73، صفحه 368
[3] نشریه حورا، شماره 40، صفحه 16، سال 1391
[4] قرآن کریم، سوره مبارکه نساء، آیه 128


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.